Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR) a realizat, în perioada 19–27 octombrie 2017, o consultare care a vizat evaluarea impactului mutării contribuțiilor de la angajator la angajat, sub forma unui sondaj derulat prin intermediul site-ului www.cnipmmr.ro, la nivelul vizitatorilor acestuia și ai membrilor CNIPMMR. Respondenţii, în număr de 748, sunt: 37,7% microîntreprinderi, 20,8% întreprinderi mici, 17,5% întreprinderi mijlocii, 13,1% întreprinderi mari și 10,9% alte forme juridice. Întrebați dacă susțin trecerea contribuțiilor de la angajator la salariat, 82% dintre respondenți au răspuns că nu susțin această modificare. La întrebarea “Considerați că trecerea contribuțiilor de la angajator la salariat va avea efecte negative?”, 84,3% dintre respondenți au răspuns pozitiv. Întrebați dacă sunt de acord cu introducerea unei taxe de 2% din fondul de salarii plătit de angajator, 98% au menționat că nu sunt de acord.
În contextul mutării contribuţiilor de la angajator la angajat, se introduce contribuţia asiguratoare pentru muncă de 2,25%, din fondul de salarii, plătite de angajator, iar raportat la valoarea acestei taxe, CNIPMMR face următoarele precizări:
În prezent, contribuțiile plătite exclusiv de angajator, sunt următoarele:
– Fondul de garantare pentru plata creanțelor salariale – 0,25%
– Concedii și indemnizații de asigurări sociale de sănătate – 0,85%
– Asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale – 0,15%-0,85% în funcţie de clasa de risc.
Prin proiectul de modificare a Codului Fiscal, se elimină contribuţia angajatului pentru şomaj de 0,5%. La acestea se adaugă contribuţia pentru somaj, plătită de angajator în valoare de 0.5%, valoarea însumată a tuturor acestor contribuţii fiind între 1,75% şi 2,45%. Nou introdusa contribuţie asiguratoare pentru muncă de 2,25%, care apare ca înlocuitoarea taxei de solidaritate, va acoperi riscurile de: șomaj, accidente de muncă și boli profesionale, concediu medical și indemnizații de sănătate, creanțe salariale.
Introducerea contribuţiei asiguratoare pentru muncă de 2,25%, plătită de angajator, are următoarele efecte:
a) În situaţia introducerii contribuţiei asiguratoare pentru muncă de 2,25% are loc o creştere a fiscalităţii pentru IMM-uri cu 0,5%, (2.25- (0,25+0,85+0,15+0,5)) acestea fiind încadrate în general în clasa de risc cea mai mică, având o contribuţie de 0,15% şi nu în clasa de risc cea mai mare, pentru care contribuţia la fondul de accidente de muncă şi boli profesionale este de 0,85%.
b) Contribuţia asiguratoare pentru muncă de 2,25%, ca o singură taxă, nu va mai fi cu destinaţie precisă, ci se constitutie de asemenea într-o taxă, care se depersonalizează în cadrul bugetului de stat.
CNIPMMR nu este de acord cu creşterea fiscalităţii asupra IMM-urilor generate de noua contribuţie asiguratoare pentru muncă de 2,25%, plătită de angajator, deoarece:
1. Valoare totală a contribuţiei asiguratoare pentru muncă de 2,25% creşte fiscalitatea cu 0,5% pentru majoritatea IMM-urilor;
2. Contribuţia asiguratoare pentru muncă nu are o destinaţie clară;
3. Vor fi generate costuri privind achiziționarea/modificarea noilor softuri contabile;
4. Se produce o bulversare a mediului de afaceri și, în special, a IMM-urilor privind predictibilitatea sarcinilor fiscale.
Sursa: Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România