„Apelul fals la 112 se pedepsește!” a fost unul dintre mesajele transmise de către polițiștii Compartimentului de Analiză și Prevenire a Criminalității în cadrul unei campanii de conștientizare, atât în rândul copiilor, dar și al adulților, cu privire la consecințele pe care le are apelul fals la 112.
În perioada 14 februarie- 03 martie, polițiștii din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean – Compartimentul de Analiză și Prevenire a Criminalității au desfășurat activități informativ-preventive în cadrul campaniei de prevenire „Gândește! Nu este o glumă! Apelul fals la 112 se pedepsește! Sună responsabil!”, activități la care au participat peste 450 de elevi și cadre didactice, atât din mediul rural cât și urban. Activitățile preventive au avut drept scop creșterea gradului de conștientizare în rândul copiilor și tinerilor cu privire la consecințele pe care le are apelul fals sau abuziv la Numărul Unic pentru Apeluri de Urgență 112, o astfel de faptă fiind de natură să aducă prejudicii la nivelul societății și tulburări ale siguranței publice. Aceste prejudicii pot fi foarte grave atât prin natura și amploarea forțelor implicate în luarea măsurilor de investigare, identificare și contracarare (Poliția, Jandarmeria, Pompierii, Serviciul de Telecomunicații Speciale, etc.) cât și prin stările de temere generate în rândul cetățenilor, atât cei direct afectați, cât și întreaga comunitate. Le reamintim cetățenilor să sune la 112 doar când au cu adevărat o urgență, când sunt în pericol viața, proprietatea sau mediul. Apelarea abuzivă a Serviciului de urgență 112 se pedepsește cu amendă până la 2.000 de lei, iar dacă echipajele de intervenție se deplasează în teren și constată că a fost o alertare falsă, amenda poate ajunge la 4.000 de lei. Constatarea contravențiilor și aplicarea amenzilor se fac de către Ministerul Afacerilor Interne.
* Apelarea abuzivă reprezintă apelarea repetată, cu rea intenție, a numărului 112, fără ca apelantul să justifice o stare care necesită acțiunea agențiilor specializate de intervenție și, de asemenea, se consideră apel abuziv, apelarea 112 pentru a aduce injurii operatorilor.
** Alertarea falsă este utilizarea intenționată și nejustificată a numărului 112 pentru alarmarea sau determinarea intervenției agențiilor specializate de intervenție, fără a fi înregistrată o urgență.
SFATURI UTILE PENTRU CETĂȚENI:
- Sunați la 112 doar când aveți o urgență sau dacă cineva se află într-o situație de urgență. O situație de urgență este aceea în care este necesară intervenția imediată a agențiilor specializate – Ambulanță, Poliție, Pompieri, Jandarmerie – atunci când viața, proprietatea sau mediul sunt puse în pericol (incendii, accidente cu victime, persoane inconștiente, probleme medicale grave, agresiuni și alte infracțiuni, inundații, tentative de suicid, tâlhării etc).
- Blocați telefonul pentru a evita apelarea accidentală (dacă ați sunat din greșeală la 112, rămâneți pe fir și informați operatorul că ați apelat dintr-o eroare).
- Cooperați cu operatorul 112 atunci când apelați serviciul de urgență. Răspundeți cât mai corect la întrebările pe care acesta vi le adresează, spuneți adresa cât mai exactă a evenimentului și oferiți toate detaliile despre ce s-a întâmplat. Întrebările pe care vi le adresează operatorul 112 sunt clare și concise şi au ca scop acordarea ajutorului în cel mai scurt timp posibil. Cu cât sunt mai detaliate și corecte informaţiile pe care le furnizați, cu atât mai repede vor putea ajunge echipajele la dumneavoastră.
- Nu sunați la 112 pentru probleme non-urgente! Apeluri non-urgente reprezintă acele situații în care nu este nevoie de intervenția imediată a echipajelor Ambulanței, Poliției, Pompierilor sau ale Jandarmeriei. Apelarea nejustificată a numărului 112 poate costa viaţa unei persoane aflate în pericol. În timp ce operatorul se ocupă de un apel non-urgent, pe linie poate aștepta o persoană care are într-adevăr nevoie de ajutor!
- Nu apelați numărul de urgență pentru a face glume, farse, pentru a adresa injurii operatorilor, pentru a solicita diverse informații care nu fac obiectul unei intervenții de urgență (starea vremii, mersul trenurilor, ora exactă, date de contact ale autorităților etc.).
NU UITA! TIMPUL ESTE O RESURSĂ PREȚIOASĂ! POATE SALVA VIAȚA UNEI PERSOANE AFLATE ÎN PERICOL! SUNĂ RESPONSABIL! (SURSA: IPJ Vrancea)