- Structura anului școlar 2016 – 2017 (OM 4.577/ 20.07.2016)
- 35 de săptămâni de cursuri, însumând 169 de zile lucrătoare, şi se structurează în două semestre: semestrul I (12 septembrie 2016 – 3 februarie 2017) şi semestrul al II-lea (13 februarie 2017 – 16 iunie 2017)
- 26 mai 2017 – încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a
- 9 iunie 2017 – încheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a
- 16 iunie 2017 – final cursuri
- Vacanța de primăvară – două săptămâni
- Flexibilizarea perioadei programului național “Școala altfel”
- Corelarea perioadelor de vacanță / cursuri pentru optimizarea calendarelor examenelor și a concursurilor naționale
- 1 Iunie – activități de sărbătorire a Zilei Internaționale a Copilului
- Examene naționale
- Bacalaureat – OM 5.070 / 31.08.2016
- Evaluare Națională a elevilor de clasa a VIII-a – OM 5.071 / 31.08.2016
- Concluzii 2016:
- Reducerea numărului actelor de corupție prin acțiuni de prevenire și combatere (procedura de transport și de evaluare a lucrărilor în alt județ)
- Suprapunerea activităților din cadrul comisiilor de examene (calendarul elaborat în anul anterior a prevăzut activități pe toată perioada vacanței)
- Divergențe exprimate de opinia publică referitoare la modalitatea de stabilire a notei finale în urma contestațiilor
- Noutăți 2017:
- Am optimizat calendarele pentru evitarea suprapunerilor și a suprasolicitării activităților de organizare
- Am eliminat prevederea conform căreia nota finală după contestații se modifică numai în cazul în care, între nota inițială și nota de la contestații, există o diferență de minimum 0, 5 puncte
- Admiterea în învățământul liceal – OM 5079 / 31.08.2016
- Noutăți 2017:
- În calculul mediei de admitere, ponderea mediei claselor V – VIII reprezintă 20%, în comparație cu 25% în anul școlar actual.
- Admiterea în liceu se va realiza într-o singură etapă computerizată, urmată de o etapă în care se vor analiza cazuri speciale. Astfel, admiterea se va finaliza mai repede.
- Resurse umane
- Definitivat
- Titularizare
- Metodologiile sunt în lucru, în etapa de consultare cu partenerii de dialog social, cu care deja s-au agreat calendarele de organizare și desfășurare.
- Examenul pentru definitivare în învățământ se va organiza în perioada vacanței de primăvară (luna aprilie).
- Concursul pentru ocuparea posturilor didactice va avea loc în data de 12 iulie 2017.
- Resurse umane
- Programe naționale
- Programul național “Școala altfel” (OM 5085)
- Metodologie specifică, menită să ducă la o abordare coerentă a Programului național ”Școala altfel” .
- Se va întinde pe durata a 5 zile lucrătoare lăsând la decizia comunității școlare perioada pentru derularea programului, după cum urmează: 21 noiembrie – 2 decembrie 2016, 27 februarie – 31 martie 2017 şi 15 mai – 9 iunie 2017 (învăţământul preşcolar şi primar), respectiv 17 octombrie – 2 decembrie 2016, 27 februarie – 31 martie 2017 şi 15 mai – 9 iunie 2017 (învăţământul gimnazial, liceal, profesional şi postliceal).
- Proiectarea programului „Școala altfel” se va realiza în patru etape:
- a) investigarea intereselor copiilor preșcolari/elevilor;
- b) alcătuirea ofertei „Școala altfel” (totalitatea activităților educative din care preșcolarii/elevii pot să aleagă);
- c) înscrierea copiilor preșcolari/elevilor la activități;
- d) elaborarea detaliată a programului pe baza opțiunilor individuale ale copiilor preșcolari/elevilor.
- Programul național de acordare a unui suport alimentar (“Masa caldă”)
- Program pilot aflat în faza de avizare interministerială care se va desfășura în 50 de unități de învățământ cu aproximativ 30. 000 de beneficiari, elevi și preșcolari.
- Diversitate a unităților de învățământ alese (rural, urban mic, urban mare, dispersie geografică, facilități diferențiate)
- Fiecare copil în grădiniță
- Acordarea de tichete valorice pentru susținerea participării preșcolarilor din familii cu condiții socio-economice precare la activitățile didactice din grădinițe.
- Dezvoltarea învățământului profesional dual
- Se dezvoltă cadrul legislativ pentru asigurarea unui parcurs educațional prin învățământul dual pentru absolvenții clasei a VIII-a
- Politici naționale
- Asigurarea manualelor școlare pentru elevii claselor a XI-a și a XII-a
- S-a aplicat pentru prima dată prevederea din Legea Educației Naționale conform căreia elevii ciclului superior al liceului beneficiază de manuale gratuite
- Date: 3.6000.000 de manuale școlare, 30 milioane de lei, 375.000 de elevi
- ROFUIP
- Realizarea unui regulament – cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar pe baza căruia fiecare unitate de învățământ își va elabora propriul regulament
- Cea mai importantă prevedere care vizează, într-o primă fază, debirocratizarea în sistemul de educație este reducerea numărului de comisii din cadrul unității de învățământ de la 24 la 7
- Statutul elevului
- Am elaborat, în parteneriat cu reprezentanții elevilor, actul normativ ce reglementează atât drepturile, cât și obligațiile elevilor
- Decontarea navetei elevilor
- Proiect de OUG de modificare a LEN care prevede decontarea integrală a navetei elevilor
- Profesionalizarea managementului școlar
- Creșterea calității actului educațional în mediul școlar presupune și profesionalizarea funcției de management. După o perioadă de aproximativ 10 ani, vom organiza concurs pentru ocuparea funcțiilor de director și directori adjuncți.
- Calendarul și metodologia sunt aprobate prin OM 5080 / 31.08.2017
- Concursul se va desfășura începând cu 12 octombrie 2016, data probei scrise organizată la nivel național. Proba de evaluare a CV-ului și interviul vor fi organizate în perioada 13 octombrie 2016 – 11 noiembrie 2016
- Asigurarea securității în şcoli
– Planul naţional comun de acţiune (MDRAP – MENCŞ – MAI) pentru creşterea gradului de siguranţă a elevilor şi a personalului didactic şi prevenirea delincvenţei juvenile în încinta şi în zonele adiacente unităţilor de învăţământ preuniversitar
- În lucru:
- Elaborarea programelor școlare pentru gimnaziu
- Învățământul dual – modificări legislative pentru asigurarea unui cadru coerent
- Debirocratizarea muncii profesorului – consultare publică online
- Codul de etică pentru învățământul preuniversitar- elaborare participativă
- Standarde de evaluare și asigurarea calității în învățământul preuniversitar
- Metodologia de acordare diferențiată a gradației de merit
- Desegregare