Începând de astăzi, medicii de familie sunt obligaţi să constituie dosarele electronice ale pacienţilor din listă, cu ocazia proximului consult medical. În consecință, toţi furnizorii de servicii medicale – medici, laboratoare, spitale publice şi private, furnizori de îngrijiri la domiciliu ş.a.m.d., inclusiv cei care nu au contracte cu Casa de Asigurări de Sănătate – sunt obligaţi prin lege să folosească sistemul dosarului electronic de sănătate. Dosarul electronic de sănătate conţine, într-o formă standardizată şi securizată, toate informaţiile relevante despre starea de sănătate a pacientului: de la alergii şi intoleranţe, proteze şi alte dispozitive medicale interne, transplanturi, istoricul de boli/diagnostice, boli transmisibile, intervenţii şi proceduri suferite de-a lungul timpului, rezultatele analizelor făcute de pacient de-a lungul timpului, imunizări, dacă are boli ereditare în familie, care au fost cauzele decesului membrilor familiei sale (părinţi şi fraţi), care sunt bolile de care suferă (au suferit) membrii familiei sale (părinţi şi fraţi) etc.
Conform legii, toţi românii vor avea dosar electronic de sănătate, fie că sunt sau nu asiguraţi, minori sau adulţi.
După ce medicul de familie îi va constitui dosarul electronic de sănătate, pacientul se va putea autentifica în sistemul dosarului cu CNP-ul pentru a avea acces online la propriul dosar, ca să vadă, în timp real, orice modificare şi accesare făcute în dosarul său de sănătate şi, implicit, toate serviciile medicale pe care le-a primit. Practic, toate deciziile medicale care îl vizează sunt înregistrate în dosarul său electronic de sănătate – cu oră, dată şi parafa medicului. Pacientul are acces oricând la toate aceste informaţii, în mod nemijlocit şi transparent. Dosarul electronic de sănătate cuprinde 5 secțiuni: sumarul pentru situații de urgență, istoricul medical, antecedentele declarate de pacient, documentele medicale, datele personale.
Acest dosar electronic prezintă mai multe avantaje:
– scade numărul erorilor medicale, cum ar fi, de exemplu, transfuziile greşite de sânge;
– în caz de urgenţă medicală, accesarea dosarului electronic al pacientului permite medicilor să identifice rapid (printr-un click) nevoile speciale de îngrijire ale pacientului: dacă are boli hematologice, dacă are alergii la medicamente, ce grupă de sânge are, etc;
– scade numărul de reexaminări care nu sunt necesare, implicit scade şi riscul de expunere la radiaţii a pacienţilor şi timpul de aşteptare pentru obţinerea unui diagnostic;
– Implementarea sistemului dosarului electronic al pacientului oferă medicilor premisele efectuării consulturilor interdisciplinare, pentru că vor avea acces online şi simultan la toate informaţiile cu relevanţă medicală despre pacient şi, pe baza acestora, vor putea lua împreună decizia medicală optimă pentru pacient.
Legea stabilește condiții clare pentru confidențialitatea datelor cuprinse în dosarul electronic de sănătate al unei persoane.
Singurele informaţii din dosarele electronice ale pacienţilor, pe care orice medic autentificat în sistemul dosarului electronic de sănătate le poate vedea, sunt datele din secţiunea „sumar pentru situaţii de urgenţă”. Pentru a consulta însă întreg dosarul de sănătate al pacientului, sunt necesare prezenţa şi acceptul pacientul. Când pacientul nu este prezent, un medic îi poate consulta în totalitate dosarul de sănătate, dacă anterior pacientul i-a acordat drept de acces pe baza parafei. Pacientul poate oricând să-i retragă dreptul de acces la întregul dosar.