Ministrul Mediului, Cristina Pașca Palmer, a făcut o serie de precizări referitoare la taxa pe care românii o vor plăti în locul timbrului de mediu. ”Da, timbrul de mediu este ilegal, cum au fost și toate celelalte dinainte. Așa a fost declarat de către Curtea Europeană de Justiție, dar timbrul actual mai are o problemă, și anume faptul că el nu taxează corect poluarea. Ar trebui să fie un timbru de poluare care să taxeze poluarea pe principiul ‘Poluatorul plătește’. Din punctul meu de vedere, și asta este ceea ce am discutat la nivelul Grupului de lucru, acest timbru de mediu în forma actuală trebuie abrogat, dar trebuie înlocuit cu altceva. Una dintre variantele pe care noi am luat-o în calcul și pe care Ministerul Mediului a propus-o Grupului de lucru a fost o taxare a consumului de combustibil, și atunci fiecare este taxat echitabil în funcție de cât rulează, cât consumă. Vorbim despre un pachet în doi piloni: pe de o parte, taxarea combustibilului folosit cu o sumă mică, undeva la 2 lei pe fiecare plin de combustibil, și pe de altă parte, o impozitare diferențiată a autovehiculelor în funcție de norma de poluare a motorului. Asta este propunerea noastră, dar Parlamentul este suveran și va decide dacă se ia în considerare această propunere sau nu”, a explicat Cristina Pașca Palmer. Ministrul Mediului a subliniat faptul că, în prezent, se lucrează la un punct de vedere referitor la propunerea de eliminare a timbrului de mediu, considerând că în forma sa actuală această taxă trebuie eliminată, dar în același timp înlocuită cu altceva. ”Sigur, aici sunt foarte multe lucruri de luat în seamă și din punct de vedere economic, și din punct de vedere al posibilului impact pe care o astfel de măsură ar putea să o aibă pe alte zone economice. În clipa de față, lucrăm la un punct de vedere pentru Legea Dragnea, în care vom spune foarte clar că, sigur, ca principiu, suntem de acord că fiscalitatea trebuie redusă, suntem de acord că timbrul de mediu ar trebui să fie, în forma lui actuală, eliminat, dar asta nu se poate face fără a pune în loc altceva pentru că vor fi consecințe foarte grave. Pe de altă parte, rambursarea taxelor de mediu pe care cetățenii au cerut-o se face tot din bugetul Fondului de Mediu. Eliminând timbrul de mediu, noi nu vom mai avea, practic, niciun fel de taxare a poluării. Or, asta va duce la o creștere și mai mare a problemei aerului, unde deja suntem într-o situație de pre-infringement. Lucrurile trebuie analizate la nivel sistemic, nu doar așa printr-o decizie electorală, pentru că poți să dai impresia că repari o situație, dar de fapt să creezi mult mai multe probleme în altă direcție. Eu sper să existe o analiză foarte serioasă și, dincolo de faptul că suntem într-o campanie electorală, să se analizeze pe larg consecințele tuturor acestor măsuri. Intrarea României într-un infringement va însemna sancțiuni de până la 200.000 de euro pe zi, pe care le vom suporta cu toții”, a menționat ministrul Mediului.
La începutul lunii iunie 2016, Curtea Europeană de Justiție (CEJ) s-a pronunțat în cazul unei cereri de decizie preliminară formulată în temeiul articolului 267 din Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene (TFUE) de Curtea de Apel Cluj (România), prin decizia din 24 noiembrie 2014, primită de Curte la 18 decembrie 2014, în procedura Vasile Budișan împotriva Administrației Județene a Finanțelor Publice Cluj. Conform Hotârârii CEJ, această cerere a fost formulată în cadrul unui litigiu între Budișan, pe de o parte, și Administrația Județeană a Finanțelor Publice Cluj, pe de altă parte, cu privire la o taxă pe care Budișan a trebuit să o plătească pentru a înmatricula în România un autovehicul rulat provenit dintr-un alt stat membru. ”Articolul 110 TFUE trebuie interpretat în sensul că: nu se opune ca un stat membru să instituie o taxă pe autovehicule care se aplică autovehiculelor rulate importate cu ocazia primei lor înmatriculări în acest stat membru și autovehiculelor deja înmatriculate în statul membru respectiv cu ocazia primei transcrieri în același stat a dreptului de proprietate asupra acestora din urmă; se opune ca statul membru respectiv să scutească de această taxă autovehiculele deja înmatriculate pentru care a fost plătită, dar nu a fost restituită o taxă în vigoare anterior declarată incompatibilă cu dreptul Uniunii”, se arată în decizia CEJ.
Potrivit datelor oficiale, în perioada 1 ianuarie — 31 martie 2016, suma colectată la Fondul pentru mediu din taxa de timbru pentru autovehicule s-a ridicat la 168 milioane de lei. Sumele care se vor restitui cetățenilor vor fi calculate cu dobânzile aferente din ziua plății taxei până în ziua restituirii integrale, actualizate cu indicii de inflație, a subliniat Palmer. Plata restituirilor se face de la bugetul de stat, prin ANAF, pentru taxa plătită între 2007 și 2008, și de la bugetul Fondului de Mediu pentru perioada 2008 — 2013, în funcție de autoritatea care a încasat la vremea respectivă sumele respective. Conform procedurilor actuale, cererea de restituire trebuie să fie însoțită de un dosar care să conțină câteva documente, printre care și pe cel care atestă faptul că taxa s-a plătit și copia cărții de identitate a autovehiculului pentru care s-a achitat acea taxă.