Ziua Naţională fără Tutun este marcată, în fiecare an, în a treia joi din luna noiembrie, în scopul sensibilizării populaţiei României în ceea ce priveşte beneficiul renunţării la fumat. Agenţia Naţională Antidrog (ANA) se alătură campaniei de marcare a acestei zile, prin activităţi şi măsuri specifice menite să informeze şi să tragă un semnal de alarmă cu privire la efectele nocive determinate de fumat în general.
Astfel, la nivel naţional, Agenţia Naţională Antidrog, prin Centrele de Prevenire, Evaluare şi Consiliere Antidrog, va desfăşura o campanie on-line de informare, sensibilizare şi conştientizare cu privire la pericolele consumului de tutun şi practicile comerciale ale companiilor de tutun. Tema este în concordanţă cu cea propusă anul acesta de Organizaţia Mondială a Sănătăţii pentru marcarea Zilei Mondiale Fără Tutun #TobaccoExposed, care urmăreşte să prevină consumul de tutun în general, prin protejarea tinerilor de influenţa industriei tutunului şi prin demontarea miturilor şi expunerea tacticilor de manipulare utilizate de această industrie. Prin activităţile realizate în cadrul campaniei de marcare a Zilei Naţionale Fără Tutun, Agenţia Naţională Antidrog îşi propune să contribuie la conştientizarea tinerilor în legătură cu manipularea de către companiile din industria tutunului, prin diversitatea produselor din tutun şi atractivitatea design-ului, gratuitatea produselor etc., urmărind, în acelaşi timp, informarea şi educarea noilor generaţii cu privire la riscurile fumatului activ şi pasiv.
Potrivit rezultatelor Studiului în şcoli privind consumul de alcool, tutun şi droguri ilicite în România – ESPAD 2019, realizat de Agenţia Naţională Antidrog:
- Consumul de tutun în rândul adolescenţilor se menţine la valori similare celor observate în studiul anterior. Astfel, consumul de tutun de-a lungul vieţii (care au consumat cel puţin o dată în viaţă) este de 49,5%, faţă de 41% media europeană.
- Diferenţiat pe sexe, se observă valori asemănătoare ale consumului de tutun, atât în rândul băieţilor, cât şi al fetelor, ceea ce înseamnă că fetele tind să adopte acelaşi comportament de consum (49,4% băieţi, faţă de 49,6% fete).
- Consumul de ţigări în ultimele 30 de zile (consumul actual) îşi menţine un nivel similar celui observat în anul 2011, ajungând la 31,2%.
- Consumul zilnic de ţigări în ultimele 30 de zile revine la valoarea înregistrată în anul 2011, respectiv18,4%.
- Faţă de riscurile consumului de tutun, adolescenţii au o percepţie mai scăzută asupra consecinţelor nefaste la care se expun, în proporţie de 12% aceştia văzând un risc ridicat dacă fumează ocazional. Aceeaşi percepţie scăzută asupra riscului ridicat o au adolescenţii şi faţă de consumul ţigărilor electronice 1-2 ori, doar 9,1% dintre ei indicând în acest tip de comportament un risc ridicat. În schimb, 59% apreciază ca fiind un risc ridicat să fumeze unul sau mai multe pachete de ţigări pe zi. (Centrul de Prevenire Evaluare şi Consiliere Antidrog – Vrancea)