Asociația Pro Infrastructură monitorizează investițiile mari care se derulează în țară. Dincolo de politic, promisiuni și declarații publice, membrii asociației analizează modul în care se derulează lucrările la autostrăzi, drumuri expres, poduri ș.a. De cele mai multe ori, entuziasmul și promisiunile politicienilor nu se potrivesc cu realitățile din teren. Un astfel de caz îl reprezintă Autostrada Moldova – A7 (dar și loturi de drum expres), unde se grăbesc lucrările pentru a se da în folosință mai multe loturi, până la finalul acestui an. Este vorba de cele 4 loturi din tronsonul Buzău-Focșani și 2 din cele 3 loturi din tronsonul Ploiești (Dumbrava)-Buzău. După inaugurarea a 3 loturi, Guvernul și firmele de construcții din grupul UMB se grăbesc să mai deschidă circulației ultimul lot, în câteva zile. ”Asumându-ne în continuare înjurăturile, facem tot noi analiza obiectivă și completă a acestui rezultat ieșit din comun, ținând cont și de cele rele: promisiunile au fost chiar mai mari, lucrările nu sunt gata pe lotul 3 Buzău-Focșani și ar mai fi avut nevoie de timp, s-a făcut rabat de la calitate și toate celelalte șantiere ale UMB au fost grav neglijate. Promisiunile UMB și alte politicienilor au fost chiar mai mari: un total de 125 kilometri. S-au dat în trafic „doar” 97,34 km (78%) și s-au ratat cei 4,6 km ai lotului 1 A7 Buzău-Focșani unde podul peste Râul Buzău este la aproximativ 50% din placa de suprabetonare turnată (sperăm deschidere în februarie, termenul contractual inițial fiind august 2024). (…) Lotul 3 Buzău-Focșani este inaugurat prematur, ar mai fi avut nevoie de câteva săptămâni: supratraversări, sferturi de con, șanțuri, taluzări, casiuri, gard împrejmuire. Nu ne este clar momentan dacă vor reuși până vineri să pregătească și cele două noduri intermediare și dacă vor fi gata toate parapetele. De spațiile de servicii nu mai vorbim, ele nu sunt făcute nici pe Buzău-Râmnic.”, au scris cei de la Asociația Pro Infrastructură.
Reprezentanții acestei asociații trag un semnal de alarmă cu privire la calitatea unor lucrări executate pe repede înainte. ”Rabatul de la calitate. UMB și-a asumat un risc tehnic și financiar semnificativ, așternând în vreo 10 zile echivalentul a aproximativ 25 de kilometri de asfalt pe un sens de autostradă, în special uzură, pe vreme neprielnică: umezeală, chiar ploaie, combinată cu temperatură foarte scăzută, în jur de și chiar sub 5 grade C. În filmarea de vinerea trecută a lui Răducu, antreprenorul freza o lungime considerabilă de asfalt, probabil neconform. Și pe tronsonul 4 DEx12 deschis în buza alegerilor s-a frezat (și re-așternut) mult asfalt. În plus, tot de dragul vitezei, terasamentele nu au avut timp suficient să se „așeze” vara și toamna. Pe tronsonul 3 DEx12 Craiova-Pitești, după 6 luni de la inaugurarea din decembrie 2023, au apărut probleme majore cu terasamentele în plin rambleu, aparent fără motiv, în cel puțin trei locuri unde încă sunt restricții severe de viteză. Să sperăm că pe A7 Buzău-Râmnic-Focșani nu vom avea o repetare a acestui scenariu. Din fericire, garanția este de 10 ani. Recordul din 2024 a fost posibil doar printr-o concentrare de forțe nemaivăzută pe A7 Buzău-Focșani făcută în detrimentul tuturor celorlalte șantiere ale UMB, inclusiv de pe A7 la nord de Focșani. Așa cum vă spunem de doi ani de zile, avem termene contractuale inițiale depășite la pachet cu inaugurări cu luni bune înainte de termen.”, explică cei de la Asociația Pro Infrastructură.
Cu toate aceste probleme, eforturile oamenilor și conducerii firmelor de construcții trebuie apreciate și încurajate, iar sacrificiile nu trebuie uitate. ”Indiferent de aspectele negative, în numele comunității pe care o reprezentăm, vrem să transmitem SINCERE FELICITĂRI ȘI MULȚUMIRI tuturor muncitorilor UMB care și-au lăsat pe șantierele A7 și DEx12 luni întregi, dacă nu ani de zile și patru dintre ei chiar toată viața! Cu voia voastră, vă îndemnăm să trimiteți un gând bun și o mulțumire celor care au făcut posibilă această performanță absolut remarcabilă din 2024.”, se menționează în încheierea mesajului Asociației Pro Infrastructură.