Guvernul a adoptat, astăzi, ordonanța de urgență privind instituirea unei măsuri cu caracter temporar de combatere a creșterii excesive a prețurilor la unele produse agricole și alimentare. Însă măsura adoptată de Executiv nu este văzută cu ochi buni de procesatorii din industria alimentară, de comercianți și de proprietarii magazinelor ”de cartier” sau de mici rețele de retail. Antreprenorii susțin că nu vor exista decât scăderi foarte mici de prețuri, care nu vor însemna mare lucru pentru majoritatea românilor. Mai mult, din cauza concurenței cu marile lanțuri de retail, magazinele individuale și micile rețele, precum Paco Supermarkets, ar putea avea de suferit în urma obligativității plafonării adaosului comercial la maximum 20%. ”La noi, retailerii mici, adaosurile comerciale se situează undeva între 20 și 35%. Asta înseamnă că noi va trebui să coborâm cu adaosul comercial la 20%, dar va trebui să mai punem și cheltuielile de care discutăm, care sunt destul de mari. Și cred că ajungem tot acolo cu prețurile. S-ar putea să nu fie mari scăderi”, a declarat, pentru Pro Tv, administratorul rețelei Paco, Feliciu Paraschiv, care este și vicepreședinte al Asociației Micilor Comercianți. ”O marjă de scădere a prețurilor? Eu cred că, deși s-ar putea să fiu contrazis de realitate, s-ar putea circa 5, 10% să se obțină, și la mălai și la făină. Același lucru putem să îl spunem la toate. Plec de la datele concrete de reduceri de marje, față de ce a fost până acum. Astfel, sunt elemente de calcul pe care nu le controlăm. V-am spus, în principal, costul la materia primă. Cât va fi grâul pe care îl vor cumpăra morarii peste o lună, peste două luni? Nu știe nimeni”, a spus și Viorel Marin, președintele Asociației de Morărit și Panificație.
De asemenea, Consiliul Concurenței a tras un semnal de alarmă referitor la măsurile dispuse de Guvern prin această ordonanță de urgență. Oficialii Consiliului Concurenței susțin că actul normativ prezintă o serie de riscuri, care ar putea duce la un efect contrar scopului pentru care a fost adoptat, și anume la creșteri de prețuri. ”Limitele de adaos comercial par să fi fost dispuse din pix, fără o analiză concretă a ce se întâmplă în piață. Mai ales pe zona de procesare, adaosurile sunt chiar mai mici decât cele propuse de Guvern. Nu este exclus, astfel, ca firmele să crească adaosul până la plafonul maxim impus de Guvern, cu efect direct în creșterea prețurilor produselor alimentare.”, a declarat, pentru Antena 1, analistul economic Adrian Negrescu.