Potrivit statisticilor, 80% din meseriile pe care le vor avea actualii elevi peste 10-20 de ani nu s-au inventat astăzi. De asemenea, în acest moment, este evident că, la fiecare 3-5 ani, apar posturi și meserii noi, de care încă nu am auzit. Și totuși, școala continuă să pregătească elevii cu metode și abordări învechite, potrivite pentru meseriile trecutului, nicidecum pentru cele ale viitorului. Ce pot face profesorii din România în aceste condiții? Cum pot dascălii să suplinească lipsurile din sistemul de educație când nici ei nu sunt pregătiți să educe elevii în spiritul secolului XXI? Peste 350 de profesori din România au participat sâmbătă, 29 ianuarie, la Conferința SuperTeach Focșani, organizată în sistem hibrid, pentru a discuta despre creativitate și meseriile viitorului.
Menirea profesorului: să vadă potențialul din fiecare copil și să-l ajute să crească
“Menirea profesorului nu are legătură cu matematica, româna, limba franceză sau oricare ar fi materia predată. Menirea profesorului este aceea de a descoperi măreția și talentul din fiecare copil, de a dezvolta în fiecare elev tot ce are el mai bun, de a-i vedea potențialul și a-l ajuta să crească în direcția potrivită”, spune Felix Tătaru, președintele Asociației SuperTeach, organizație ce are ca obiectiv schimbarea mentalității profesorilor pentru o transformare în profunzime a educației românești.
Creativitatea este una dintre aptitudinile cheie atunci când vorbim despre pregătirea elevilor pentru meseriile viitorului. Pentru a le dezvolta copiilor această aptitudine, ”profesorii trebuie să fie ei înșiși creativi, să fie flexibili, să găsească tot timpul soluțiile potrivite pentru a atrage elevii, să se descurce fără a aștepta ajutorul superiorilor în funcție și să explice pe înțelesul tuturor”. ”Profesorul creativ este cel care poate ține o lecție extraordinară pe un câmp, chiar dacă nu are curent electric. Eu așa mă gândesc în timpul orei – ce pot să fac diferit, cum aș face respectiva oră dacă nu aș avea curent electric”, spune Ana Maria Rus, profesor MERITO. Profesoara le-a oferit dascălilor prezenți la Conferința SuperTeach un ”manual” cu câteva instrumente de bază prin care pot fi mai creativi la clasă: ”Introduceți în exercițiile voastre un nume de celebritate – copiii vor fi mult mai atrași de problemă dacă aceasta include numele unei vedete; folosiți în prezentarea lecției fotografii interesante; neapărat, orele să includă cel puțin o provocare pentru copii și obișnuiți-vă să folosiți obiectele pe care le aveți la îndemână pentru a vă susține ora. Cât privește orele de fixare a noțiunilor predate, eu le țin pe ritmuri de hip-hop, ceea ce se poate face și la alte materii și vă garantez că elevii vor fi mult mai atenți, implicați și creativi”.
Caracterizarea personajelor, cu legume, păpuși și borcane
Caracterizarea personajelor literare cu ajutorul legumelor, speed dating cu personajele unor opere literare, prezentarea nuvelei Moara cu Noroc utilizând păpuși și jucării din pluș – sunt câteva dintre metodele folosite de Carmen Ion, profesor de limba și literatura română la Colegiul National Pedagogic „Spiru Haret” din Focsani pentru a face din orele de română cadre în care copiii să se manifeste cât mai creativ. ”Să nu uităm că atât elevii, cât și noi toți ceilalți, trăim într-o lume care taxează ieșirile din cutie, iar copiii vin uneori la școală în niște cutii foarte bine închise. Noi trebuie să îi ajutăm să iasă de acolo, să se simtă în siguranță, să înțeleagă care este rolul creativității. Chiar dacă zona tradițională a vieții ne asigură stabilitate, evoluția vine doar din creativitate și din ieșirea din cutie”, spune Carmen Ion, fondatoarea festivalului Boovie.
Tot despre puterea profesorilor de a dezvolta sau, dimpotrivă, de a înfrâna creativitatea copiilor a vorbit și Cristina Bărbosu-Ene, liderul comunității SuperTeach Focșani: ”Mulți elevi sunt creativi, curioși și dornici să iasă din cutie în clasele primare. Apoi, în gimnaziu, cumva se pierd aceste abilități ale lor. Oare noi, profesorii, contribuim la stingerea acestei flăcări? Dacă da, ce putem face să ajutăm copiii să o mențină vie?”, se întreabă profesoara de limba și literatura română. ”Creativitatea nu este despre a ști, ci este despre cum conectezi între ele informațiile pe care le știi”, adaugă Cristina Bărbosu-Ene, profesor de limba română, comuna Sihlea.
