În 2016, când am decis să mă lupt pentru A8 alături de alți colegi din asociația Împreună Pentru A8, nu m-am așteptat să fie simplu, dar nici nu l-am luat pe „NU” in brațe. În februarie 2022 am decis Împreună cu colegii de la Împreună pentru A8 și Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei să ne implicăm la propriu pentru a merge cu acest proiect A8 înainte. Au trecut mai bine de cinci luni de zile și am constatat personal cât este de greu, dar nu imposibil.
Au fost inclusiv colegi de asociație, prieteni și persoane mai puțin apropiate care m-au criticat, sau mă critică și acum că m-am dat cu psd-ul, că fac prea multe poze cu ministrul Grindeanu, că fac prea multe poze din tren, că sunt prea insistent și deranjez anumite persoane, că prea îmi bag nasul peste tot etc. etc. etc. Eu vă spun foarte clar la toți că NU-MI PASĂ și că pentru realizarea celor două proiecte A7 și A8, dar în special traversarea munților din Moldova spre Ardeal, merită orice sacrificiu din partea mea!
Atât ca introducere, ce-i drept cam lungă, iar acum intru direct în câteva probleme tehnice și de procedură birocratică, deoarece acestea reprezintă până la urmă adevăratele probleme ale acestor proiecte:
1. Informez conducerea CNAIR că în afară de activitatea mea de la MT, CNAIR, cea din teren și relația cu proiectanții sunt permanent și într-o relație pro activă cu cele două asociații care m-au susținut pentru a le reprezenta la București. Mă refer la Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei și Împreună Pentru A8.
În Moldova, societatea civilă NU mai are răbdare și dacă CNAIR nu va urgenta soluționarea din punct de vedere juridic a SF-ului pe tot tronsonul Tg.Mureș-Tg Neamt, în soluția propusă, adică închiderea contractului, iar acele studii geo care nu au putut să fie realizate (din condiții dificile de relief-muntos) să fie trecute în contul fazei de Proiectare +Execuție pentru a câștiga timp, vor fi nemulțumiri majore în rândul cetățenilor din Moldova!
Le-am transmis și personal celor din conducerea CNAIR, dar am considerat că este bine să fie informată și opinia publică. Până acum am primit toate asigurările din partea conducerii CNAIR că lucrurile merg în această direcție, dar societatea civilă așteaptă decizia finală.
2. Societatea civilă din Moldova și în special din Iași așteaptă cât mai repede finalizarea AM pe tot tronsonul Tg.Mureș-Tg Neamt, conform program prezentat si asumat, inclusiv emiterea HG pentru indicatorii tehnico-economici pe toate cele trei sectoare, dar nu mai târziu de 31 Decembrie 2022!
3. Se dorește deblocarea și avansarea studiilor geo pe tronsoanele Pașcani-Suceava și Suceava-Siret de pe A7, astfel încât anul viitor să fie finalizat contractul de SF.
4. Se urmărește foarte strict evoluția tuturor contractelor prin PNRR atât pe A7 cât și pe A8 pentru a fi realizate până în 2026!
Toată Moldova așteaptă ca A8 să fie finalizată conform legii 291/2018 și OUG 105/2020 etapizat până în 2030, iar A7 să fie finalizată integral până la Siret, în aceeași perioadă.
În calitate de Consilier al MT voi face tot ce depinde de mine pentru ca aceste proiecte să evolueze așa cum își dorește societatea civilă din Moldova, cu respectarea Legii. Menționez că Ministerul Transporturilor susține aceste proiecte, iar CNAIR are o misiune foarte importantă în finalizarea lor. În acest context, vreau să fac și un apel către acele instituții, care nu au înțeles cât de important este să se miște mai rapid cu privire la anumite răspunsuri solicitate de către firmele de proiectare și consultanță!
Caz concret:
Pe data de 10.06.2022 și 17.06.2022 au fost transmise către primăriile de pe traseul autostrăzii Tg.Mureș-Tg.Neamt, de către firma de consultanță PROTELCO „documentația necesară promovării HG pentru realizarea exproprierilor în temeiul Legii 255/2010 pentru obiectivul „Completarea studiilor de Fezabilitate pentru autostrada Tg.Mureș-Tg.Neamț”
Concret au primit câte un plan de situație privind întocmirea suportului topografic cu viza OCPI și tabelele de expropiere finale. Primăriile trebuie să verifice/completeze și să le însușească prin semnătură și ștampilă cu textul- Certific Amplasamentul, conform Regulamentului de avizare și recepție ODG 700 art. 266, al.(2). Din păcate, până ieri, 1 iulie 2022, o singură Primărie a certificat aceste documente.
Iată lista primăriilor care nu au rezolvat problema:
1. Primăria Moţca, jud. Iași
2. Primăria Vânători, jud. Neamț
3. Primăria Timișesti, jud Neamț
4. Primăria Tg.Neamț, jud Neamț
5. Primăria Petricani, jud.Neamț
6. Primăria Pastraveni, jud.Neamț
7. Primăria Agapia, jud. Neamț
8. Primăria Pasareni, jud. Mureș
9. Primăria Magherani, jud. Mureș
10. Primăria Craciunesti, jud. Mureș
11. Primăria Chibed, jud. Mureș
12. Primăria Bereni, jud. Mureș
13. Primăria Acătari, jud. Mureș
Sper ca începând de luni, aceste primării să fie mai pro active și să-și aducă aportul la finalizarea documentațiilor, pentru a nu întârzia documentația pentru sectoarele prinse în PNRR!
Vă mulțumesc! Hai că se poate!
P.S. Luni voi lua legătura personal cu aceste primării și îmi voi programa inclusiv deplasări în teren pentru a fi sigur că se rezolvă problema. (Cătălin Urtoi, vicepreședinte Asociația ”Împreună pentru A8”, consilier al ministrului Transporturilor și Infrastructurii)