Polițiștii specializați în prevenirea criminalității au purtat discuții libere cu elevi din cadrul Scolii Gimnaziale „Nicolae Iorga” și Școlii Gimnaziale „Alexandru Vlahuță” din municipiul Focșani despre provocările mediului virtual.
În scopul diminuării riscului de a ne confrunta cu situaţii neplăcute în mediul online, este necesară cunoaşterea unor măsuri minime de protecţie a informaţiilor private şi de filtrare a informaţiilor postate. Analiza răspunsurilor pe care elevii le-au oferit la întrebările legate de cunoaşterea opţiunilor elementare de protecţie online ne arată că procente importante dintre cei care intră pe internet şi în special pe reţelele de socializare nu sunt la curent cu existenţa acestora sau nu ştiu cum să le folosească. O mare parte a elevilor cunosc regulile elementare de accesare a internetului în siguranţă. Cu toate acestea, procentul celor care nu le ştiu sau le neglijează nu este deloc neglijabil.
Recomandările generale privesc protejarea datelor personale, protejarea parolei,evitarea răspunderii la mesaje de tip phishimg, a întâlnirilor cu persoane cunoscute pe internet sau anunţarea părinţilor despre intenţia unor astfel de întâlniri, selectarea atentă a imaginilor pe care le postează pe internet, respingerea unor contacte „agresive” venite din partea altor persoane şi anunţarea acestor incidente.
Elevii celor două unități de învățământ au aflat și despre Programul ”Eroii Internetului” program inițiat de Adfaber.org, Google.ro în cadrul căruia s-a alăturat în calitate de partener și Poliția Română prin structurile de prevenire a criminalității. Programul vizează pericolele din mediul online și ceea ce înseamnă să fii cetățean digital responsabil.
Poliţiştii din cadrul Compartimentului de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii vin în sprijinul elevilor şi tinerilor cu sfaturi menite să înlăture riscurile de victimizare.
Cea mai bună apărare împotriva riscurilor din mediul online constă în deschidere, conştientizare şi educaţie. În acest sens, recomandăm părinţilor să discute cu copilul lor despre mediul online, să fie la curent cu experiențele lui şi să-l ajute să le gestioneze în mod corect. Rolul părintelui este acela de a învăţa copilul să gestioneze tehnologia în mod pozitiv şi responsabil, să stabilească limite privind timpul petrecut online şi să-i ofere asistenţă atunci când nu găseşte răspunsuri la anumite situaţii. (IPJ Vrancea)