Pornind de la obiectivele și atribuțiile specifice ale Inspecției muncii pentru reducerea incidentei muncii nedeclarate și a muncii subdeclarate, precum și a îndrumării angajatorilor și angajaților privind legislația muncii, activitatea Serviciului Control Relaţii de Muncă a fost direcţionata de catre conducerea inspectoratului catre angajatorii ce presteaza activitate in domenii susceptibile utilizarii frecvente a muncii nedeclarate respectiv subdeclarate .
Acţiunile de control au fost orientate şi spre angajatorii despre care, din scrisori, sesizări, audienţe, s-au primit semnale de încălcari ale legislaţiei referitoare la relaţiile de muncă.
Inspectorii de muncă din cadrul Serviciului Control Relaţii de Muncă au verificat în perioada 01.01. – 30.06.2022 – 729 angajatori.
Numarul total al salariaţilor angajatorilor controlaţi este de 13436 din care 6208 femei şi 2 tineri cu varsta sub 18 ani.
Pentru nerespectări ale legislaţiei referitoare la relaţiile de muncă au fost sancţionaţi contravenţional 143 angajatori, fiind aplicat un numar de 209 sancţiuni, valoarea totală a amenzilor aplicate fiind de 536700 lei.
Pentru 16 angajatori, la care au fost identificate lucrand fara forme legale 18 persoane, au fost aplicate sancțiuni contravenționale în valoare de 360000 lei .
Pentru remedierea neconformităţilor constatate au fost dispuse 936 măsuri, 908 fiind aduse la îndeplinire întocmai şi la termenele stabilite.
Neindeplinirea celor 28 măsuri dispuse se datoreaza fie faptului că termenul de realizare nu a ajuns la scadenţă .
Dificultăţile întâmpinate de inspectorii de muncă în activitatea de control ce conduc la creşterea duratei de timp alocate controlului sau chiar la imposibilitatea finalizării prin încheierea procesului verbal de control (act bilateral) sunt:
- Necomunicarea la Inspectoratul Teritorial de Muncă Vrancea a modificărilor actelor constitutive ale angajatorilor ( schimbări de sedii, înfiinţari de puncte de lucru, nefuncţionarea în sediile declarate, etc.) ;
- Nepăstrarea documentelor necesare efectuării controlului la punctele de lucru şi nici la sediu – motivându-se că acestea se afla la contabili, fie la domiciliul angajatorului;
- Dispunerea procedurilor de lichidare, faliment, reorganizarea judiciară, fără ca Judecătorii Sindici sau lichidatorii să decidă asupra situaţiei contractelor individuale de muncă, conform prevederilor legale;
- Neprezentarea angajatorilor sau a reprezentanţilor legali ai acestora conform inştiinţărilor înmânate persoanelor găsite în activitate în momentul verificărilor în teren facute de inspectorii de muncă, fapte ce întârzie finalizarea actelor de control;
ORGANIZAREA SI DESFASURAREA ACTIVITATII DE SOLUTIONARE A PETITIILOR
In perioada 01.01.2022 – 30.06.2022 la Inspectoratul Teritorial de Muncă Vrancea au fost inregistrate un numar de 174 sesizări, plângeri şi petiţii de la cetăţeni sau instituţii publice .
Cele 174 de petitii au fost repartizate spre solutionare compartimentelor de specialitate astfel :
- 3 petitie Compartimentului Securitate si Sanatate in Munca ;
- 138 de petitii Compartimentului Control Relatii de Munca ;
- 3 petitii Compartimentului Resurse Umane .
Principalele probleme sesizate au vizat următoarele:
- neplata drepturilor salariale la termenele stabilite;
- prestarea muncii fără forme legale de angajare;
- neacordarea drepturilor salariale pentru timpul efectiv lucrat, neplata orelor suplimentare, a orelor lucrate pe timpul nopţii;
- neacordarea concediului de odihnă precum şi neachitarea drepturilor salariale aferente concediului de odihnă neefectuat;
- neeliberarea adeverinţei de angajat/salariu;
- neeliberarea deciziei de încetare a contractului individual de muncă;
- concedieri abuzive;
- necomunicare accidente de muncă ;
- schimbarea locului de muncă;
- nerespectarea normelor de securitate şi sănătate în muncă.
Aceste petitii au fost solutionate in termenul legal de 30 de zile, in urma unor procese verbale de control intocmite de catre Compartimentul Control Relatii de Munca.
Lunar s-a întocmit şi transmis în termen, raportarea către Inspecţia Muncii cu privire la situaţia sesizărilor precum şi numărul celor rezolvate sau aflate în curs de soluţionare.
In îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin, Inspectoratul colaborează cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, cu alte institutii de specialitate ale statului, cu organizaţii neguvernamentale, cu parteneri sociali, cu mass-media şi cu cetăţenii putând furniza la cererea acestora, date şi informaţii, în limitele sale de competenţă potrivit prevederilor legale.
La nivelul Inspectoratului Teritorial de Munca Vrancea s-a implementat si se aplica prevederile Legii 62/2011 a dialogului social, republicata.
În perioada 01.01.2021 – 30.06.2021 au fost înregistrate 57 de contracte colective de munca, din care :
- 56 contracte colective de munca pentru unitati cu capital privat ;
– 1 contracte colective de munca pentru societati comerciale, companii si societati nationale, regii autonome cu capital de stat, unitati bugetare ;
si 2 acte aditionale, din care :
– 1 act aditional pentru societati comerciale, companii si societati nationale, regii autonome cu capital de stat, unitati bugetare ;
– 1 act aditional pentru alte categorii de unitati ;
De la inceputul anului 2020 in evidenta inspectoratului au incetat 30 de contracte colective de munca, din care 2 contracte pentru unitati bugetare, 28 contracte pentru unitati cu capital privat.
In evidenta Inspectoratului Teritorial de Munca Vrancea la data de 30.06.2022 sunt 146 contracte colective de munca active, dupa cum urmeaza:
– 11 contracte colective de munca active inregistrate pentru societati comerciale, companii si societati nationale, regii autonome cu capital de stat, unitati bugetare ;
– 1 contract colectiv de munca pentru unitati cu capital mixt (majoritar de stat) ;
– 131 contracte colective de munca pentru unitati cu capital privat ;
– 3 contracte colective de munca pentru alte categorii de unitati. (SURSA: ITM Vrancea)