Asociația My Transylvania în parteneriat cu Teach for România derulează în perioada ianuarie – iulie 2022 proiectul Rețete din bătrâni – Minimonografii gastronomice sătești, ce are drept scop coagularea comunității, dialogul intergenerațional și valorificarea diversității gastronomice. În prima parte a proiectului, copiii din 6 comunități Teach for Romania, îndrumați de profesorii coordonatori, au cules rețete din gastronomia localităților Vidra – județul Vrancea, Herăști – județul Giurgiu, Murighiol – județul Tulcea, Cosoba – județul Giurgiu, Căianu – județul Cluj și Vulcan – județul Brașov. Peste 60 de copii implicați în proiect au strâns de la începutul proiectului peste 150 de rețete din gastronomia ritualică (nunţi, botezuri, pomeni, posturi), cotidiană (zilele săptămânii, anotimpuri, sezonalitate) și de sărbătoare (Paşte, Crăciun, Anul Nou, hramuri, zilele comunei, aniversări şi onomastici). În următoarea etapă a proiectului, care se va desfășura în lunile mai și iunie, vor fi organizate în fiecare localitate câte un atelier gastronomic în care copiii, împreună cu profesorul, vor prepara una dintre rețetele culese. Cu această ocazie vom lansa și minimonografia gastronomică a comunității care va conține toate rețetele culese de copiii din localitatea respectivă.
„Rețete din bătrâni – Minimonografii gastronomice sătești” este un proiect co-finanțat de AFCN și derulat de Asociația My Transylvania în parteneriat cu Teach for România. „Ne găsim des în situația în care vizitatorii străini apreciază mai mult bucătăria locală decât cei care ne sunt oaspeți din România. Mă refer la bucătărie locală și nu românească. Asta pentru că avem foarte multe influențe locale care creează un amestec extraordinar de bucătării mai mici. Proiectul de față, Minimonografii gastronomice sătești, își propune să scoată la lumină și să evidențieze 6 mici bucătării locale. Noi credem că descoperind teritoriul, sezonalitatea și tehnici noi de preparare (de fapt, tehnici uitate), putem să definim mai bine bucătăria locală și să o facem să devină atractivă și pentru noi, cei de aici”, a declarat Cristian Valentin Cismaru, Președinte Asociația My Transylvania. „Acum trei ani, exasperată de pungile cu chipsuri și sucurile cu care veneau la școală la pachețel, am avut curiozitatea să îi rog pe elevii de gimnaziu din satul unde predam ca profesor de limba și literatura română susținut de Teach for Romania să stea de vorbă cu membrii mai în vârstă ai familiilor lor despre ce obișnuiau să gătească/mănânce în copilărie cu diverse ocazii (în viața de zi cu zi, în zilele de post, în anumite anotimpuri, de anumite sărbători, mese în familie, la pomeni etc.) și să „culeagă” câteva astfel de rețete. Am fost surprinsă de energia pe care acest demers a declanșat-o în întreaga comunitate, dar și de cât de mirați au fost copiii să afle despre ingrediente, tehnici culinare și preparate care li se păreau exotice, dar care s-au dovedit a fi un fir roșu care țesea o poveste afectivă pentru care prezența ochiului „celuilalt”, al „străinului” care eram, funcționa ca o oglindă. Mi-am dorit foarte mult să documentez acest proces de (re)descoperire a identității cultural-gastronomice în jurul căreia se coagulează comunități, iar proiectul Rețete din bătrâni – Minimonografii gastronomice sătești este rezultatul. Mă aștept ca experiența de minicercetători pe care elevii din cele șase comune o vor dobândi cu sprijinul profesorilor lor – colegii mei din comunitatea Teach for Romania – să fie doar începutul unui demers de reconectare și revalorizare de sine, prin prisma gastronomiei, a celor șase localități”, a adăugat Ioana Ghiga, antropolog și coordonator de comunități Teach for Romania. (sursa: Teach for Romania)