Pe 17 ianuarie, campania națională de promovare a programului de informare #HotărăștePentruViitor, despre vaccinul anti-HPV, își continuă traseul prin țară, în județul Vrancea, în localitatea Mărășești, începând cu ora 11, și în Adjud, începând cu ora 14. Destinată orașelor mici şi localităților din mediul rural, unde informația medicală corectă și completă nu ajunge ușor, inițiativa #HotărăștePentruViitor se adresează direct părinților, prin întâlniri dedicate, unde aceștia primesc toate informațiile pentru a-i ajuta să ia decizia corectă privind sănătatea copiilor lor, cât și cererea tip pe care să o depună la medicul de familie pentru accesarea programului de vaccinare anti-HPV. În paralel, campania se adresează și întregii comunități locale, prin acțiuni de informare și promovare a prevenției împotriva HPV. Campania este organizată de Fundaţia Renaşterea şi Asociaţia Mame pentru Mame, cu susținerea Ministerului Sănătăţii si a Institutului Național pentru Sănătate Publică, în parteneriat cu Societatea Națională de Cruce Roşie din România, cu sprijinul MSD și Synevo.
Anual, peste 1.500 de femei mor în România ca urmare a cancerului de col uterin și aproape 3.400 sunt diagnosticate cu această boală. Incidența este de 2,5 ori mai mare decât media UE-27, iar rata mortalității de peste 4 ori mai mare. Cancerul de col uterin reprezintă o prioritate în Planul Național de Prevenire și Combatere a Cancerului din România, care a fost promulgat la începutul acestei luni și care va intra în vigoare în ianuarie, anul acesta. Reducerea poverii cancerului de col uterin se poate realiza prin vaccinare împotriva HPV, depistarea în faze incipiente a leziunilor colului uterin, prin programe de screening și prin asigurarea accesului la diagnostic și tratament în mod egal și echitabil pentru toate categoriile socio-economice.
În 17 noiembrie 2020, Organizația Mondiala a Sănătății (OMS) a lansat Strategia Globală pentru eliminarea cancerului de col uterin ca problemă de sănătate publică, printr-o rezoluție adoptată de 194 de țări. Strategia are ca obiectiv ca până în anul 2030 incidența cancerului de col uterin să scadă și se mențină sub 4 cazuri noi la 100.000 de femei. Atingerea acestui obiectiv este posibilă dacă sunt îndeplinite 3 ținte esențiale: 90% din fetițe să fie vaccinate împotriva virusului papilloma uman (HPV) până la împlinirea vârstei de 15 ani, 70% din femeile adulte să beneficieze de servicii de screening cu un test performant de două ori în intervalul de vârstă 35-45 ani și 90% din femeile depistate cu un test pozitiv au acces la tratamentul leziunilor pre canceroase și al celor maligne. Țările și comunitățile din întreaga lume au marcat această inițiativă, construind coaliții largi de parteneri dedicați eliminării cancerului de col uterin. Anul trecut, pe 17 noiembrie, Ziua Globală de Eliminare a Cancerului de Col Uterin, s-a lansat #HotărăștePentruViitor – Campania națională de promovare a programului de vaccinare anti-HPV. Organizațiile non-guvernamentale, autoritățile din domeniul sănătății și mediul privat își unesc forțele în cadrul acestei inițiative pentru a duce mesajul pro-vaccinare, pro-prevenție, către părinții din acele comunități rurale sau mic-urbane unde informația medicală corectă și completă nu ajunge ușor. Beneficiile vaccinării anti-HPV sunt transmise, în prima etapă, părinților fetelor cu vârste între 11 și 18 ani, din 10 județe: Constanța, Ialomița, Călărași, Iași, Suceava, Bacău, Vrancea, Neamț, Botoșani, Vaslui. (comunicat de presă)