În luna septembrie 2022, în cadrul unei tematici de control a Comisariatului Regional pentru Protecţia Consumatorilor Regiunea Sud-Est, CJPC Vrancea a efectuat o acţiune privind modul în care sunt respectate prevederile legale de către operatorii economici care prestează servicii de alimentaţie publică, cu livrare la domiciliu (catering). În acest context, au fost verificate 10 unităţi de alimentaţie publică din Focşani, Adjud, Vânători, la toate unităţile verificate constatându-se abateri de la prevederile legale.
Comisarii CJPC Vrancea au sancționat contravenţional operatorii economici, fiind aplicate în total 19 sancţiuni contravenţionale, respectiv 10 amenzi în valoare totală de 95.000 lei şi 11 avertismente. De asemenea, a fost dispusă oprirea definitivă de la comercializare a produselor neconforme.
Dintre neregulile constatate menționăm:
- utilizarea unei practici comerciale incorecte, respectiv stabilirea de către prestatorul de servicii de alimentaţie publică a unor date limită de consum aleatorii pentru preparatele culinare (între 3 şi 10 zile, la temperatură de refrigerare), pe baza declaraţiilor unor terţi, fără suport legislativ sau prezentarea drept preparate proaspete a unor mâncăruri fabricate în unitate în zilele anterioare, răcite şi păstrate în condiţii de refrigerare, consumatorii fiind induşi în eroare asupra datei şi modului de fabricare/preparare
- nerespectarea regimului de temperatură pentru păstrarea preparatele culinare pe masa caldă, la 60°C, până la servire;
- folosirea unor frigidere cu grătarele ruginite și vopsea exfoliată, chedere murdare, neigienizate
- depozitarea directă pe paviment a alimentelor în spațiul de depozitare
- lipsa informațiilor privind ingredientele cu potenţial alergen conţinute sau neevidenţierea acestora, conform prevederilor legale;
- lipsa informaţiei privind utilizarea, în cadrul serviciului, a produselor congelate;
- nerespectarea condițiilor de păstrare, depozitare și manipulare prescrise de actele normative sau recomandate de producătorii alimentelor;
- utilizarea unor mijloace de măsurare neverificate metrologic;
- nerespectarea cantităţilor nete/porţie declarate
- informarea eronată asupra prețurilor practicate.
Pentru exemplificare, redăm cazul unui Fast-food din Focşani, cu livrare la domiciliu, un consumator reclamând faptul că pe pagina web a operatorului economic este afișat prețul « 11 lei/2 frigărui », în fapt achitând 22 lei pentru ambele frigărui. În urma cercetării reclamaţiei, aceasta a fost concluzionată întemeiată.
Acţiunile de control vor continua şi în perioada următoare. CJPC Vrancea atrage atenţia prestatorilor de servicii de alimentaţie publică privind obligativitatea respectării prevederilor legale din domeniul protecţiei consumatorilor, astfel încât să fie eliminat orice risc asupra sănătăţii sau chiar vieţii consumatorilor.
”Reamintim operatorilor economici din alimentație publică şi consumatorilor de existența unui nou act normativ menit să reglementeze informarea corectă şi completă a consumatorilor în acest domeniu, respectiv Ordinul Preşedintelui ANPC nr. 201/2022, publicat în 21 septembrie 2022, care va intra în vigoare la 90 zile de la publicare. Acesta stabileşte modalităţile de aducere la cunoștința consumatorilor a informaţiilor privind produsele finite/mâncărurile preparate şi/sau oferite spre comercializare consumatorului pentru consumul pe loc sau la domiciliu de către unităţile de restauraţie colectivă, incluzând informaţiile privind declaraţia nutriţională, aditivii utilizaţi” – Dumitru Dilă, comisar şef adjunct al CJPC Vrancea. (SURSA: CJPC Vrancea)