„Mântuitorul Iisus Hristos intră triumfal, biruitor în Ierusalim. De aceea, sărbătoarea de azi este o arvună a biruinței lui Hristos asupra păcatului și asupra morții, este un Paște anticipat”, a spus Patriarhul Daniel în Duminica Floriilor, 25 aprilie 2021. „Iisus Hristos, prin biruința pe care a arătat-o asupra morții prietenului Său Lazăr pe care l-a înviat, a prevestit învierea de obște la sfârșitul veacurilor a tuturor oamenilor, dar a prevestit și biruința asupra propriei Sale morți”. Prin intrarea în Ierusalim, Mântuitorul prevestește și intrarea Sa în Ierusalimul ceresc, a explicat Preafericirea Sa în predică. „Intrarea în Ierusalimul pământesc pentru a pătimi, a trece prin suferință și moarte și apoi a învia din morți este o etapă spre intrarea în Ierusalimul ceresc a Mântuitorului Iisus Hristos și anume prin Învierea Sa din morți și prin Înălțarea Sa la cer”.
De asemenea, Duminica Floriilor este și o sărbătoare a biruinței creștinilor. „Această sărbătoare mai arată și biruința creștinilor care timp de patruzeci de zile au postit mult, s-au rugat mult, au privegheat mult, s-au spovedit mai des, s-au împărtășit mai des, au făcut milostenie mai multă și au adunat florile virtuților în sufletele lor”, a subliniat Părintele Patriarh. „Aceste flori ale virtuților adunate prin luptă duhovnicească în timpul postului, prin răstignirea patimilor egoiste și prin cultivarea iubirii smerite și milostive sunt florile sau ramurile duhovnicești pe care le aducem noi Mântuitorului Iisus Hristos în această zi”, a spus Preafericirea Sa. Patriarhul a vorbit în continuare despre gestul Mariei, sora lui Lazăr, de a unge picioarele Mântuitorului cu mir de mare preț. Acest lucru a fost semn de recunoștință pentru învierea fratelui ei, dar a avut și un sens profetic, anunțând moartea Mântuitorului. „Acest mir de mare preţ pe care l-a folosit Maria a devenit pentru Biserică simbolul multor lucrări sfinte, a devenit Sfântul şi Marele Mir, care este compus dintr-o mulţime de aromate şi care se sfinţeşte într-o Biserică Ortodoxă Autocefală de către patriarh, împreună cu membrii Sfântului Sinod, odată la 10 sau 15 ani, după necesităţile misionare”, a spus PF Daniel.
El a menționat utilitatea Sfântului Mir în Biserică, folosit pentru sfințirea bisericilor, a Sfintelor Mese, a Antimiselor, dar și la Mirungerea celor botezați ori a moaștelor sfinților. Părintele Patriarh a spus că „Sfântul şi Marele Mir reprezintă şi mulţimea darurilor frumoase aduse de credincioşi lui Hristos în Biserica Sa: icoane, veșminte, obiecte liturgice”. „Înainte de toate aceste frumuseţi materiale, Sfântul şi Marele Mir reprezintă sufletul credinciosului dreptmăritor şi smerit, care şi-a curăţit viaţa prin pocăinţă, spovedanie şi prin împărtășirea cu Sfintele Taine. (sursa: basilica.ro)