Profesorii sunt obișnuiți să ofere informații de-a gata, deja digerate. Elevii s-au obișnuit să primească informații de-a gata, pe care apoi doar le repetă, de multe ori poate fără să le înțeleagă. Schimbarea acestui mod de a preda și de a învăța este dificilă, dar nu imposibilă. O asociație din Vrancea, All Grow, demonstrează de câțiva ani că inovația poate fi implementată cu succes și în educația românească.
Cu sprijinul Fundației Orange, membrii organizației au reușit anul acesta să-i convingă pe 10 profesori și pe 200 de elevi să îmbrățișeze o metodă introdusă în învățământ din design, unde a fost creată pentru a pune în centru utilizatorul. Sau elevul, în cazul nostru. Care este învățat să găsească singur soluții și care este apoi validat de adulții din jurul lui, care-l ascultă și îi pun ideile în practică. O cale infailibilă de a face din școală o plăcere și din încredere o sămânță plantată, ce se va transforma peste ani într-un copac roditor.
„Am văzut pasiune, pură plăcere, a ieșit o minune”
„Pentru un profesor este groaznic de greu să se adapteze la metoda Design Thinking. Să stea în primele trei ore și doar să-i observe pe copii, să se abțină din a le spune: «Asta este soluția, nu mai căuta, nu-ți mai trebuie altceva», pentru că elevii trebuie să găsească singuri calea. Dar, la final, satisfacția este neprețuită. Este mult mai mare decât dacă ai avea 10 elevi care iau 10 la Bac, la materia ta. E ceva extraordinar. I-am văzut pe elevi cât de mândri sunt că au reușit și cum nu le mai este frică să prezinte în fața colegilor ideile și creațiile lor”, ne-a povestit, plină de entuziasm, Ana Maria Apostolie, profesor în Vrancea, dar și mentor în programul „Profesori Inovatori, Comunități Inovatoare”, sprijinit de Fundația Orange prin programul „Susține un ONG”.
Ana Maria Apostolie a dat ca exemplu cum elevii din proiect au făcut un film pentru combaterea bullying-ului.
„Ei au scris scenariul, au filmat, au pus cap la cap. A fost complicat, că nu învață așa ceva la școală. Dar am văzut pasiune, pură plăcere, a ieșit o minune. Și i-am văzut cât sunt de deschiși să încerce lucruri noi. Copiilor li s-a părut senzațională metoda Desing Thinking, pentru că îi întrebam: «Ce credeți voi, cum vi se pare, care ar fi soluțiile, ce simțiți voi că ar fi necesar?» și alte lucruri total neimpuse de noi, cum se întâmplă de obicei la oră. La clasă, trebuie să predai, ca ei să înțeleagă, să reproducă și apoi să aplice. Aici, pot deja să aplice”, a povestit Ana Maria Apostolie.
Ce este Design Thinking
Pornită inițial ca o metodă utilizată de designeri pentru rezolvarea practică și creativă a problemelor tehnice (a fost inventată la Stanford de un inginer), design thinking a trecut și în alte domenii, inclusiv în educație. În cadrul școlii, înseamnă că un cadru didactic trebuie să devină un facilitator și să se prezinte în fața elevilor cu o minte deschisă, astfel încât să-i asculte cu adevărat și să-i încurajeze să treacă peste obstacole, oferindu-le respectul cuvenit și oportunitatea de a se dezvolta emoțional, dar și din punct de vedere al abilităților, astfel încât să recunoască singuri și să rezolve problemele cu care se confruntă. (https://online.stanford.edu/learn-design-thinking-straight-source#:~:text=David%20Kelley%3A%20Design%20thinking%20pioneer&text=By%201978%2C%20he%20began%20his,meaningful%20and%20value%2Ddriven%20innovations).
Proiectul „Profesori Inovatori, Comunități Inovatoare”, desfășurat de Asociația All Grow din Vrancea cu sprijinul Fundației Orange, și-a propus să extindă comunitatea profesorilor inovatori pe care o construiește de ani de zile cu încă 10 membri din orașele mici și din mediul rural. Prin această metodă. Și să contribuie la crearea de abilități noi, prin transferul de cunoștințe digitale, cu ajutorul a 10 voluntari Orange. Facilitatorii asociației au ajutat, în 2024, peste 200 de elevi să-și dezvolte competențe critice, precum rezolvarea de probleme, gândirea critică, creativitatea și empatia.
Alexandra, clasa a X-a: „În orice situație trebuie să fii dispus să lucrezi în prezența mai multor oameni”
Proiectul s-a desfășurat în 10 școli din țară, respectiv două din Lehliu-Gară și câte una din Gura Humorului, Fundulea, 2 Mai, Eforie Nord, Oituz, Cavnic, Turda și Pucioasa. Profesorii au fost sprijiniți de Asociația All Grow cu resurse, materiale și training, pentru a aplica metoda Design Thinking în realizarea proiectelor. Iar voluntarii Orange au fost implicați ca mentori, pentru a susține elevii.
Alexandra Letea este în clasa a X-a la Liceul „Alexandru Odobescu” din Lehliu Gară și a făcut parte din echipa celor care s-au ocupat de realizarea unui ghid de mediu. „Cea mai interesantă pentru mine a fost prezentarea ghidului în fața colegilor noștri din alte școli”, ne-a povestit Alexandra Letea. Eleva consideră că prin participarea în acest program și-a dezvoltat abilitățile de a lucra în echipă și a învățat să fie mai organizată. „Mă vor ajuta aceste noi abilități, deoarece în orice situație trebuie să fii dispus să lucrezi în prezența mai multor oameni și să știi să-ți organizezi timpul”, a precizat Alexandra Lete.
