Cartea de identitate electronică dă eroare. La doi ani de la implementarea sa într-un program pilot, în Cluj, au fost eliberate aproape 10.000 de astfel de documente. Dar, cardul de sănătate atașat nu funcționează.
O analiză dată publicității de Consiliul Județean Cluj arată că, în ultimul an, doar în județul Cluj au fost eliberate 9.995 de cărți electronice de identitate, din care 6.638 de acte au fost emise de Direcția de Evidență a Persoanelor din cadrul Primăriei Cluj-Napoca. Buletinul electronic de identitate conține și cardul de sănătate al persoanei. Prin urmare, toate aceste documente eliberate de Primăria Cluj-Napoca includ și cardul de sănătate al posesorului. Fiecăruia i s-a eliberat, odată cu actul de identitate, și un PIN pentru cardul de sănătate.
Numai că, deși au trecut doi ani de la implementarea măsurii, acest card de sănătate încorporat cărții de identitate nu funcționează, iar posesorii nu sunt avertizați despre situație. Radu Mureșan, student în Cluj-Napoca, a descoperit că nu poate folosi cardul de sănătate de pe CIE când a ajuns la un laborator de analize medicale. „Eu mi-am făcut carte de identitate electronică după ce mi s-a furat portmoneul cu documentele personale. De la serviciul de evidența persoanelor mi s-a spus că noul buletin are un card de sănătate inclus și am primit un cod PIN pentru el. Nu am fost avertizat că nu este funcțional și nici prin cap nu mi-a trecut că un document emis de autorități nu poate fi folosit conform scopului lui. Surpriza a venit când am ajuns la un laborator de analize și după câteva încercări, funcționara de acolo a zis că nu poate opera cu el în sistemul CNAS. Mi s-a spus să merg la CAS Cluj să scot o adeverință care înlocuiește cardul și să cer alt card de sănătate, de tipul celui vechi.”
Richard Florescu, medic de familie în Cluj-Napoca, spune că a avut mai multe astfel de cazuri. „Am avut pacienți în această situație, e neplăcut și pentru medic și pentru pacient. Eu le spun pacienților când vin la mine că trebuie să meargă după adeverință sau să scoată unul nou, dacă nu-l mai au pe cel vechi. Nu e normal, mai întâi cardul trebuia implementat în sistemul informatic și apoi emis, nu trebuia să elibereze cardurile în noul sistem al cărților de identitate electronice înainte ca ele să fie implementate.”
Articolul complet îl puteți citi pe PRESShub.