De cele mai multe ori, oamenii sunt foarte creduli şi întotdeauna va exista cineva pregătit să profite de naivitatea unor semeni. Împreună, printr-o informare corectă, să spunem “STOP” acestor genuri de infracţiuni. Astfel, autorii apelează telefonic potenţialele victime, cărora le comunică faptul că un membru al familiei acestora a suferit sau a provocat un accident rutier şi, sub falsă identitate, (de exemplu: pretind a fi avocati sau chiar un membru al familie) solicită diferite sume de bani necesare acoperirii pagubelor cauzate de accident (costuri de spitalizare, daune materiale, etc.). Pentru reuşita infracţională, mai este doar un pas, respectiv ca victima să depună sumele de bani solicitate într-un cont pe numele unei persoane menţionate de autor, sau să înmâneze direct banii unor terțe persoane.
Este normal ca orice părinte să-şi ajute copilul aflat în nevoie. Însă, înainte de a efectua orice demers în acest sens este bine să verificaţi informaţiile primite. În prezentul tip de înşelăciune, infractorii se bazează în primul rând pe puternica reacţie emoţională pe care vestea dată o produce, şi anume starea de şoc şi teama; acestea sunt elementele pe care mizează răufăcătorii, ştiind că majoritatea oamenilor acţionează precipitat în asemenea situaţii.
Autorii acestui tip de înşelăciune cunosc foarte multe elemente personale ale posibilelor victime (profesia, apelative utilizate de membrii familiei, programul de lucru etc.), astfel încât ei câştigă încrederea victimei şi o conving că cele relatate sunt reale.
112 – un apel telefonic pentru siguranţa ta
Având în vedere aspectele prezentate, poliţiştii vrânceni recomandă cetăţenilor să nu trimită, sau să înmâneze sume de bani unor persoane necunoscute, să se adreseze şi să sesizeze cea mai apropiată unitate de poliţie sau să apeleze numărul unic de urgenţă 112, ori de câte ori au suspiciuni cu privire la faptul că ar putea fi următoarea victimă a unei infracţiuni de înşelăciune, prin care se încearcă inducerea în eroare prin aceste „poveşti” cu caracter emoţionant.
CE TREBUIE SĂ ŞTIŢI ?
Pentru a evita să deveniţi victima unei infracţiuni de înşelăciune, este bine să analizaţi cu atenţie informaţiile primite şi să vă puneţi câteva întrebări elementare referitoare la veridicitatea lor. Este adevărat că, din diferite motive, cum ar fi : traume fizice sau emoţionale, vocea „rudei”/”fiului”/fiicei” care sună pentru a solicita sprijin vă poate părea schimbată, însă nu ezitaţi să cereţi amănunte referitoare la situaţia prezentată.
Înainte să acţionaţi, aveţi în vedere şi următoarele aspecte:
– În caz de accident, nu există noţiunea de plată a unor despăgubiri, decât ca urmare a unei hotărâri judecătoreşti în acest sens sau prin societăţile de asigurări;
– Orice accident de circulaţie are două variante de soluţionare:
1) depunerea unei plângeri la unitatea poliţie, care se va ocupa mai departe de cazul respectiv
2) înţelegerea amiabilă a părţilor, ceea ce presupune repararea daunelor folosind poliţa de asigurare auto obligatorie.
– Oricine poate fi victima unui accident, dar într-un moment critic, singura urgenţă este cea medicală şi nicidecum aspectul financiar. Atât victima, cât şi autorul unui accident nu au nevoie de bani ca să primească îngrijiri medicale;
– De asemenea, trebuie să cunoaşteţi faptul că, așa cum prevăd reglementările în vigoare, un accident de orice fel, mai ales unul rutier grav este de obicei anunţat de persoane oficiale, abilitate să facă acest lucru. Chiar dacă ar putea exista alte surse, care să transmită informaţia înainte ca aceasta să vă parvină în mod oficial, datele trebuie verificate înainte de a întreprinde orice acţiune printr-un apel la 112 sau la cea mai apropiată unitate de poliţie.
– Într-adevăr unele servicii medicale sunt furnizate contra cost, dar nu şi în cazul serviciilor medicale de urgenţă; de aceea, în nici un caz nu trimiteţi bani prin persoane necunoscute, în speranţa că îi veţi ajuta pe cei dragi – nu faceţi decât să cădeţi în plasa întinsă de infractorii care au profitat abil de naivitatea şi lipsa dumneavoastră de informare.
PENTRU PREVENIREA ÎNŞELĂCIUNILOR ESTE ABSOLUT NECESAR:
– să verificaţi orice informaţie prin care vi se solicită telefonic să trimiteţi bani prin terţi/mandat poştal/ virament bancar unor rude, despre care vi se spune o poveste, de obicei impresionantă ; sesizaţi cea mai apropiată unitate de poliţie, cereţi sfatul unui poliţist sau apelaţi la telefonul de urgenţă 112;
– nu oferiţi niciun fel de date cu caracter personal prin intermediul convorbirilor telefonice, indiferent de calitatea invocată de interlocutorul de la capătul firului;
În cazul în care sunteţi martorul unei infracţiuni sau posibila victima, apelaţi în cel mai scurt timp numărul de urgenţă 112 şi reţineţi cât mai multe detalii! (sursa: IPJ Vrancea)