Peste 1500 de elevi și profesori au fost prezenți anul acesta la Iași, în perioada 23-26 iulie, la Festivalul Internațional de book-trailere Boovie, unul dintre cele mai așteptate evenimente dedicate elevilor. Evenimentul a reunit elevi și profesori din toată țara, transformând Iașiul într-un adevărat centru al creativității și pasiunii pentru lectură și cinematografie. Punctul culminant al festivalului a fost Gala Boovie, unde au fost premiate cele mai bune book-trailere create de participanți. Cele două jurii — cel de preselecție și cel de gală, formate din profesioniști în domeniu, au evaluat și anul aceasta book-trailerele. Premiile I, II, III și mențiunile au fost acordate pe criterii de originalitate, creativitate, concept regizoral și integrare a semnificațiilor majore ale cărții, de reprezentații UNAGE Iași Oana Sandu, Laura Bilic, Andrei Cozlac, reprezentanții UNATC București Iulia Voicu, Iolanda Girleanu, Lorand
Gabor, dar și de către Adrian Buliga, regizor și producător, alături de reprezentanta TIFF Maria Dobre și elevul jurat Emanuel Meauca.
În urma nominalizărilor realizate de juriul de preselecție, Juriul de Gală, compus din personalități precum Olimpia Melinte, Cristian Popa, Iulia Rugină, Maria Dobre și Laura Bilic, a ales câștigătorii celor opt premii majore pentru realizări de excepție, atât la secțiunea Liceu, cât și pentru Gimnaziu. Joi seara, în cadrul Galei Boovie, au fost decernate Marile Premii pentru categoriile de scenografie, actorie, regie, scenariu, coloană sonoră originală, imagine, costume, montaj și editare. Marele Premiu/Trofeul Boovie, în valoare de 1000 de euro, a fost câștigat de echipa Arcadia Studios, de la Liceul Economic nr.1 din București, pentru trailerul cărții „Magicianul”, de Colm Tóibín.
În cele 4 zile de festival, au fost organizate peste 50 de ateliere susținute de traineri care ne-au învățat secretele cinematografiei, ale scrierii creative și ale artei vizuale, dar ne-au arătat și cum să ne cunoaștem mai bine, prin workshop-uri de dezvoltare personală. Printre aceștia s-au numărat: Irina Păcurariu (jurnalistă și realizatoare TV); Vlad Adamescu și Răzvan Petri (fondatorii Politica la Minut); Ioana Stroe (creatoare de conținut – Ioana cu Pancarta); Iulia Rugină (regizor); Laura Bilic (conferențiar universitar doctor); Adrian Buliga (regizor și producător film); Andrei Botnaru (regizor și director vizual); Diana Sabău (facilitator SuperTeach); Ovidiu Bădescu (fondatorul comunității “For Life”), Anamaria Ghiban și Cristina Mocanu (fondatoarele proiectului PISC – Profesorii Inovează Școala); Diana Cheivan și Clubul de cinematografie MOVLA (foști participanți); Nicoleta și Emil Munteanu (fondatorii ALECART); Eli Bădică (editor și coordonator al imprintului n’autor); Andrada Strugaru și Mălina Turtureanu (studente Iași); Ștefan Popa (trainer Forum Expert); Ștefan Vasilică și Anca Gîlca (reprezentanți ai Asociației Leaders); Diana Cătălina Popa (profesoară MERITO); Marina Marcu, Vlad Basarabescu și Ciprian Ouatu (trainerii Companiei Ascendis); Silviu Totelecan (sociolog Academia Română) și Nicolae Seghedin (prorector TUIASI).
Pe lângă ateliere, tinerii de la UNATC – Teatru pentru BAC au pus în scenă romanul „Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război”, iar partenerii noștri de la Ora de Cinema au prezentat două filme remarcabile: „Dancing Queen”, în regia Aurorei Gossé (Norvegia, 2023), și „Excursia”, în regia Unei Gunjak (Bosnia și Herțegovina, 2023). O noutate a ediției a fost atelierul pentru părinți „Inimi deschise”, organizat de prietenii noștri de la Pepco, împreună cu Fundația Noi Orizonturi, care a oferit părinților oportunitatea de a explora dialogul sincer și deschis cu copiii lor.
