Activitatea de prevenire a criminalității constituie unul din atributele esențiale ale activității Inspectoratului de Poliție Județean Vrancea și are ca obiectiv prioritar apărarea drepturilor și libertăților fundamentale ale persoanelor și apărarea ordinii publice în condițiile legii. Scopul acestor activități este de a informa o gamă cât mai largă de cetățeni. La sfârșitul săptămânii trecute, polițiștii vrânceni au transmis mesaje preventive, prevederi legislative, au împărțit pliante și au discutat cu peste 150 cetățeni prezenți în două lăcașe de cult din Mărășești. Polițiștii au fost primiți cu deschidere din partea celor prezenți, pastorii bisericilor împărtășindu-le faptul că sfaturile primite sunt în concordanță cu mesajele promovate de dânșii. Întrucât la întâlniri au fost prezenți cetățeni de toate vârstele, de la copii până la vârstnici, polițiștii le-au vorbit despre problemele cu care aceștia s-ar putea confrunta: prevenirea delincvenței juvenile și a victimizării minorilor, prevenirea violenței în familie și prevenirea infracțiunilor contra patrimoniului: furturi și înșelăciuni. Celor prezenți li s-a recomandat să transmită mai departe informațiile primite, cu precădere cele referitoare la tentativele de înșelăciune prin metoda „Accidentul”, către toate persoanele vârstnice pe care le cunosc, întrucât acesta este publicul „țintă” al infracțiunilor de acest gen. Vă reamintim, în continuare, modul de operare și principalele sfaturi preventive cu privire la acest tip de înșelăciune: ca o metodă de selectare iniţială a victimelor, autorii apelează numere din reţeaua de telefonie fixă, urmărind să intre în contact cu persoane în vârstă, cărora să le exploateze statutul familial (părinte/ socru/ bunic), gradul ridicat de empatie, vulnerabilităţile de ordin emoţional şi biologic, pe cele raţional-logice, gradul scăzut de relaţionare socială şi actualizare informaţională. Acţiunea infracţională constă în realizarea contactului telefonic cu victima, căreia i se comunică o ştire şocantă, în esenţă constând în aceea că un membru al familiei sale a fost implicat într-un accident rutier care s-a soldat cu urmări grave, iar pentru diminuarea consecinţelor legale şi/ sau medicale ale evenimentului se solicită o sumă importantă de bani.
Această poveste poate cunoaşte variaţiuni. Cel mai frecvent, pretinsa rudă a persoanei înşelate este cea care a comis accidentul. În a doua variantă, ruda celui înşelat este victima unui accident rutier. Indiferent de variantă, scopul este obținerea unei sume de bani cât mai mari de la victimă și se mizează pe șocul emoțional provocat acesteia. Considerăm că informarea este cea mai bună metodă preventivă și când veți fi contactat cu o astfel de poveste, veți ști din start că este vorba de o înșelăciune.
RECOMANDĂRI PREVENTIVE:
– Nu dați curs instrucțiunilor primite telefonic de la persoane necunoscute care pretind că reprezintă rudele implicate în accidentul rutier!
– Verificați dacă situația de urgență este reală, sunând ruda până răspunde, sau alte rude apropiate. Sunați la poliție, spuneți despre ce este vorba, interesați-vă de existența unui astfel de accident rutier și de procedura legală în situații de acest gen!
– Nu înmânați bani unor persoane necunoscute care sunt trimise la ușa dumneavoastră! Nu efectuați niciun transfer bancar!
– Dacă ați fost victima unei înșelăciuni sau a unei tentative, sunați la poliție, pe numărul de urgență 112 sau la unitatea de poliție pe raza căreia locuiți și raportați evenimentul! (IPJ Vrancea)