RABLA CLASIC
Aici investim un buget mai mare decât anul trecut: 405 milioane de lei. Această sumă ne va permite să creștem, așa cum am promis, la 60.000 numărul mașinilor uzate pe care le vom scoate din trafic. Românii care vor să fie pe lista celor 60.000 de beneficiari trebuie să știe că valoarea primei de casare rămâne la 6500 de lei (1350 de euro). Această primă poate să crească cu încă 1000 de lei, dacă mașina nouă cumpărată se înscrie în pragul de emisii de 96 de g de CO2. Am introdus un eco-bonus nou în Rabla Clasic de anul acesta. Valoarea lui este tot de 1000 de lei adăugați la prima de casare. Eco-bonusul se poate cumula cu prima de casare în cazul în care mașina nouă cumpărată este cu sistem GPL/GNC.
Și noutățile nu se opresc aici:
Am decis inclusiv creșterea eco-bonusului pentru mașinile hibride convențional (cele care nu se încarcă la priză) de la 1700 de lei la 2500 de lei. Și acum să vedem care ar putea fi suma maximă care poate fi decontată din costul unei mașini noi prin RABLA CLASIC! Suma poate atinge 2000 de euro în cazul în care mașina nouă respectă regulile a două eco- bonus-uri.
De exemplu, dacă un român va alege să cumpere o mașină hibrid convențional, cu un prag de emisii de 96 de g CO2, i se va deconta din costul total al mașinii suma de 2000 de euro. Cu alte cuvinte, eco-bonusurile pot fi combinate între ele și adăugate la prima de casare, exact cum am explicat anterior.
Rabla CLASIC mai vine cu o noutate: posibilitatea de a achiziționa prin program motociclete.
Desigur, și în acest caz trebuie casată o mașină mai veche de 8 ani. Prima de casare pentru cumpărarea unei motociclete noi este de 3500 de lei.
De ce 3500 de lei? Pentru că vrem să fie echitate între cumpărătorii de mașini și cei de motociclete. Dacă la mașini decontăm în jur de 10% din valoarea autovehiculului nou, am vrut să păstrăm aceeași proporție și la motociclete, acestea fiind ceva mai ieftine decât autovehiculele.
RABLA PLUS – programul prin care stimulăm transportul cu emisii ZERO sau aproape de ZERO.
Și aici sunt noutăți. În primul rând că anul acesta avem cel mai mare buget de când există acest program: 140 de milioane de lei. Este o creștere de 45% față de 2019. Nu întâmplător am crescut bugetul. Vrem cât mai multe mașini electrice în traficul urban din țară. Deocamdată, mașinile electrice din trafic sunt sub 1% față de cele convenționale.
Păstrăm neschimbată cea mai mare primă din Europa pentru mașinile electrice: 10.000 de euro pentru full electric și circa 4500 pentru mașini hibride plug-in, dar nu mai mult de 50% din valoarea autovehiculului nou. Cu bugetul de anul acesta, 2500 de români își pot cumpăra o mașină full electric și 400 de români pot achiziționa mașini hibride plug-in. Practic, ne propunem un obiectiv mare: să introducem într-un an la fel de multe mașini electrice și hibride plug-in câte au fost cumpărate prin RABLA PLUS în toți cei 4 ani de când există programul.
Ce e nou la RABLA PLUS?
NOUTATEA 1:
În primul rând condiția de a nu înstrăina mașina cel puțin un an. România acordă cea mai mare primă pentru autovehicule electrice din Europa și e normal să ne asigurăm că aceste mașini rămân în traficul din țară. Această condiție nu exista și tare aș vrea să știu câte mașini din cele 2500 cumpărate prin RABLA PLUS până acum mai sunt și în țară!
NOUTATEA 2:
Pot fi achiziționate motociclete cu propulsie electrică. Cei care își doresc un astfel de vehicul primesc prin AFM 3000 de lei, adică peste 600 de euro. Dacă aleg să și caseze un autovehicul, li se va adăuga și prima de casare pentru motociclete.
Autobuze și troleibuze electrice
Rămânem tot la vehicule electrice. De data aceasta, vreau să mă refer la transportul în comun. Cred că, dacă fiecare primărie din țara asta ar ținti spre un transport în comun electrificat, s-ar rezolva multe din problemele de aer ale României. De aceea, continuăm să finanțăm autobuze și troleibuze electrice pentru orașele din România.
M-aș bucura ca cele 13 orașe pe care le-am chemat la discuțiile de la minister pentru a găsi soluții care să țină poluanții din aer sub control – s-ar interesa de acest program imediat ce îl lansăm. Investim în transportul în comun din România 480 de milioane de lei, cu aproape 30 de milioane mai mult decât s-a cheltuit anul trecut. Din acest buget, pot fi puse în circulație până la 400 de autobuze sau troleibuze electrice și CNG. Iarăși depindem de cât de repede se mișcă primăriile cu dosarele și cu achizițiile. (Costel Alexe, ministrul Mediului)