O expoziție personală cu o selecție de 55 de picturi realizate pe parcursul a 15 ani, semnate de artistul plastic Alexandra Baciu, ce explorează ecourile sacrului feminin, este deschisă publicului amator de cultură în Sala Turn a Casei brâncovenești de la Muzeul Municipal “Octavian Moșescu” Râmnicu Sărat. Prin straturi de pigment pe pânze monumentale și simboluri extrase din adâncurile memoriei colective, Alexandra Baciu pornește într-o călătorie conceptuală cu scopul de a recupera ecourile pierdute ale “Femininului Sacru”, cu ajutorul arheomitologiei, a practicilor spirituale uitate, cât și prin memoria fragmentară a generațiilor trecute. Expoziția nu este doar un pelerinaj vizual, ci și un act de amintire – o invocare artistică a vocilor uitate care au modelat odată spiritualul și mitul, împletind fragmente de tradiție orală, mitologie și memorie ancestrală pentru a reînvia o poveste care nu a fost scrisă niciodată, dar a existat întotdeauna în istoria personală. OMNIA nu este doar o reflecție asupra trecutului, este un apel de a redescoperi și reimagina o înțelepciune ce a existat întotdeauna, acoperită doar de un strat superficial de uitare, într-un tărâm în care femininul sacru nu este uitat, ci pur și simplu ascuns, așteptând să fie trezit. Cele 55 de picturi expuse includ și unele de dimensiuni ample, a căror prezență monumentală subliniază temele explorate. În timp ce tehnica rămâne cea clasică a uleiului pe pânză, Alexandra Baciu încorporează elemente subtile dar de efect, prin folosirea pigmenților fluorescenți revelați prin lumina UV – element ce adaugă o dimensiune ascunsă, o experiență ce depășește spectrul vizibil.
Expoziția de artă plastică OMNIA, semnată de focșăneanca Alexandra Baciu, este deschisă la Muzeul Municipal “Octavian Moșescu” Râmnicu Sărat până pe 10 iunie 2025. Expoziția a fost vernisată pe 20 februarie 2025, în prezența unui public cald. Au vorbit despre lucrările expuse Roxana Visan, director interimar al Muzeului Municipal “Octavian Mosescu” Râmnicu Sărat, Victoria Măciucă, organizatoare a proiectului „Grădina Moșescu”, și Daniel Costache, directorul Muzeului Județean Buzău, care au apreciat atât tablourile expuse cât și efortul organizatoric, dat fiind numărul mare de lucrări și dimensiunile acestora. “Felicitări, ție ca artist pentru ceea ce ai realizat, felicitări Muzeului, iată că încă o dată Grădina Moșescu dă valoare și dă plusvaloare lumii artistice din din Râmnicu Sărat, din Buzău și din țară”, a declarat Daniel Costache, Director al Muzeului Județean Buzău. Victoria Măciucă, organizator al proiectului “Grădina Moșescu”: “Dincolo de elementele din CV care o recomandă – faptul că are studii de artă atât în țară cât și în străinătate, că a fost studenta lui Ștefan Câlția, că are participări la expoziții internaționale, că, deși tânără, se menține în fruntea plutonului de artiste de succes ale artei noastre contemporane – Alexandra Baciu mi-a rămas întipărită probabil undeva în străfundul memoriei mele afective ca „un suflet frumos” și acest lucru spune totul. Iar expozițiile din „Grădina Moșescu” care au coagulat în decursul celor 5 ani de existență numai astfel de „suflete”, au determinat, practic, posibilitatea înfăptuirii acestei expoziții.
De ce „OMNIA”? Pentru că, chiar dacă pare fi o expoziție tematică, dedicată femeii, este mai degrabă o retrospectivă a întregii creații a Alexandrei, a cărei chintesență pare a fi ”sacrul feminin”. Este, mai degrabă, o închinare pe care artista o aduce femeii din toate timpurile, ca stâlp al societății. Fără a fi o feministă, Alexandra constată rolul și importanța femeii în societate, și nu doar legat de faptul că femeia este cea care dă naștere, care procreează, care asigură continuitate umanității, ci pentru capacitatea ei de sacrificiu și de dăruire în această luptă permanentă cu existența. Și chiar dacă imaginile din lucrările expoziției înfățișează și altceva decât chipuri sau corpuri feminine, ele au o legătură directă cu sacrul feminin pe care Alexandra Baciu îl aduce în prim-plan în mod firesc ca pe un dat al legilor firii. Fizionomiile, ca și poziționarea nudurilor te duc cu gândul la sfințenie, prin curățenia imaculată a modului în care sunt reprezentate. Lumina sfântă care se revarsă pe trupul unei femei doborâte de viață este o chemare la renaștere, o rechemare la lupta cu viața, din care, de cele mai multe ori, femeia iese victorioasă. Cât despre modalitatea de exprimare plastică, am constatat la aceste lucrări o întrepătrundere a culorilor dându-mi senzația că artista urmează liniile unui desen imaginar, existent doar în mintea ei, care delimitează contururile, din culoare, în transpunerea imaginilor pe pânză. Toate portretele de femei din expoziție conțin acest „mental” care întruchipează sentimente, trăiri, emoții! Să ne bucurăm, așadar de acest mănunchi de existență umană, în care Alexandra Baciu le aduce împreună spre a elogia eternul feminin!”.
Cine este Alexandra Baciu
Alexandra Baciu, născută în Focșani, județul Vrancea, la 20 august 1982. În anul 2004 și în perioada 2006-2007 trăiește și lucrează în Statele Unite. În anul 2012 termină studiile Universității Naționale de Arte din București, secția pictură, după ce studiază sub îndrumarea profesorilor Ștefan Câlția, Cezar Atodiresei Alexandru Rădvan pe perioada studiilor de licență și Petru Lucaci în perioada studiilor de master. În perioada 2009 – 2010 studiază pictură, sculptură, desen și gravură prin intermediul bursei Erasmus la Accademia di Belle Arti di Roma, sub îndrumarea profesorilor Giuseppe Modica și Pierluigi Berto cât și restaurare cu Claudia Alliata de Villafranca (specialist în restaurare pentru Arhivele Vaticanului). În aceeași perioadă a fost rezidentă a Academia di Romania în Roma și pentru scurt timp, în Veneția, la Institutul Nicolae Iorga. (Anterior, în perioada 1986 – 1998, a studiat cu profesorii Alexandru Rădvan, Ortansa Mazilu, Lucretia Florea, Elena Bârhală, în cadrul Școlii de Arte din Focșani).
Expune în cadrul Festivalului M’Arte Live și Galleria Pigneto din Roma, Bienala Internațională de Pictură de la Chișinău, Biennale – Festivalul George Enescu din București, activează ca director artistic și curator în cadrul Bucharest Art Week, prima ediție, cât și pentru expozițiile: Sweet Concrete la Elite Art Gallery UNESCO, Entropic Erosion, Human Cityscapes la Carol 53 în cadrul Nopții Caselor Culturale, Noaptea Albă a Galeriilor și alte evenimente, implicând în proiectele sale atât artiști români cât și străini (Macedonia, Franța, Polonia). Colecții Publice: Institutul Național pentru studierea Holocaustului Elie Wiesel, București, Romania & Skopje, Macedonia, Europa City Vilnius Art Collection, Lithuania, House of Art, Kicevo, Macedonia, Colecții private: , USA, Roma, Italia, București, Germania, Macedonia, Paris, Franța, Albania, Timișoara, “Victoria și Alexandru Măciucă” Râmnicu Sărat, Focșani. (sursa: Asociația Eu, Tu și Ei)