Agenția Națională de Administrare Fiscală a inițiat un proiect prin care înființează registrul național electronic de evidență a caselor de marcat. Aceasta înseamnă că toate aparatele vor fi conectate la server-ul instituției în scopul supravegherii și monitorizării online a activității. Ordinul este întocmit în baza prevederilor OUG nr. 91/2014 care reprezintă baza legală pentru realizarea unui sistem național de supraveghere și monitorizare a caselor de marcat de către ANAF.
Registrul de evidență este prima etapă din procesul de conectare a tuturor caselor de marcat la server-ul ANAF, care ar urma să fie gata, conform declarațiilor reprezentanților instituției, până la 1 ianuarie 2018. Practic, prin colectarea datelor într-un registru electronic și conectarea caselor de marcat la server-ul propriu, Fiscul va putea urmări online activitatea operatorilor economici și va putea identifica nereguli fără a mai deplasa inspectori în teren. Finanțiștii susțin că evidența la nivel național a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate va permite:
- identificarea unică a fiecărui aparat de marcat electronic fiscal, prin atribuirea aleatorie a unui număr format din 10 cifre, căruia i se asociază istoricul aparatului de marcat electronic fiscal și nu poate fi anulat/șters/realocat;
- identificarea operatorului care funcționează legal și livrează bunuri cu amănuntul și/sau prestează servicii direct către populație;
- colectarea de informații despre starea de funcționare a aparatului de marcat electronic fiscal și/sau a locului unde este amplasat/depozitat;
- reducerea semnificativă a posibilităților de a utiliza un aparat de marcat electronic nefiscalizat și, în consecință, va limita potențialul de subdeclarare/nedeclarare a veniturilor;
- corelarea informațiilor fiscale și a celor legate de utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale în vederea efectuării de analize relevante care să vizeze conformarea operatorilor economici, dar și prevenirea și combaterea evaziunii fiscal;
- diminuarea numărului de controale fiscale la contribuabilii onești prin valorificarea rezultatele analizelor;
- securizarea procedurii, ca urmare a autentificării cu certificat digital în vederea transmiterii informațiilor.
Totodată, inițiatorii proiectului consideră că se vor optimiza resursele ANAF, cu următoarele efecte:
- comunicarea electronică a informațiilor din registrul național de evidență;
- simplificarea procedurilor administrative de instalare a aparatelor de marcat electronice fiscale;
- degrevarea de sarcini a utilizatorilor finali în privința procedurii de declarare și înregistrare aparatelor de marcat electronice fiscale.