Potențialele victime primesc un mesaj, aparent din partea Binance (platformă de tranzacționare online), cu următorul text: „[Binance] Your verification code is … . If you did not request this, contact us on +40 332 630 185 REF/63899.” Acest mesaj este o tentativă de fraudă. În spatele inițiativei stau infractori online care, odată intrați în conversație cu potențiala victimă, vor încerca să obțină telefonic date sensibile de la interlocutori. După ce a sunat la numărul indicat, un robot l-a redirecționat către un operator care i-a vorbit în limba engleză. Victimei i s-au solicitat informații sensibile, precum suma exactă din cont și răspunsuri la întrebări de securitate. Acesta a refuzat să ofere aceste detalii și a încheiat conversația, acțiune pe care echipa DNSC vă recomandă să o faceți și voi, dacă sunteți confruntați cu astfel de apeluri. Operatorul a încercat să fie convingător astfel încât victima să ofere informațiile, spunând că rezolvarea prin aplicația oficială poate dura peste 3 ore. Acesta este un semnal clar de tentativă de fraudă prin folosirea unor tehnici de inginerie socială, care se bazează pe o serie de stimuli emoționali. Orice acțiune care trebuie îndeplinită urgent, fie telefonic, prin sms sau prin mail, în special una care se referă la furnizarea unor date sensibile, trebuie să fie un indiciu CLAR că cel mai probabil cineva încearcă să vă atragă în capcană.
Recomandări
–Nu furnizați niciodată telefonic, prin sms sau prin e-mail date cu caracter sensibil (date personale, de autentificare, sau de carduri bancare) la cerere, chiar dacă sursa pare una de încredere.
–Verificați întotdeauna autenticitatea mesajelor sau apelurilor efectuate în numele unei companii sau instituții, printr-un canal de comunicare separat, în special dacă vi se solicită date.
–Raportați astfel de mesaje către organizația a cărei identitate a fost folosită în inițiativa frauduloasă, pentru a atrage atenția cât mai rapid asupra noilor scenarii folosite de atacatori în astfel de inițiative frauduloase.
–În cazul în care ați furnizat date de card, sesizați imediat banca, iar dacă ați fost păgubit, depuneți o plângere la Poliție (fizic sau la petitii@politiaromana.ro) și notificați DNSC (telefon 1911 sau platforma PNRISC: https://pnrisc.dnsc.ro/).
–Nu în ultimul rând, contribuiți la răspândirea acestor avertizări și către alți utilizatori, pentru a reduce șansele ca astfel de tentative de fraudă să aibă succes!
Echipa DNSC a realizat un nou ghid privind ingineria socială pentru astfel de situații ce poate fi accesat, descărcat și partajat de pe site-ul DNSC, prin următorul link: https://dnsc.ro/vezi/document/dnsc-ghid-inginerie-sociala (sursa: DNSC)