Consiliul Concurenței a transmis Guvernului punctul său de vedere cu privire la proiectul de ordonanță de urgență privind scăderea prețurilor la o serie de produse alimentare. Reprezentanții Consiliului Concurenței consideră că proiectul prezintă o serie de riscuri, care ar putea duce chiar la creșteri de prețuri și nu la scăderi. Totodată, aplicarea măsurilor din proiectul OUG ar putea crea dificultăți în aprovizionarea pieței interne, precum și un efect contrar scopului urmărit.
”În concret, din analiza Proiectului de OUG putem semnala o serie de riscuri, care țin, în special, de aspectele enumerate mai jos şi a căror clarificare ar putea contribui la atingerea scopului final al proiectului, şi anume acela de scădere a prețurilor produselor alimentare:
– lipsa unor prevederi similare cu privire la aplicabilitatea restricțiilor pentru produsele provenite din import, de la persoane juridice care nu sunt înregistrate în România (pentru produse procesate în afara teritoriului național);
– modalitatea de implementare a cotei de adaos comercial cumulat pe întreg lanțul de distribuție, de maximum 5%, poate fi dificil de implementat, odată ce actorii de la acest nivel nu cunosc informații sensibile referitoare la adaosul aplicat de concurenții acestora; o posibilă urmare a acestei prevederi ar putea fi şi transparentizarea excesivă a pieţei, la nivelul celor mai sensibile caracteristici, respectiv preț, cost, adaos comercial, care poate amplifica efectele negative asupra pieței;
– lipsa unor precizări concrete referitoare la modul sau metoda de determinare a costului de producție, cu efecte directe asupra implementării măsurilor legislative. Fixarea unui nivel de adaos, fie și maxim, care nu este considerat optim de către furnizori, poate genera dificultăți în aprovizionarea pieței interne şi un efect contrar scopului urmărit.
– lipsa unor analize la nivel de sector care să confirme că limita maximă de adaos este una potrivită și nu va conduce la un efect contrar, de creștere a prețurilor produselor în cauză sau a altor produse din aceeași categorie, printr-un efect de compensare. În această situație, Consiliul Concurenței ar fi considerat utilă realizarea unei evaluări de impact ex ante care să evidențieze măsura în care implementarea Proiectului de OUG va contribui la scăderea preconizată a prețurilor. Având în vedere însă constrângerile de timp, Consiliul Concurenței consideră oportună realizarea unei analize ex post care sa evalueze rezultatele și proporționalitatea cu scopul urmărit a măsurii, precum şi să identifice, dacă este cazul, soluții alternative.
– În plus, adaosul de maxim 20% la costul de producție, în cazul procesatorilor, respectiv maxim 5% și 20% față de prețul de achiziție, în cazul distribuitorilor și, respectiv, al comercianților, comportă, de asemenea, riscuri în sensul în care pot conduce la o aliniere a operatorilor la plafonul maxim și la o creștere a prețurilor la nivelul consumatorilor finali.”, se arată în mesajul transmis de Consiliul Concurenței.
Lista alimentelor pentru care se dorește micșorarea prețurilor, pentru cel puțin 3 luni, cuprinde următoarele:
– pâine albă simplă 300 – 500 grame, fără specialități;
– lapte de vacă proaspăt 1.5% grăsime,1l;
– brânză telemea de vacă vrac;
– iaurt simplu din lapte de vacă, grăsime 3.5%, max. 200 gr.;
– făină albă de grâu ”000” 1 kg;
– mălai 1 kg;
– ouă găină calibru M 10 buc.;
– ulei de floarea soarelui 1 l;
– carne proaspătă pui: pui întreg, tacâmuri de pui, pulpe pui întregi cu os, aripioare de pui;
– carne proaspătă de porc: carne de lucru, pulpă de porc cu os și fără os, spată porc;
– legume proaspete vrac: roșii (tomate), castraveți, ceapă galbenă, fasole uscată, morcovi, ardei gras, ardei capia;
– fructe proaspete vrac: mere roșii și mere golden, prune, pepene roșu, struguri de masă;
– cartofi proaspeți albi vrac;
– zahăr alb tos 1 kg.
Detalii, pe site-ul MADR.