Înainte de decernarea premiilor, bulevardul Ștefan cel Mare a fost animat de un moment special organizat de Ioana cu Pancarta, care, alături de câteva zeci de participanți, au împânzit zona pietonală cu pancarte cu mesaje inspiraționale. Dacă Boovie e o poveste de succes, este și pentru că reușim să strângem an de an persoane și firme care să contribuie cu pasiune și dedicare la realizarea acestui eveniment. Știm că experiența festivalului nu ar fi atât de minunată fără ajutorul constant venit din partea AG Media, creatorii aplicației Boovie, cu care avem un parteneriat îndelungat și care contribuie zi și noapte la optimizarea comunicării dintre noi și participanți. Fără sprijinul neprețuit al sponsorilor noștri tradiționali, ediția a IX-a nu s-ar fi ridicat la nivelul de astăzi. Suntem mici pe lângă ei, dar încercăm să învățăm și să le
mulțumim dând mai departe la rândul nostru. Dedeman a fost un pilon de încredere în
organizarea evenimentului în ultimii ani, la fel ca Fundația Bosch România, care, prin implicarea sa, a contribuit constant la succesul nostru. Pepco aduce întotdeauna o contribuție importantă la proiectele în care se implică, iar noi suntem onorați că au ales să ne stea alături și anul acesta, premiind și două categorii din concurs și cooptând noi parteneri. Profi a susținut nu doar financiar, ci și prin acordarea premiilor la o categorie. BCR ne-a oferit sprijin prin angajamentul său în educație, dar și prin punerea la dispoziție a Youth Hub-ului din Iași, un spațiu excepțional dotat, în care creativitatea se întâlnește cu inovația. Rikora a rămas alături de noi, împreună cu Digi, certSign și IC Consulting, care ne-au asigurat suport tehnic și profesional esențial. O contribuție valoroasă a venit și din partea Auchan, Yonder, Neosoft, Ceproinv, Farmacia Tei, Aquatique, Vrancart, Expert Glass, Noark Electric SRL și Venus Print.
Suntem în fiecare an motivați să ne consolidăm angajamentul de a promova educația, cultura și creativitatea în rândul tinerelor generații, lucru care nu ar fi posibil fără partenerii noștri educaționali – Compania Ascendis este un exemplu prețios pentru noi, ne este model și sprijin constant în ultimii ani, acordând, pentru al doilea an consecutiv, Marile Premii ale Juriului. Cărturești și-a arătat dragostea pentru Boovie prin acordarea Premiilor I, II și III în pachete de cărți. Sprijinul constant din partea Librăriilor Humanitas, Editura Nemira, Grupul Editorial Corint și Editura Trei a fost esențial pentru noi, ca festival dedicat lecturii.
Le mulțumim și partenerilor locali din Iași, care au jucat, de asemenea, un rol esențial în reușita festivalului. Universitatea Tehnică “Gheorghe Asachi” Iași, Teatrul Național “Vasile Alecsandri”, Palatul Braunstein, Muzeul Național al Literaturii Române, Complexul Muzeal Național Moldova Iași, PISC, Palas, Hotel Unirea (care ne-a pus la dispoziție spațiul pentru „cuibul” voluntarilor) au oferit suport logistic și spații fără de care activitățile nu s-ar fi putut desfășura. Multe aspecte logistice și de desfășurare a festivalului au fost rezolvate prin implicarea administratorului restaurantului „La prânz”. Crucea Roșie, filiala Iași, a asigurat voluntarii pentru acordarea primului-ajutor, iar Inspectoratul de Jandarmi Județean „Vasile Lupu” Iași a asigurat paza participanților într-o manieră discretă și profesionistă. Nu în ultimul rând, Primăria Municipiului Iași a acordat sprijin logistic prin punerea la dispoziție cu titlu gratuit a scenei din Piața Unirii, cofinanțând și o parte din cheltuieli în baza legii 350/2005; mulțumiri City Managerului Iași, desemnat ca persoană de contact în ultimele două săptămâni și care ne-a facilitat eficient rezolvarea a diverse probleme inerente organizării festivalului.
Festivalul Boovie, inițiat acum nouă ani de profesoara de limba și literatura română Carmen Ion, s-a născut din dorința de a inspira elevii să-și exploreze și să-și depășească limitele impuse de mediul școlar tradițional. Născut în Focșani, festivalul s-a extins organic, ajungând anul acesta la Iași, datorită popularității și numărului impresionant de participanți. De la început, Boovie s-a definit ca un festival „altfel”, unde cărțile sunt reinterpretate creativ și transformate în book-trailere de către echipe de elevi de gimnaziu și liceu, sub îndrumarea unui profesor coordonator. De la alegerea cărții până la produsul final, elevii parcurg un drum extraordinar, asumându-și diverse roluri, ocupându-se de decor, recuzită, montaj, editare și chiar de crearea coloanei sonore. Rezultatul final este un trailer al cărții realizat exclusiv de ei, reflectând lectura, discuțiile intense, selecția detaliilor și capturând emoțiile esențiale ale poveștii. (comunicat de presă)