vineri, noiembrie 22, 2024
AcasăSocietateCampanie de promovare a legii care sprijină vânzarea produselor românești în supermarketuri

Campanie de promovare a legii care sprijină vânzarea produselor românești în supermarketuri

Legea nr.150/2016, care completează și modifică legea nr.321/2009 privind comercializarea produselor alimentare, a stârnit reacții diverse în societatea românească, mai ales în rândul marilor lanțuri de supermarketuri. Noile prevederi legislative stabilesc obligativitatea ca 51% din produsele alimentare la raft să fie de producție autohtonă. Aceste modificări sunt intens promovate în diverse întâlniri în țară la care participă fermieri, reprezentanți ai asociațiilor profesionale și ai organizațiilor producătorilor români precum și parlamentari care s-au implicat în promovarea inițiativei legislative. Printre aceștia se numără Nini Săpunaru, președintele Comisiei pentru Agricultură din Camera Deputaților. ”Am informații că politica supermarketurilor s-a schimbat față de producătorii de legume și fructe autohtoni, fac aprovizionări și nu mai pun taxe ascunse iar oamenii sunt relativ mulțumiți din punctul ăsta de vedere. Probabil că vom da drumul la un monitor al prețurilor – ex: telemeaua este plătită la producător cu circa 7 lei/kg și ajunge la 22-25 de lei în raft. Și la fel se întâmplă la foarte multe produse. Nu e normal ca un consumator român să plătească asemenea prețuri, umflate față de prețurile din supermarketurile din Uniunea Europeană. La industriale este și mai rău, de exemplu un deodorant intră în țară cu 1,5 lei, importatorul primește 3-3,5 lei pe tub și se vinde la raft cu 12 lei. Același lucru se întâmplă cu toate produsele industriale importate, până și televizoarele sunt mai scumpe la noi decât în Germania”, susține deputatul PNL Nini Săpunaru.
Conform noii legi, comerciantul are obligaţia ca, pentru categoriile carne, ouă, legume, fructe, miere de albine, lactate şi panificaţie să achiziţioneze produsele în proporţie de cel puţin 51% din volumul de marfă pe raft din lanţul alimentar scurt, aşa cum este definit în conformitate cu legislaţia în vigoare. Legea include și modificarea etichetării cărnii și obligă comerciantul să afişeze vizibil formula „carne românească”, pentru carnea comercializată către consumatorul final, dacă aceasta îndeplineşte condiţiile din regulamentele europene, iar pe eticheta produselor din carne va fi anunțat obligatoriu procentul de carne provenit din România. În fine, în lege e precizat faptul că prin excepţie, necesarul de produse alimentare poate fi completat cu produse din afara lanţului scurt de aprovizionare, prin ordin al ministrului agriculturii, în urma consultării entităţilor din cadrul organizării comune de piaţă.
Președintele Comisiei pentru Agricultură susține că acțiunea de promovare a noii legi va continua până în luna octombrie. Pe data de 23 august este anunțată o mare adunare care va reuni retaileri și producători pentru analiza aplicării legii. În același timp, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale lucrează la normele de aplicare și va reglementa, totodată, situația pentru perioada de iarnă, atunci când va fi, poate, greu de atins procentul de 51% produse autohtone din lanțul scurt de aprovizionare.

ARTICOLE SIMILARE

- Advertisment -

- Advertisment -

Cele mai citite

- Advertisment -

Cele mai citite

Abonare Vrancea24.ro OK Mai Tarziu