Calculele Federației Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR) arată ce aproape 110.000 de români au petrecut zilele sărbătorilor pascale în hotelurile și pensiunile din țară, cheltuind peste 7 milioane de euro pe servicii turistice. Cele mai căutate destinaţii au fost Valea Prahovei, zona Bran-Moeciu, Bucovina şi Maramureş. Spre deosebire de anul trecut, când zilele libere acordate de angajatori cu ocazia Sărbătorilor Pascale au făcut “punte” cu 1 Mai, în acest an minivacanţa de Paşte a fost mai degrabă un weekend prelungit, de două-trei nopţi. Nu putem vorbi, aşadar, de o comparaţie a numărului de turişti ajunşi în cei doi ani în staţiuni, pentru că raportul este dezechilibrat, se menționează în comunicatul FPTR.
Şi în acest an ofertele au fost diverse şi s-au adresat tuturor categoriilor de turişti, de la studenţi şi tineri îndrăgostiţi până la pensionari care au profitat de cele două-trei zile de odihnă ca să-şi trateze şi problemele de sănătate în staţiunile balneare. Românii au mers şi la pensiunile din zona rurală, în city break-uri în ţară şi străinătate, în staţiuni de la noi şi de afară şi au ajuns chiar şi pe litoral. Hotelurile şi pensiunile din zonele turistice româneşti au pus la dispoziţie 136.000 de locuri de Paşte, dintre care s-au vândut mai mult de 108.000, ceea ce reprezintă un grad de ocupare de 79%. Totodată, se constată o uşoară creştere a tarifelor, cuprinsă între 2-5% fata de acum doi ani. Doar pentru vacanţele petrecute în ţară, turiştii au cheltuit mai mult de 33 de milioane de lei (peste 7 milioane de euro), potrivit calculelor FPTR.
Tendinţa ultimilor ani se păstrează şi în ceea ce priveşte modalitatea de rezervare şi din ce în ce mai puţini turişti români au ales să călătorească în ţară prin agenţiile de turism. Cei mai mulţi au rezervat direct la structura de cazare sau au folosit sisteme de rezervări on-line. Ca şi în anii trecuţi, pe locul întâi în topul preferinţele românilor s-au clasat pensiunile rurale. Paştele la ţară a fost cel mai solicitat, pentru că orăşenii, sătui de înstrăinarea provocată de urbanizarea excesivă, încearcă să se reîntoarcă la tradiţiile româneşti. Din cele 75.000 de locuri disponibile în pensiuni s-au vândut 65.000.
Pe locul doi, după zona rurală, se afla staţiunile montane, cu cele de pe Valea Prahovei pe primele locuri ca atractivitate. Au fost puse la dispoziţie 30.000 de locuri în cadrul structurilor din zonele rurale, dintre care 22.000 au fost locuri vândute. În staţiunile montane, tariful mediu pentru vacanţa de Paşte de anul acesta a fost de 340 de lei de persoană pentru o vacanţă de trei nopţi. Din oferte nu a lipsit masa cu produse tradiţionale, însă au existat meniuri speciale şi meniuri alternative pentru vegetarieni. Familiile care au mers cu copiii în vacanţa de Paşte au putut să îi lase pe cei mici în ateliere de creaţie, în cadrul cărora au învăţat că vopsească ouă sau să confecţioneze felicitări de Paşti.
Datorită tarifelor mai mici, românii şi-au petrecut Paștele şi în diferite staţiuni balneoclimatice. Astfel au fost puse la dispoziţie 28.000 de locuri în structurile balneare, dintre care au fost vândute 20.000. Cei care au ales hotelurile de lux din staţiunile autohtone s-au bucurat de acces la SPA şi de alte servicii precum masaj, saună şi acces la piscină. Puţini hotelieri de pe litoral au avut oferte pentru turiştii care au dorit să petreacă Paştele la malul mării, litoralul nefiind o destinaţie tradiţională pentru această sărbătoare. Anul trecut, pe litoral au ajuns mult mai mulţi turişti, deoarece Paştele a coincis cu minivacanţa de 1 Mai. Majoritatea unităţilor de la mare care au pregătit, totuşi, pachete sunt în Mamaia. Au fost puse la dispoziţie 3.000 de locuri la mare, dintre care au fost vândute doar 900. Pentru cei care au dorit să petreacă sărbătorile de Paşte la malul mării, tariful mediu pentru un pachet de trei nopţi de cazare în cameră dublă standard, cu mic dejun inclus, a fost de la 500 lei de persoană. Pasionaţii de pescuit au ales să petreacă Pastele într-o manieră inedită, în Delta Dunării. Au fost puse la dispoziţie 600 de locuri în cadrul structurilor de cazare dintre care s-au vândut aproximativ 400 de locuri.
În ceea ce priveşte turismul extern, numărul redus de zile libere dar şi contextul politic actual au făcut ca interesul pentru petrecerea Paştelui în străinătate să fie scăzut, comparativ cu anii trecuţi. Numărul aproximativ de locuri puse la dispoziţie în cadrul diverselor oferte a fost de 7.500, dintre care 4.800 reprezintă numărul aproximativ de locuri vândute pentru sărbătorile de Paşte din acest an. Cele mai căutate destinaţii externe de către familii au fost cele de pe litoralul bulgăresc al Mării Negre, urmate de cele din Grecia sau Tenerife. La fel de căutate au fost Costa del Sol, Ţara Bascilor, Napoli-Sorrento, Sicilia, Toscana sau Portugalia pentru programele senior voyage, dar şi croazierele pe Marea Mediterană şi pelerinajele în Israel.