De cele mai multe ori, oamenii sunt foarte creduli şi întotdeauna va exista cineva pregătit să profite de naivitatea unor semeni. Împreună, printr-o informare corectă, să spunem “STOP” acestor genuri de infracţiuni.
Astfel, autorii apelează telefonic potenţialele victime, cărora le comunică faptul că un membru al familiei acestora are nevoie de aparatură medicală/ a suferit sau a provocat un accident rutier şi, sub falsă identitate/profesie,(de exemplu: pretind ca sunt doctori, avocați sau chiar membri din familie) solicită diferite sume de bani necesare acoperirii pagubelor cauzate de accident (costuri de spitalizare, daune materiale, etc.)/ achiziționării unor dispozitive medicale. Pentru reuşita infracţională, mai este doar un pas pentru ca victima să depună sumele de bani solicitate într-un cont pe numele unei persoane menţionate de autori sau să înmâneze sumele de bani solicitate unor persoane care vin într-o locație prestabilită sau chiar la domiciliul victimei.
Este normal ca orice părinte să-şi ajute copilul aflat în nevoie! Însă, înainte de a efectua orice demers în acest sens, trebuie neapărat să verificaţi informaţiile primite! În aceste moduri de înşelăciune, infractorii se bazează în primul rând pe puternica reacţie emoţională pe care vestea dată o produce, şi anume starea de şoc şi teama; acestea sunt elementele pe care mizează răufăcătorii, ştiind că majoritatea oamenilor acţionează precipitat în asemenea situaţii. Autorii acestui tip de înşelăciune cunosc foarte multe elemente personale ale posibilelor victime (profesia, apelative utilizate de membrii familiei, programul de lucru etc.), astfel încât câştigă încrederea victimei şi o conving pe aceasta, că cele relatate sunt reale.
112 – un apel telefonic pentru siguranţa ta!
Având în vedere aspectele prezentate, poliţiştii vrânceni recomandă cetăţenilor să nu trimită sume de bani unor persoane necunoscute, să se adreseze şi să sesizeze cea mai apropiată unitate de poliţie sau să apeleze numărul unic de urgenţă 112, ori de câte ori au suspiciuni cu privire la faptul că ar putea fi următoarea victimă a unei infracţiuni de înşelăciune, prin care se încearcă inducerea în eroare prin aceste „poveşti” cu caracter emoţionant.
PENTRU PREVENIREA ÎNŞELĂCIUNILOR ESTE ABSOLUT NECESAR:
– să verificaţi orice informaţie prin care vi se solicită telefonic să vă deplasați într-un anumit loc cu o anumită sumă sau să trimiteţi bani prin terţi/mandat poştal/ virament bancar unor rude, despre care vi se spune o poveste, de obicei impresionantă ; sesizaţi cea mai apropiată unitate de poliţie, cereţi sfatul unui poliţist sau apelaţi la telefonul de urgenţă 112;
– nu oferiţi niciun fel de date cu caracter personal prin intermediul convorbirilor telefonice, indiferent de calitatea invocată de interlocutorul de la capătul firului;
– nu trimiteţi coduri de reîncărcare electronică a cartelelor telefonice, în niciun caz unor persoane străine, indiferent de calitatea pe care acestea susţin că o au (deseori infractorii îşi asumă o calitate oficială – avocat, procuror, poliţist);
– nu daţi crezare veştilor prin care aţi fost anunţaţi că sunteţi “fericiţii” câștigători ai unor concursuri la care nu aţi participat; simpla utilizare a serviciilor unui furnizor (de telefonie, cablu tv etc.), nu presupune şi înscrierea automată la vreun concurs, fără consimțământul abonatului;
– nu achitaţi niciodată în avans sume de bani pentru ridicarea unor premii; plata impozitelor sau a altor taxe se realizează ulterior.
În cazul în care sunteţi martorul unei infracţiuni sau victima acesteia, apelaţi în cel mai scurt timp numărul de urgenţă 112 şi reţineţi cât mai multe detalii! (IPJ Vrancea)