Camera Deputaţilor a aprobat cu 200 de voturi pentru şi niciun vot împotrivă actul normativ care reglementează condiţiile de obţinere a atestatului, procedurile de atestare şi statutul asistentului maternal. Prin votul dat de Parlament, cadrul legal va fi modificat pentru prima oară după 21 de ani, ca urmare a multiplelor sesizări cu privire la asistenţii maternali şi a controalelor făcute de către ANPDCA. Conform noii reglementări, adoptate de Camera Deputaţilor ca for decizional, sunt stabilite noi reguli în baza cărora Direcţiile Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului vor putea realiza evaluarea şi atestarea persoanelor care doresc să devină asistenţi maternali.
Astfel, principalele modificări vizează introducerea obligativităţii existenţei unui anumit nivel de şcolarizare – învăţământ profesional sau liceal. Pentru asistenţii maternali aflaţi acum în sistem şi care, după intrarea în vigoare a noilor reglementări, nu mai îndeplinesc condiţiile de studii, urmare a amendamentului introdus în cadrul Comisiei de Muncă s-a prevăzut că aceştia trebuie să facă „dovada înscrierii în învăţământul liceal în termen de un an de la data intrării în vigoare a respectivului act legislativ, precum şi obţinerea, în termen de maximum 5 ani, a certificatului de absolvire a învăţământului liceal, seral sau cu frecvenţă redusă, inclusiv prin Programul ‘A doua şansă’.”
Asistenţii maternali se vor pensiona conform Codului Muncii – înainte puteau continua activitatea de asistent maternal şi după pensionare. Sunt introduse limite privind diferenţa minimă şi maximă de vârstă între asistentul maternal şi copilul pe care îl are în îngrijire – minim 18 ani şi maxim 47 de ani. Diferenţa de vârstă de 47 de ani nu se aplică în cazul plasamentului copiilor care fac parte dintr-un grup de fraţi. Asistentul maternal nu poate primi în plasament un număr mai mare de 2 copii, cu excepţia copiilor care fac parte dintr-un grup de fraţi.
Evaluarea este realizată de o echipă, desemnată de DGASPC, formată din psiholog şi asistent social şi cuprinde evaluarea socială şi evaluarea psihologică. Cursurile de formare profesională au o durată de 80 de ore, din care 50 de ore de teorie şi 30 de ore de practică şi se organizează după o programă de pregătire elaborată de către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie în colaborare cu reprezentanţi ai mediului academic. După obţinerea atestatului, asistentul maternal va urma cursuri de formare continuă, cel puţin o dată pe an, suportate de către stat.
Nu poate fi atestată ca asistent maternal o persoană care a depăşit limita vârstei de pensionare; a suferit o condamnare prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă, sau este înscrisă cu menţiuni în evidenţa Registrului naţional automatizat cu privire la persoanele care au comis infracţiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor; are în familie membri cu vârsta de peste 14 ani sau alte persoane, care locuiesc împreună cu aceasta şi care au săvârşit o faptă penală, suferă de boli psihice, este dependentă de alcool, droguri sau alte substanţe psihotrope sau are membri ai familiei care locuiesc cu acesta şi se află în această situaţie. „Era clar nevoie de o revizuire a criteriilor şi, deci, de modificări şi noi reglementări în privinţa condiţiilor de selecţie a celor care fac parte din corpul asistenţilor maternali, pentru că vorbim despre persoane care au responsabilităţi uriaşe legate de copiii pe care îi primesc în plasament. S-au făcut progrese remarcabile în ultimii ani în domeniul sistemului de îngrijire alternativă a copiilor din sistemul de protecţie, însă, tocmai pentru că vorbim despre un domeniu atât de sensibil, era nevoie să ne asigurăm că aceşti copii vor avea lângă ei persoane capabile să le asigure toate condiţiile, să-i înţeleagă, să fie empatici şi dispuşi să-i ajute să-şi depăşească traumele. Este ceea ce am urmărit şi prin programul Team Up, pe care l-am încheiat la sfârşitul anului trecut, în cadrul căruia am organizat cursuri de formare la nivel naţional pentru mii de asistenţi maternali şi, totodată, am atras în sistem o resursă valoroasă, de oameni profesionişti şi dedicaţi misiunii lor”, a declarat Natalia-Elena Intotero, ministrul Familiei Tineretului şi Egalităţii de Şanse. Toate aceste modificări intră în vigoare o dată cu publicarea actului normativ în Monitorul Oficial. (sursa: Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse)