Institutul Național de Sănătate Publică a lansat în dezbatere publică un ghid cu recomandări pentru desfășurarea cursurilor în anul școlar 2020-2021, în contextul pandemiei de COVID-19. Instituția propune maxim 15 elevi într-o sală de curs, participarea elevilor, prin rotație, la cursuri online, în timp ce alții să fie prezenți fizic la școală. De asemenea, se propune ca ora de începere a cursurilor să fie diferită pe clase de studiu, pentru a evita aglomerația la triajul epidemiologic și la intrarea în școală, iar intrarea în pauze să fie la ore diferite pentru a evita aglomerarea la grupurilor sanitare. Printre recomandările pentru măsurile de protecție care trebuie luate pentru reluarea cursurilor pentru elevii din clasele 0-XIII, în contextul pandemiei de COVID 19, a fost publicat de Ministerul Sănătății în dezbatere publică, pe 3 iunie. Iată o parte din aceste recomandări:
- Organizarea spațiilor în clase:
- În clasă, predarea ar trebui organizată în clase de maximum 10-15 elevi, astfel încât să fie alocată o suprafață de minim 4 mp pentru fiecare elev și 4 mp suplimentari pentru profesor. Este posibilă creșterea numărului de elevi în funcție de condițiile locale, dar trebuie îndeplinită condiția unui singur copil în bancă. Contactul reciproc între grupuri va fi limitat.
- Nu vor fi permise organizarea de cluburi școlare sau grupuri de hobby sau alte activități care presupun participarea simultană a unui număr mai mare de 3 elevi.
- Locurile din clasă trebuie să fie fixe, adică după aranjarea elevilor în bănci, aceștia nu vor mai schimba locurile între ei pe toată perioada cursurilor.
- Fiecare elev va ocupa loc în bancă la o distanță de cel puțin 1,5 metri față de ceilalți.
- Orele de educație fizică – Aceste ore/activități se vor desfășura la finalul cursurilor, pentru ca elevii să poată pleca direct acasă.
- La orele de educație fizică, sub atenta supraveghere și îndrumare a cadrelor didactice, se pot desfășura doar anumite jocuri sportive, exclusiv în aer liber, dar cu respectarea anumitor reguli:
- Fotbal – se va juca la o singură poartă, numărul maxim de jucători este 5 (4 jucători de câmp și un portar) și doar portarul (care va purta obligatoriu mănuși) poate atinge mingea cu mâna; repunerea mingei în joc de la marginea terenului se va face doar cu piciorul; Mingea va fi dezinfectată după fiecare meci jucat.
- Baschet – fiecare elev va avea mingea proprie și va arunca la coș, pe rând, păstrând spații suficient de mari față de colegii lui. După terminarea orei de educație fizică, mingiile utilizate vor fi colectate într-un sac special destinat, și vor fi dezinfectate riguros utilizând substanțele dezinfectante avizate urmând a fi depozitate apoi în alt sac separat de cel în care au fost colectate (și care urmează a fi și el dezinfectat și pregătit pentru utilizarea ulterioară).
- Pentru desfășurarea orelor de educație fizică, elevii vor fi instruiți, ca pe tot parcursul activității să nu își atingă fața, gura, ochii, nasul cu mâinile neigienizate, păstrând un comportament civilizat.
- La finalul orelor de educatie fizică, toti elevii trebuie să se spele pe mâini cu apa și săpun timp de 20 secunde.
- Organizarea programului școlar:
- Decalarea orelor de intrare: Intrările si ieșirile din unitate vor fi eșalonate la intervale regulate de timp pentru a se evita aglomerările.
- ora de începere a cursurilor să fie diferită pe clase de studiu, pentru a evita aglomerația școlarilor la triajul epidemiologic și la intrarea în școală. (de ex: decalaj de 15-20 de minute); în consecință și intrarea în pauze se va face la ore diferite pentru a evita aglomerarea la grupurilor sanitare. Diminuarea timpului alocat orelor de clasă:
- numărul de ore petrecute de elevi în cadrul procesului instructiv-educativ /zi la școală să fie limitat. Recomandăm un maxim de 4 ore/zi, durata orei de maxim 30 min, durata pauzei de maxim 20 minute, pentru a se permite timpul necesar spălatului eficient al mainilor;
- Participarea alternativă a elevilor, prin rotatie, la orele de clasa online a unei părți din elevi, ceilalți fiind prezenți fizic la școală (de preferat în primă etapă întrucât asigură un timp de expunere mai redus pentru fiecare elev).
- Triajul epidemiologic:
- Efectuarea zilnică de către un cadru medical/didactic instruit a triajului epidemiologic la intrarea în clase a copiilor, înainte de intrarea în sălile de curs respectiv tura de lucru: într-un spațiu separat de sălile de clasă, cât mai aproape de intrarea elevilor, care să aibă posibilitatea respectării unui circuit prestabilit, astfel încât să nu se intre și să se iasă pe același traseu, iar în cazul elevilor/persoanelor cu probleme de sănătate, ieșirea să se facă separat de ieșirea din triaj a elevilor/adulților sănătoși. (o intrare și 2 ieșiri – sănătosi și suspecți);
- triajul trebuie să includă și o anamneză privind starea de sănătate – a copilului si aparținătorilor referitor la simptomatologia respiratorie si digestiva; măsurarea temperaturii cu termometre non contact.
- în cazul în care elevii prezintă la triajul epidemiologic sau în timpul orelor de curs temperatura corporala mai mare de 37,3 grade Celsius sau simptomatologie de tip respirator (ex. tuse, rinoree, febră, probleme respiratorii), sau alte simptome de boală, aceștia vor fi izolați într-un spatiu desemnat pentru acest scop si vor fi anunțați imediat aparținătorii. Copilul simptomatic, care așteaptă să fie luat de la școală va fi izolat într-un spațiu închis, în funcție de vârsta copilului și cu supravegherea adecvată de către adult, dacă este necesar. Se va deschide o fereastră pentru ventilație. Dacă nu este posibil să fie izolat, se va muta într-o zonă aflată la cel puțin 4 metri față de alte persoane. Documentul integral al INSP îl puteți citi AICI.