În ultima săptămână, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a controlat 37 de furnizori de energie electrică şi gaze. Inspectorii ANPC au constatat că doi operatori au emis facturi pe luna noiembrie 2021 fără a aplica plafonarea sau compensarea preţurilor. Controalele au început pe data de 6 ianuarie a.c., în urma reclamaţiilor primite din partea consumatorilor şi a sesizării publice făcute de către ministrul Energiei, Virgil Popescu. „Până în momentul de faţă au fost controlaţi 37 de operatori economici, cu unul sau mai multe puncte de lucru în toată ţara, unde au fost depistate câteva neconcordanţe în ceea ce priveşte legea 259 de compensare şi plafonare a preţurilor. Aş vrea să dau două exemple relevante în acest sens: doi mari operatori economici au emis facturi pe luna noiembrie fără a aplica plafonarea sau compensarea preţurilor, menţionând faptul că au întârziat normele de aplicare a legii. De asemenea, au calculat noile preţuri pornind de la valoarea lor fără TVA. În acest caz s-a propus încetarea de practici comerciale incorecte. Controalele vor continua în perioada următoare şi se vor intensifica în toată ţara, la absolut toţi operatorii economici furnizori de energie electrică şi gaze.”, a explicat președintele ANPC, Mihai Culeafă. Sancțiunile în astfel de cazuri pot fi avertismente sau amenzi în valoare de până la 50.000 de lei. Măsurile complementare vizează refacerea facturilor.
Președintele ANPC a mai precizat că, în momentul în care consumatorii primesc o factură neconformă, atunci aceștia trebuie să se adreseze în primul rând furnizorului, pentru „a soluţiona pe cale amiabilă” litigiul. „Acolo unde nu există înțelegere, consumatorul se poate adresa ANPC şi va primi un răspuns cu celeritate. De asemenea, vom verifica punerea în aplicare a legii de plafonare şi compensare. Urmărim în primul rând clauzele contractuale şi respectarea normelor legale de către operatorii economici.”, a mai spus oficialul ANPC.