Ministerul Transporturilor pregătește reorganizarea Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale și înființarea unei noi structuri – Compania Națională de Investiții Rutiere. Noua companie va prelua atribuțiile și va gestiona activitatea de construcție, întreținere și modernizare a autostrăzilor și drumurilor naționale din România. „C.N.I.R. va avea drept obiect principal de activitate “proiectarea, construirea, reabilitarea, modernizarea, repararea pe perioadele de garanţie tehnică a autostrăzilor până la data predării către C.N.A.I.R (fosta CNADNR-n.red) ., drumurilor expres, drumurilor naţionale, variantelor ocolitoare precum şi a altor elemente de infrastructură rutieră care fac parte din structura rutieră menţionată astfel cum acestea sunt aprobate prin documentele strategice la nivel naţional sau fac obiectul unor decizii ale autorităţilor publice naţionale în domeniul transporturilor”, se arată în proiectul de act normativ care prevede reorganizarea CNADNR.
Compania Națională de Investiții Rutiere va prelua marile proiecte de care se ocupă acum CNADNR, dar care încă nu au fost demarate. Iată lista lor, aşa cum apar în proiectul de act normativ:
- Modernizare Centura Sud Bucureşti;
- Realizare ring II Centura Sud Bucureşti;
- Realizare autostradă Sibiu – Piteşti;
- Realizarea autostradă Târgu Mureş – Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni;
- Realizare drum expres Ploieşti – Buzău – Focşani – Bacău – Paşcani.
Capitalul social iniţial al C.N.I.R. este în valoare de 50.000.000 lei şi este subscris şi integral vărsat în numerar de statul român în calitate de acţionar unic. Un procent de maxim 15% din valoarea acţiunilor deţinute de stat poate fi tranzacţionat la bursă sau poate fi vândut în mod direct către Instituţiile Financiare Internaţionale cu aprobarea Adunării Generale a Acţionarilor. Mai mult, statul poate decide să vândă compania cu totul. “C.N.I.R. se poate privatiza, în condiţiile legii statul având opţiunea de a păstra pachetul majoritar de acţiuni sau acţiunea nominativă de control. Aprobarea privatizării se dispune prin act normativ”, se arată în proiectul de act normativ.
Personalul noii companii va fi angajat numai prin concurs. Guvernul justifică înființarea unei companii distincte pentru gestionarea infrastructurii rutiere ca soluție de evitare a întârzierilor în derularea proiectelor finanțate din fonduri europene și a pierderii unor sume importante de bani din bugetul Uniunii Europene.