Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a desfășurat, în perioada 12.02-23.02.2018, o acțiune de verificare a respectării prevederilor legale la comercializarea produselor cosmetice, inclusiv vânzarea online.
Date sintetice:
Date sintetice:
- Au fost verificați 741 de operatori economici, din care 733 cu vânzare directă și 8 cu vânzare online.
- La 358 din cei 741 controlați, reprezentând 48,31%, s-au depistat abateri de la prevederile legale.
Pentru abaterile constatate, operatorilor economici li s-au aplicat 428 de sancțiuni, din care 275 de avertismente și 153 de amenzi contravenționale în valoare totală de 688.500 lei. S-au dispus 142 de măsuri de oprire temporară de la comercializare pentru produse cosmetice în valoare de 262.334 lei și 4 măsuri de oprire definitivă, pentru produse cosmetice cu data de minimă durabilitate depășită (expirate), în valoare de 63.626 lei, la vânzarea directă și 3 măsuri de remediere (de corectare sau completare a informațiilor conținute de site-urile de publicitate la care s-au depistat abateri), la vânzarea online.
I. Vânzarea directă:
Date statistice:
– Au fost verificați 733 de operatori economici.
– Valoarea totală a produselor cosmetice controlate a fost de 4.782.318 lei.
– La 355 de operatori economici din cei 733 controlați, reprezentând 48,33%, s-au depistat abateri de la prevederile legale.
Valoarea totală a produselor cosmetice cu abateri a fost de 342.740 lei. Pentru abaterile constatate, operatorilor economici li s-au aplicat 425 de sancțiuni, din care 272 avertismente și 153 de amenzi contravenționale în valoare totală de 688.500 lei. S-au dispus 142 de măsuri de oprire temporară de la comercializare pentru produse cosmetice în valoare de 262.334 lei și 4 măsuri de oprire definitivă, pentru produse cosmetice cu data de minimă durabilitate depășită (expirate), în valoare de 63.626 lei.
Date statistice:
– Au fost verificați 733 de operatori economici.
– Valoarea totală a produselor cosmetice controlate a fost de 4.782.318 lei.
– La 355 de operatori economici din cei 733 controlați, reprezentând 48,33%, s-au depistat abateri de la prevederile legale.
Valoarea totală a produselor cosmetice cu abateri a fost de 342.740 lei. Pentru abaterile constatate, operatorilor economici li s-au aplicat 425 de sancțiuni, din care 272 avertismente și 153 de amenzi contravenționale în valoare totală de 688.500 lei. S-au dispus 142 de măsuri de oprire temporară de la comercializare pentru produse cosmetice în valoare de 262.334 lei și 4 măsuri de oprire definitivă, pentru produse cosmetice cu data de minimă durabilitate depășită (expirate), în valoare de 63.626 lei.
II. Vânzarea online. Analiza site-urilor de prezentare și publicitate
Date sintetice:
– S-au verificat 8 profesioniști, cu site-uri de prezentare și publicitate.
– La 3 profesioniști, reprezentând 37,5 % din totalul online controlat, s-au depistat abateri de la prevederile legale. Pentru abaterile constatate, profesioniștilor li s-au aplicat 3 avertismente. S-au dispus 3 măsuri de remediere, prin corectarea sau completarea informațiilor prezentate pe site-urile de prezentare și publicitate, la care s-au constatat abateri.
Date sintetice:
– S-au verificat 8 profesioniști, cu site-uri de prezentare și publicitate.
– La 3 profesioniști, reprezentând 37,5 % din totalul online controlat, s-au depistat abateri de la prevederile legale. Pentru abaterile constatate, profesioniștilor li s-au aplicat 3 avertismente. S-au dispus 3 măsuri de remediere, prin corectarea sau completarea informațiilor prezentate pe site-urile de prezentare și publicitate, la care s-au constatat abateri.
Iată sfaturile reprezentanților ANPC pentru cei care cumpără produse cosmetice:
- să achiziționeze cosmetice numai din magazine și/sau raioane specializate, unde se eliberează documente de cumpărare (factură, bon fiscal, chitanță fiscală), de care vor avea neapărat nevoie în caz de reclamație; în plus, produsele originale nu se vând în afara lanțurilor de distribuție, cum ar fi tarabele sau persoane fizice “cu sacoșa”;
- sa fie atenți la prețuri, deoarece prețurile mici propuse sunt dubioase, ele provin cu siguranță din filiere paralele;
- să verifice dacă calitatea ambalajului corespunde valorii produsului; sunt șanse mari ca un produs zis “de lux”, ambalat în pungă de plastic sau într-o cutie banală, să fie de fapt o contrafacere;
- să examineze cu atenție eticheta, o calitate proastă a tipăririi poate ascunde o contrafacere;
- să știe că unii producători și importatori “de marcă” au adoptat voluntar personalizarea unor produse cu etichetă – hologramă, pentru securizarea lor și pentru protejarea mărcii;
- să știe că pe orice produs cosmetic trebuie să fie inscripționat numele sau denumirea producătorului ori a persoanei responsabile cu introducerea pe piață, ori al importatorului de produse din afara UE;
- să știe că majoritatea produselor trebuie să aibă inscripționată data de minimă durabilitate precedată de expresia ”A se folosi preferabil înainte de”, urmată de dată sau de detalii asupra locului de pe ambalaj unde se află inscripționată această dată, exprimată fie prin lună și an, fie prin zi, lună și an, și cu cifre arabe;
- să știe că anumite produse precum cremele nu au dată de minimă durabilitate ci au inscripționat un simbol (PAO), constând într-o cutie întredeschisă, pe sau lângă care este menționată perioada după deschidere în care produsul poate fi folosit în siguranță, în luni de zile (6, 12, 24 luni de ex);
- să știe că sunt produse la care data de minimă durabilitate este mai mare de 30 de luni și atunci aceasta nu se mai menționează (cazul recipientelor sub presiune cum sunt deodorantele);
- să citească cu atenție eticheta și să țină cont de orice avertisment pentru evitarea unor probleme ulterioare de sănătate.
Sursa: Biroul de presă al ANPC