Asociația Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR) solicită din partea autorităților o nouă abordare în privința restricțiilor impuse în activitățile comerciale. Marii retaileri cer să nu se mai facă diferenţieri în ceea ce priveşte magazinele considerate esenţiale și neesențiale. „Unele din aceste măsuri (n.r. restricţiile sanitare) creează o diferenţă între consumatori, pe acelaşi criteriu: se vorbea de magazinele esenţiale. Asta nu are de-a face cu factorul economic, ci e vorba pur şi simplu de a nu face diferenţieri între consumatori atunci când vorbim de magazine esenţiale. Dacă sunt esenţiale, atunci fă astfel încât să fie esenţiale toate. (…) Ce înseamnă esenţial? În starea de urgenţă a mai fost o situaţie de acest gen şi atunci au fost considerate esenţiale şi cele care, de exemplu în sezonul rece, oferă consumatorului sisteme de încălzire, mai ales că vedem situaţii în diverse oraşe unde ceva (din sistemul centralizat de încălzire, n.r.) nu funcţionează, deci practic credem că este evident că şi aceste echipamente de încălzire sunt esenţiale, sau de exemplu cele de igienă, sau cele care asigură necesarul dacă ai o problemă la instalaţia sanitară, este sau nu esenţială?”, a explicat directorul executiv al AMRCR, George Bădescu, pentru Agerpres.
Acesta dă exemplul magazinelor de bricolaj şi instalaţii care nu mai sunt considerate, precum cele alimentare, drept magazine esenţiale, deși oamenii au nevoie de produsele respective. „Nu putem în primăvară să fim esenţiali şi în toamnă să nu mai fim, mai ales că e şi sezonul rece. (…) Poate că în aceste grupuri de decizie, aceste lucruri au fost considerate poate nerelevante, sau poate nu a existat această vedere mai de ansamblu. Noi nu urmărim crearea unei situaţii tensionate sau de conflict, ci pur şi simplu încercăm să atragem atenţia că sunt unele aspecte care ar trebui tratate pur şi simplu consecvent şi care fac sens pentru noi. Spunem că un magazin care vinde lemne, calorifere, sau o ţeavă de baie e un magazin neesenţial? Chiar şi în Bucureşti sau în alte oraşe mari n-a funcţionat o centrală (din sistemul centralizat de încălzire, n.r.)… Nu cred că toată lumea avea în stoc ceva pregătit pentru aceste zile. Deci nimeni nu vrea să fie Gică Contra, ci ideea era să fim consecvenţi”, a precizat George Bădescu.
Directorul executiv al AMRCR a menționat că magazinele alimentare din centrele comerciale au parte de un tratament diferit față de magazinele alimentare care nu sunt localizate în mall-uri, deşi ambele categorii de magazine sunt considerate esenţiale de către autorităţi. „Se face o diferenţiere în funcţie de locaţie, deci cele care sunt în mall-uri, chiar dacă sunt esenţiale, nu pot primi clienţi fără certificat verde. Nu putem să zicem că unii au avut ghinion doar că sunt în nu ştiu ce locaţii. (…) Pe de altă parte, este adevărat că fiecare poate să invoce că activitatea lui e mai esenţială – ideea era să avem o abordare unitară. Deci nu e vorba de economic, e vorba să stabilim care sunt esenţiale şi acelea să fie esenţiale, dar până la urmă unele lucruri depind de o chestie aleatorie: dacă ai avut proasta inspiraţie să ai un magazin în mall, acum ai de suferit. Şi care e criteriul? Putem spune că e un criteriu economic? Putem spune că e un criteriu sanitar? Nu ştiu. De aceea spunem că acolo unde se poate… Cu alte cuvinte, sunt locaţii în mall-uri unde nu se pot organiza culoare separate, este imposibil, pentru că sunt în interior, practic e imposibil tehnic. Dar sunt altele unde acestea înseamnă 15-20 de metri.”, a mai spus directorul executiv al Asociației Marilor Rețele Comerciale.