Într-o lume din ce în ce mai conectată, în care viața socială, cumpărăturile, educația, divertismentul se desfășoară cu precădere online, fraudele cibernetice sunt din ce în ce mai prezente. În ceea ce privește ele mai întâlnite metode sunt cele în care:
1) Fraudatorul este vânzător. Acesta postează anunțuri cu produse fictive la prețuri foarte avantajoase. Pentru a cumpăra produsul respectiv, victima (cumpărătorul) este direcționată să acceseze un link destinat unei pagini de tip “phishing”. După accesarea paginii, victimei îi sunt solicitate datele de securitate ale cardului (inclusiv parola statica și cea dinamica 3D Secure), care sunt folosite ulterior pentru plăți înregistrate la comercianți online din alte țări.
2) Fraudatorul este cumpărător. Acesta contactează vânzătorul și solicită mutarea conversației de pe platforma online pe un alt canal de comunicare (de regulă pe WhatsApp). Fraudatorul (cumpărătorul) informează victima (vânzătorul) că a achitat produsul și îi trimite un link fals pentru a încasa suma. La accesarea link-ului, victimei i se solicită datele de securitate ale cardului bancar propriu (inclusiv parola statica și cea dinamica 3D Secure). Odată intrat în posesia informațiilor, fraudatorul nu mai răspunde la conversație și inițiază tranzacții frauduloase prin utilizarea datelor de securitate furnizate de victimă (vânzător).
Cardul nu este un instrument de încasare! Pentru orice încasare, dă contul IBAN! Cel mai probabil vei fi victima unei fraude dacă dai datele tale altei persoane sau dacă indiferent de motiv dai datele cardului, adică număr, cod CVV, data expirării pe link-uri primite pe e-mail sau sms, într-un apel telefonic sau pe rețelele sociale. Ține cont că din momentul în care ai confirmat tranzacția, nu mai poți să o anulezi, iar banca nu are cum să intervină în recuperarea banilor pierduți, fiind o tranzacție securizată, autorizată chiar de tine.
Câteva sfaturi utile pentru a nu deveni victima fraudelor on-line:
– Ține conversația doar pe platforma pe care ai publicat anunțul;
– Folosește exclusiv chat-ul și sistemul de livrare oferite de platformă;
– Nu accesați linkuri primite de la potențiali cumpărători;
– Nu spune câți bani ai în cont.
Ce trebuie să facă o persoană care a fost victima unei astfel de fraude:
- Trebuie să contacteze banca emitentă a cardului în cel mai scurt timp posibil (inclusiv telefonic) și să solicite blocarea și re-emiterea cardului cu alte date de securitate;
- Să sesizeze organele de cercetare penală despre incident.
Proiectul național de conștientizare #SigurantaOnline s-a născut din nevoia de a reacționa și avertiza coordonat potențialele victime ale unei scheme de fraudare destul de simple și eficiente, care se propaga încă din 2020 pe platformele de tip marketplace – ‘dă-mi datele de card ca să își trimit banii pe produs’. Tu știi care este diferența între IBAN și datele de card, ori când ai nevoie să le furnizezi, în funcție de caz? Antrenează-te pentru a evita fraudele din online pe site-ul lansat de Asociația Română a Băncilor, DNSC și Poliția Română: https://sigurantaonline.ro/ (IPJ Vrancea)