La începutul toamnei, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a derulat o amplă acțiune de control la nivel național, ce a vizat comercializarea, denumirea, marcarea şi etichetarea produselor textile. Comisarii ANPC au verificat peste 1100 de agenți economici din acest sector, din toată țara. În urma controalelor, Protecția Consumatorilor a aplicat 947 de amenzi, în valoare totală de circa 3,4 milioane de lei. Totodată, ANPC a dat 329 de avertismente și a oprit temporar de la comercializare produse textile cu deficienţe de etichetare sau definitiv produse textile neconforme, notificate ca fiind periculoase pe sistemul european de alertă pentru produse nealimentare, în valoare de aproximativ 2.700 lei. Comisarii au prelevat probe pentru verificarea compoziţiei fibroase a produselor.
Au fost verificate peste jumătate de milion de produse textile, la circa 60% dintre acestea fiind identificate diferite abateri de etichetare. „Protecţia Consumatorilor este, înainte de toate, un act de responsabilitate faţă de fiecare cetăţean. În contextul controalelor desfăşurate recent, am constatat abateri grave în ceea ce priveşte etichetarea şi calitatea produselor textile. Acţiunile noastre ferme nu au doar scopul de a sancţiona, ci şi de a asigura un nivel ridicat de siguranţă şi corectitudine în piaţă, astfel încât fiecare consumator să poată face achiziţii informate, fără riscuri”, a declarat președintele interimar al ANPC, Sebastian Hotca. Printre cele mai importante nereguli constatate, au fost:
-comercializarea unor produse textile fără a avea inscripţionată denumirea fibrelor textile şi compoziţia fibroasă, pe etichetă;
-comercializarea unor produse textile fără a fi etichetate, marcate sau însoţite de documente comerciale sau a căror etichetare şi marcare nu erau durabile, lizibile cu uşurinţă, vizibile şi accesibile;
-comercializarea unor produse textile fără a avea tradusă eticheta în limba română;
-nerespectarea regimului promoţiilor (lipsa afişării perioadei promoţiei şi a preşului redus, lipsa menţionării preţului nou şi a procentului de reducere etc.);
-neconcordanţe între procentul de reducere a preţului afişat la raft ţi cel calculat la casa de marcat;
-comercializarea unor produse textile fără a avea afişat preţul de vânzare, sau fără a avea afişat preţul de vânzare în lei comercializarea unor produse textile care aveau eticheta cu denumirea produsului şi măsura diferită faţă de cel din realitate;
-comercializarea unor produse textile notificate ca fiind periculoase pe sistemul european de alertă pentru produse nealimentare, RAPEX;
-comercializarea unor produse textile cu ambalaje deteriorate;
-lipsa autorizaţiei de funcţionare. (sursa: ANPC)