Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a prezentat rezultatele discuțiilor din cadrul Consiliului de Dialog Social, ce au avut ca subiect o nouă organizare a anului școlar. Așa cum se anunțase deja, se propune organizarea anului școlar 2022-2023 pe module de învățare, alternate cu vacanțe scurte, iar tezele ar urma să fie înlocuite de evaluări. Propunerile au fost agreate de partenerii sociali – sindicate, părinți, elevi. Propunerile vor fi reunite într-un document ce va modifica Regulamentul de Organizare și Funcționare a Unităților de Învățământ Preuniversitar. După ședința de Guvern de astăzi, ministrul Educației a prezentat propunerile privind viitoarea structură a anului școlar.
-Am reușit să ajungem, îmi place să cred, la un consens care este confirmat nu numai de către experții în științele Educației din România, ci de către orice expert care are un minimum de noțiune pedagogie modernă. Este vorba despre nevoia de a alterna module de învățare de 6-7-8 săptămâni cu module de repaus. În așa fel putem să ne adaptăm pe specificul anului școlar din România. Mai exact, propunerea agreată fost ca școala să înceapă pe 5 septembrie, cu un prin modul de învățare. După o perioadă de câteva săptămâni, în data de 24 octombrie elevii ar urma să intre în vacanță. La finele lunii octombrie, 24–30 octombrie, ar urma să fie prima vacanță. O vacanță acordată tuturor elevilor și preșcolarilor în egală măsură. După această vacanță, urmează modulul doi de învățare care se va derula până în preajma sărbătorilor de iarnă. Apoi va fi cea de-a doua vacanță: 23 decembrie – 8 ianuarie.
-Urmează modulul trei care ar începe în data de 9 ianuarie. În premieră, acest modul se va derula până în luna februarie când vom avea cea de-a treia vacanță, care va putea fi acordată în a doua săptămână a lunii februarie, în a treia săptămână a lunii februarie sau în a patra săptămână a lunii februarie, la decizia fiecărui inspectorat școlar județean prin consultare cu cei implicați. Este vorba despre o vacanță de o săptămână, mobilă, în luna februarie. După vacanța din luna februarie, ar urma să înceapă cel de-al patrulea modul, care se va derula până în apropierea sărbătorilor pascale, mai exact vacanța ar urma să fie organizată în perioada 8 – 23 aprilie. Urmează modulul cinci și ultimul, care se derulează până în data de 16 iunie. Cea de-a cincea vacanță este și cea mai mare, vacanța de vară care urmează să înceapă pe 17 iunie și să dureze până în data din septembrie când va începe anul școlar următor.
-Aș mai face încă o precizare: avem o altă noutate alături de săptămâna Școala Altfel, avem și Săptămâna Verde. Această săptămână va putea fi introdusă și am agreat că va fi introdusă în structura anului școlar 2022 – 2023 în modulele patru și cinci de învățare . școlile vor avea libertatea să-și aleagă, în funcție și de condițiile meteo și de alte specificități locale, să fie săptămâna Verde în modulul patru și școala Altfel, în modulul cinci sau Săptămâna Altfel în modul patru și Săptămâna Verde în modul cinci. Am pus la punct împreună cu domnul ministru al Mediului încă de anul acesta, când deși nu există în săptămâna anului școlar o Săptămâna Verde, împreună vom avea o mobilizare a elevilor în jurul activităților de mediu. În acest sens vom avea o conferință cu toți inspectorii școlari vineri la 10:00. Vom introduce în acest fel prezentări făcute de către personalul care este abilitat să prezinte aceste elemente, îmi place să cred într-o manieră foarte atractivă, de mediu.
-Având în vedere relevanța tezelor semestriale, având în vedere și această structură a anului școlar care se bazează pe cele cinci modele de învățare alternate cu module de repaus, intenționăm să revizuim regulamentul de organizare și funcționare din învățământul preuniversitar în sensul renunțării la obligativitatea acestor teze semestriale. Sunt convins că fiecare profesor știe bine, uneori știe foarte bine, când să-și planifice aceste evaluări pe parcurs, de-a lungul anului școlar, coroborat și cu această structură pe cinci module. De asemenea, am luat act și de solicitarea elevilor, pe care o susțin, aceea a unei evaluări standardizate, sumative, la final de an școlar și solicită elevii și eu evaluarea standardizată predictiva la început de an școlar. Este un model pedagogic pe care îl avem în atenție și împreună cu specialiștii în științele Educației îl vom analiza și îl vom implementa încă din anul școlar 2022-2023 prin modificarea ROFUIP. (sursa: Sorin Cîmpeanu, ministrul Educației)