Cornelia Cacerovschi, cadru didactic în cadrul aceluiași liceu, se numără printre cei 10 profesori inovatori pregătiți în programului Asociației All Grow. „Proiectul mi-a oferit oportunitatea de a implementa și adapta la clasă metode de predare inovative, bazate pe metoda design thinking, menite a crește motivația elevilor, a spori gradul de implicare al acestora în propria formare și a forma, la elevi, diverse competențe de comunicare, de colaborare, de gestionare a resurselor”, a explicat cadrul didactic. Cornelia Cacerovschi a menționat că elevii au lucrat foarte bine în echipă, iar validarea și aprecierea muncii lor au contribuit la creșterea încrederii în sine a copiilor și la sporirea motivației de învățare.
„Mai întâi, trebuie să înțelegi foarte bine care este problema”
Pe Mădălina Bouroș am cunoscut-o întâmplător, în vară, când a organizat, la Lepșa, o tabără pentru profesorii inovatori. Mi-a rămas în minte energia pozitivă pe care o emana și bucuria cu care vorbea despre proiectul prin care profesorii învață să facă din cursurile de la școală o plăcere pentru copii. Am redescoperit-o acum, când am discutat cu ea despre „Profesori Inovatori, Comunități Inovatoare”, unul dintre cele 13 proiecte câștigătoare ale competiției „Susține un ONG”, organizată de Fundația Orange.
„Design Thinking a fost folosită când a fost creat primul mouse pentru calculatoarele Apple. Luminile verzi și roșii pe care le vedem în avion pentru a semnala dacă este cineva la baie tot pe această cale. Este o metodă de rezolvare a problemelor ce are niște etape foarte bine definite. Mai întâi, trebuie să înțelegi foarte bine care este problema, care este situația de fapt. Cu copiii, de exemplu, facem plimbări, ca să observe lucrurile pe care vor să le schimbe în școală, comunitate, în viața lor. După ce identifică problema, trebuie să găsească care-i cauza de bază. Fac un braistorming, propun soluții și apoi le aleg pentru implementare în funcție de impact și de efort. Trebuie să găsească acele soluții care au un impact mare, dar care cer un efort scăzut. Apoi trec la realizarea unui plan de acțiuni: ce trebuie să facem, când trebuie să facem, cine e responsabil, de ce resurse avem nevoie, când ne folosim, unde le folosim. La final are loc implementarea propriu-zisă, după care analizează dacă au rezolvat problema prin acțiunea pe care au întreprins-o. Dacă da, foarte bine, dacă nu, ce am putea să facem? Ultimul pas este comunicarea. Împărtășesc ce au făcut cu alți colegi, cu altă școală, cu părinții, dau mai departe ce au făcut”, a explicat Mădălina Bouroș.
Președinta Asociației All Grow a precizat că Fundația Orange are un rol cheie în proiect, prin susținerea financiară, dar și prin implicare cu resurse umane. „Mai exact, voluntarii Fundației Orange se implică în calitate de mentori și ghidează elevii în realizarea proiectelor. Se întâlnesc online cu elevii și cadrele didactice, pentru a le pune întrebări ce stimulează gândirea critică și îi ajută pe elevi să-și structureze intervențiile, pentru a crește impactul proiectelor”, a arătat președinta Asociației All Grow. Cadrele didactice facilitează experiențe educaționale inovatoare și întreaga comunitate, inclusiv voluntarii și companiile, se implică în educație. „Nu primesc niciun ban pentru asta. Primesc o comunitate de care aparțin. Sunt profesori care chiar vor să învețe și sunt pasionați. Simt că este responsabilitatea lor să provoace copiii, să se alinieze cu metodele cele mai noi, să mențină atenția lor”, a precizat Mădălina Bouroș.
130.000 de euro de la Fundația Orange pentru programul „Susține un ONG” 2024
Programul „Susține un ONG” este un fond care oferă finanțare pentru proiecte de filantropie propuse de angajații Orange și dezvoltate alături de o organizație non-profit, pentru ca ei să învețe să coordoneze un proiect, să învețe să caute resurse alternative de finanțare pentru proiectele în care cred, să învețe să comunice un proiect, să dezvolte capacitatea de identificare de soluții la probleme sociale elementare și să crească gradul de satisfacție personală.
https://www.fundatiaorange.ro/programe/sustine-un-ong/
Fundația Orange este o organizație non-profit care se implică în viața comunității prin realizarea de proiecte de filantropie menite să aducă schimbări pozitive în viața persoanelor dezavantajate. În cei 12 ani de activitate, Fundația Orange a investit peste 7,8 milioane de euro în proiecte de educație digitală pentru persoane defavorizate și în proiecte de sănătate, educație și cultură, în beneficiul persoanelor cu deficiențe de vedere și/sau de auz, în scopul incluziunii lor sociale.
Principalele programe ale fundației sunt: „Orange Digital Center”, „Digitaliada”, „Susține un ONG”, „Lumea prin culoare și sunet”, „Solidarity FabLabs” și „Centrul Digital pentru Femei”. (comunicat de presă)