Teama de ridicol a profesorilor înăbușe creativitatea, a lor și a copiilor
Dar cum poate exista creativitate în rândul elevilor în condițiile în care profesorilor le este teamă să se exprime ei înșiși creativ? ”Dascălii au multe frici – de director, de elevi, de neștiință, de părinți – însă cea mai mare teamă a lor este aceea de ridicol. Este atât de dăunătoare creativității în educație această frică!”, precizează Teodora Bentz, Inspector Școlar General Adjunct în cadrul Inspectoratului Școlar al Municipiului București.
Cristina Gheorghe, co-fondator SuperTeach, punctează, la rândul său, că ”există o creativitate enormă în noi, pe care nu o accesăm pentru că nu putem face asta decât prin conectare cu ceilalți. Creativitatea fiecăruia dintre noi depinde de calitatea conectării cu ceilalți. Întotdeauna când suntem creativi suntem inspirați de ceilalți, o conectare de calitate creează o explozie de creativitate, un spațiu propice să ne exprimăm cât mai creativ”.
Viitor profesor: ”Nu voi pleca din țară pentru că iubesc România și copiii”
Ca de obicei, pe scena SuperTeach au urcat și copiii, iar lecțiile oferite de elevii vrânceni au fost cu adevărat inspiraționale pentru dascălii prezenți la eveniment. ”Vreau să fiu profesor pentru că iubesc copiii, în primul rând, și apoi materia. Și mai ales pentru că iubesc România și, prin meseria mea, voi putea contribui la o țară mai bună„, a spus Rebeca Nedelcu, elevă în clasa a-IX-a la Liceul Pedagogic ”Spiru Haret” Focșani. La rândul său, Mirela Gurbet, elevă în clasa a-VII-a, de povestit cu entuziasm că ”orice voi face în viață voi face cu pasiune și cred că pasiunea mea îi va încuraja și pe alții să aibă curajul să facă ceea ce își doresc ei, nu ceilalți”.
În încheiere, co-fondatorul SuperTeach, Felix Pătrășcanu, a punctat că ”mentalitatea deschisă nu are niciun sens dacă nu suntem împreună”, făcând trimitere la începuturile sale în antreprenoriat: ”Mie, la început, când eram singur în business, mi-a fost foarte greu, am fost aproape de colaps de multe ori. Așadar, dragi dascăli, construiți-vă mici oaze de liniște și frumusețe – fie în cancelarie, fie în comunități precum este și SuperTeach – și vă va fi mult mai bine, vă veți dezvolta și veți crește”.
Despre Asociația SuperTeach
SuperTeach este un proiect inițiat de antreprenori în sprijinul profesorilor și al sistemului de educație preuniversitar. Misiunea proiectului SuperTeach este ca profesorii să descopere și să dezvolte măreția din fiecare copil. Acest lucru este realizat prin programul „Mentalitatea Deschisă în Educație”, creat de liderul global în schimbare de mentalitate, Arbinger Institute, USA. Asociația SuperTeach acționează pe 4 direcții:
Conferințe: În cei patru ani de activitate, au avut loc 26 conferințe în marile orașe ale țării, la care s-au adăugat peste 120 de webinarii și 17 conferințe online începând din primăvară 2020. Zeci de speakeri, elite, specialiști în educație și antreprenoriat au inspirat peste 30.000 de profesori și educatori, promovând principii și instrumente ale unei mentalități deschise în educație aplicate la clasă.
Traininguri: 745 de profesori SuperTeach selectați dintre participanții la conferințele SuperTeach au absolvit programul de formare „Mentalitate Deschisă în Educație”, realizat în România de Institutul Dezvoltării Personale. Ne propunem să ajungem la peste 20.000 de profesori absolvenți ai programului.
Comunități: În prezent, SuperTeach dezvoltă comunități locale în 23 județe cu ajutorul celor 51 de facilitatori ai programului MDIE și o Platformă Digitală de conținut educativ pentru toți profesorii interesați să evolueze în spiritul nevoilor societății actuale.
Școli SuperTeach: În octombrie 2021, Școala nr. 28 ”Dan Barbilian” din Constanța a devenit prima instituție de stat din România în care, în următorii 2 ani, va fi implementat un amplu proiect de schimbare de mentalitate. Proiectul pilot va fi replicat și în alte instituții de învățământ din țară.
Celor 4 co-fondatori ai proiectului – Felix Tătaru (inițiator), Dragoș Anastasiu, Cristina Gheorghe și Alexandru Ghiță – li s-au alăturat încă din primul an (2017) și Felix Pătrășcanu, Andy Szekely si Părintele Constantin Necula. Asociația SuperTeach este rezultatul parteneriatului dintre Romanian Business Leaders (RBL), Institutul Dezvoltării Personale (IDP) și Grupul Educativa. Mai multe detalii despre SuperTeach pot fi regăsite pe site-ul oficial și pe pagina de Facebook a asociației. Profesorii pot găsi resurse utile și pe grupul de Facebook SuperTeach. (sursa: organizatori eveniment)