Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) a anunțat că livrările totale de autovehicule, respectiv autoturisme și vehicule comerciale, pe ansamblul pieței, au înregistrat, în primele șapte luni din 2017, o creștere generală de 12,5% comparativ cu aceeași perioadă din 2016. ”Comparativ cu primele 7 luni din 2016, este de remarcat faptul că au crescut atât ponderea cât şi volumul achiziţiilor realizate de către persoane fizice: ponderea, de la 28% la 35%, iar volumul, cu 44% (procent mult superior creşterii generale a pieţei la 7 luni, respectiv +15,5%). Aceste cifre ne arată că, practic, vânzările de autoturisme noi au crescut în special datorită achiziţiilor realizate de către persoanele fizice, a căror detaşare de Programul Rabla este tot mai evidentă”, se menționează într-un comunicat al APIA.
În ceea ce priveşte autoturismele rulate (în marea lor majoritate nefiscalizate), se observă faptul că, în primele 7 luni din 2017, au fost înmatriculate circa 295.000 de unităţi (aproape tot atâtea câte s-au înregistrat pe întreg anul 2016), adică de 5,2 ori mai multe decât cele noi. Această situaţie se datorează eliminării, de la 1 februarie a.c., a Timbrului de Mediu. ”Ceea ce este şi mai grav insă, este faptul că s-a triplat numărul autoturismelor rulate importate cu emisii poluante ridicate (Normele Euro3 şi Euro2)”, arată cei de la APIA.
Topul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de către Dacia, cu 23.477 de unităţi, urmată de către Volkswagen, cu 8.546 de unităţi, Renault 6.700 de unităţi, Ford cu 6.624 de unităţi şi Skoda 6.353 unităţi. În ceea ce priveste categoria de vehicule comerciale uşoare (inclusiv minibuse), după 7 luni, primul loc este ocupat de către Ford (1.986 de bucăţi), cu o creştere de 32,3%, urmat de Dacia (1.832 de bucăţi, +12,7%) şi Mercedes (1.248 de bucăţi, +22,4%). La autoturisme, în funcţie de volumele livrate, topul pe mărci are pe primul loc Dacia, cu 21.645 de unităţi (30,6% cotă de piaţă, pe un volum în creştere cu 16,9% faţă de 2016), urmată de Volkswagen, cu 7.584 de unităţi (10,7% cotă de piaţă, volume în creştere cu 18,8% faţă de 2016), Skoda – 6.353 de unităţi (9% din total piaţă, volume în creştere cu 7,6%), Renault – 5.648 de unităţi (8% cotă de piaţă, volume mai mari cu 21,5%), Ford – 4.638 de unităţi (6,6% din total piaţă, volume în creştere cu 25%) şi Opel, cu 3.282 de unităţi (4,6% din total piaţă, volume mai mari cu 23,2%). Pe modele, cu cele 8.927 de unităţi vândute, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în primele 7 luni pe anul în curs, urmat de Dacia Sandero – 5.249 de unităţi, Dacia Duster – 4.141 de unităţi, Skoda Octavia – 2.666 de unităţi şi Renault Clio – 2.231 de unităţi.
În funcţie de tipul de combustibil, autoturismele cu motoare pe benzină au o pondere de 50,8% din total, în uşoară creştere comparativ cu ponderea pe care o aveau după primele 7 luni din anul trecut (50,3%). ”În ceea ce priveste gradul de penetrare pe marcă şi model al celor două categorii, remarcăm faptul că, în cazul livrărilor de autoturisme cu motoare pe benzină, 5 mărci şi respectiv 9 modele dintre primele 10 mărci/modele cele mai vândute au o pondere peste această medie (50,8%), în timp ce la motorizările diesel, 8 din primele 10 mărci şi respectiv 6 modele au o pondere peste cea a acestei categorii (47,4%)”, precizează APIA. În ceea ce priveşte autoturismele „verzi“ (electrice şi hibride), acestea au ajuns la o pondere de 1,8% din totalul livrărilor realizate în primele 7 luni ale anului 2017. Chiar dacă volumele sunt încă foarte mici, creşterile sunt importante (practic s-au triplat, atât cele electrice, cu 179,2%, cât şi cele hibride, cu 215,1%) şi arată faptul că există un potenţial important de creştere al acestei categorii de autoturisme care, stimulată corespunzător (aşa cum este astăzi), va realiza volume importante.
În funcție de țara de proveniență a autoturismelor, situația se prezintă astfel: 28,6% sunt de proveniență autohtonă, 22,2% sunt fabricate în Germania, 11,2% în Cehia, 8,1% în Spania și 7,6% în Turcia. În acest context, comparativ cu anul 2016, livrările de autoturisme din producția autohtonă au crescut în anul 2017 cu 17,2%, în timp ce creșterea autoturismelor din import este una mai mică, respectiv 14,9%. (sursa: APIA)