Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) constată că, după 33 de zile de funcţionalitate a portalului www.votstrainatate.ro, numărul cetăţenilor români care s-au înregistrat ca alegători în străinătate este dezamăgitor de mic, în condiţiile în care mai sunt doar 13 zile pentru înscriere. Preşedintele AEP, Constantin-Florin Mituleţu-Buică, face un apel către toţi cetăţenii care se află în străinătate cu documente legale de şedere (conform Ordinul ministrului afacerilor externe nr. 1627 din 26.08.2019, care abrogă Ordinul nr. 500/2016) să se înregistreze, pentru ca autorităţile române să înfiinţeze secţii de votare conform numărului de înregistrări, şi nu pe baza unor informaţii vehiculate în spaţiul public referitoare la numărul de cetăţeni care s-ar afla într-o localitate sau stat. „Dacă la scrutinul din 26 mai au fost organizate în străinătate 441 de secţii de votare şi au votat aproape 400.000 de cetăţeni, acum estimările MAE arată că trebuie înfiinţate nu mai puţin de 900 de secţii de votare, estimări care nu au în spate o evidenţă clară a intenţiei de vot la alegerile prezidenţiale din anul 2019, respectiv în datele de 8, 9, 10 noiembrie şi 22, 23, 24 noiembrie2019”, a precizat preşedintele AEP.
Reamintim că, potrivit legii, dacă se înregistrează cu opţiunea pentru vot la secţiile de votare cel puţin 100 de cetăţeni din aceeaşi localitate sau grup de localităţi, pentru aceştia va fi înfiinţată o secţie de votare. Datele privind prezenţa la vot în străinătate pot fi vizualizate la adresa https://prezenta.bec.ro/europarlamentare26052019/abroad-pv-final. „Mă aştept ca măcar cei aproape 400.000 de cetăţeni români care au votat la europarlamentare, unii aşteptând multe ore la coadă, să se înregistreze, astfel încât să nu avem secţii de votare care să funcţioneze nejustificat”, a mai spus Constantin-Florin Mituleţu-Buică.
Preşedintele AEP precizează că a luat act de solicitările unor cetăţeni români către misiunile diplomatice pentru înfiinţarea câtorva sute de secţii de votare în străinătate, dar că, pe baza înregistrărilor de până acum, nu ar putea fi înfiinţate legal nici măcar zece secţii de votare. Astfel, până astăzi, 29 august 2019, ora 16.00, erau înregistraţi pe portalul www.votstrainatate.ro doar 13.800 de alegători români pentru vot la secţia de votare şi doar 14.401 de alegători pentru votul prin corespondenţă. În topul înregistrărilor sunt Marea Britanie, Germania şi Spania, dar cu un număr foarte mic în comparaţie cu numărul de cetăţeni români care au votat în aceste ţări la scrutinul din 26 mai 2019. Preşedintele AEP reiterează îndemnul către cetăţenii români din străinătate să opteze pentru votul prin corespondenţă, a cărui procedură este simplă, sigură şi eficientă şi care reprezintă o modalitate modernă de vot anticipat la distanţă. Precizăm că, pentru exercitarea votului prin corespondenţă, trebuie parcurşi următorii paşi:
1. ÎNREGISTRAREA – completarea formularului online de pe portalul www.votstrainatate.ro cu opţiunea pentru votul prin corespondenţă. La acest formular trebuie anexată copia scanată sau fotografia actului de identitate şi copia documentului care dovedeşte dreptul de şedere, eliberat de autorităţile străine (vezi Ordinul ministrului afacerilor externe nr. 1627 din 26.08.2019, care abrogă Ordinul nr. 500/2016).
2. PRIMIREA DOCUMENTELOR – Poşta Română transmite alegătorului următoarele documente necesare exercitării votului prin corespondenţă:
– două plicuri exterioare, marcate distinct pentru fiecare tur de scrutin;
– două plicuri interioare, marcate distinct pentru fiecare tur de scrutin;
– două autocolante cu menţiunea „VOTAT”, marcate distinct pentru fiecare tur de scrutin;
– două certificate de alegător, marcate distinct pentru fiecare tur de scrutin;
– două buletine de vot prin corespondenţă, marcate distinct pentru fiecare tur de scrutin;
– instrucţiuni privind exercitarea dreptului de vot;
– două autocolante cu adresa biroului electoral pentru votul prin corespondenţă din ţară, pe care alegătorul care a optat pentru transmiterea votului prin corespondenţă în ţară îl va aplica pe plicul exterior.
3. VOTAREA
– Pe buletinul de vot se lipeşte autocolantul cu menţiunea „VOTAT” pe patrulaterul cu candidatul preferat;
– Buletinul de vot astfel marcat se introduce în plicul interior, care nu are niciun semn distinctiv, apoi acesta se sigilează;
– Se completează certificatul de alegător, menţioÂŹnând data şi semnând olograf;
– Se introduce plicul interior şi certificatul de alegător în plicul exterior, care se sigilează;
ATENŢIE! În cazul celui de-al doilea tur de scrutin pentru Preşedintele României, înainte de a aplica timbrul autocolant pe patrulaterul ce conţine candidatul pentru care optează, alegătorul se asigură că acesta participă la cel de-al doilea tur de scrutin.
4. EXPEDIEREA – Alegătorul cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate are trei variante de expediere a plicului exterior sigilat care conţine votul său:
– îl trimite în ţară, depunând plicul la orice oficiu poştal ori în orice cutie poştală a statului-gazdă;
– îl depune la orice operator de curierat sau îl poate transmite la sediul misiunii diplomatice sau al oficiului consular din statul-gazdă, după caz, pe cheltuiala sa;
– îl poate depune personal la sediul misiunii diplomatice sau al oficiului consular din ţara-gazdă după caz.
Constantin-Florin Mituleţu-Buică îi asigură pe toţi cetăţenii că datele lor personale sunt în siguranţă şi că acestea sunt folosite de AEP şi MAE exclusiv pentru aceste alegeri, fiind exclusă posibilitatea ca acestea să poată fi accesate de alte entităţi sau instituţii. (Direcţia comunicare, AEP)
AEP: foarte puțini români din diaspora s-au înscris pe portalul www.votstrainatate.ro pentru votarea la alegerile prezidențiale
ARTICOLE SIMILARE
- Advertisment -