Autoritatea Națională pentru protecția Consumatorilor a desfășurat, în perioada 7-11 octombrie 2024, la nivelul întregii țări, o serie de acțiuni de verificare a respectării prevederilor legale în domeniu, în săli și spații culturale precum: cinematografe, teatre, săli de concerte etc., ca parte a unei tematici de control. Au fost controlaţi 183 de operatori economici, abateri fiind identificate la 103 dintre aceștia. Drept urmare, comisarii ANPC au aplicat următoarele sancțiuni:
● 36 amenzi contravenționale, în valoare de peste 272.000 lei
● 88 avertismente
● oprirea temporară a prestării serviciilor, până la remedierea deficiențelor, pentru 29 operatori economici.
Acțiunile de control au cuprins, totodată, și unitățile de alimentație publică care funcționează la intrarea în sălile de cinema, precum și pe cele de comercializarea a produselor alimentare, care funcționează în teatre sau instituții de cultură. În acest context, au fost verificați 60 operatori economici (26 unități de alimentație publică şi 34 unități din reţeaua comercială), la 44 (dintre aceștia fiind constatate deficiențe. De asemenea, a fost verificată în total o cantitate de peste 1,7 tone de produse alimentare, aproximativ 500 kg neîndeplinind prevederile actelor normative în vigoare. Ca atare, în urma neregulilor constatate au fost dispuse următoarele sancțiuni:
– 38 amenzi contravenţionale însumând 360.000 lei
– 24 avertismente
– oprirea definitivă şi scoaterea de la utilizare sau comercializare a 310 kg produse alimentare improprii consumului uman, în valoare de circa 20.000 lei
– oprirea temporară de la comercializare sau utilizare a 76 kg produse alimentare până la remedierea neconformităţilor de etichetare.
„Acțiunile de control desfășurate de ANPC în instituțiile culturale din întreaga țară au avut ca obiectiv primordial asigurarea respectării normelor de protecție a consumatorilor și a standardelor de calitate. Cultura trebuie să ofere nu doar experiențe valoroase, ci și condiții sigure și decente pentru spectatori. ANPC va continua să monitorizeze aceste instituții, astfel încât publicul să beneficieze de servicii care respectă toate normele de igienă, siguranță și informare corectă” – Sebastian Hotca, președintele interimar al ANPC.
Dintre cele mai frecvente nereguli constatate menționăm:
– lipsa unor autorizații de funcționare
– informarea completă, corectă şi precisă a consumatorilor asupra caracteristicilor esenţiale ale serviciilor prestate
● lipsa afișării regulamentului de ordine interioară
● lipsa informațiilor privind vârsta copiilor care beneficiază de gratuitate și care pot fi însoțiți de părinți
● lipsa afișării în limba română a programelor derulate
● lipsa listelor cu tarifele aferente evenimentelor
● etc,
– condiții igienico-sanitare precare la grupurile sanitare:
● folosirea unor calorifere cu urme de rugină
● existența unor pereti cu zugrăveala deteriorată, cu urme de infiltrații de apă, inclusive în sala de spectacole
● folosirea unor toalete neigienizate corespunzător și a unor instalații sanitare deteriorate
● existența unor plăci de protecție deteriorate
● lipsa unor chiuvete și a unor materiale consumabile necesare funcționării toaletelor
● lipsa funcționării unor grupuri sanitare
● prezența insectelor moarte
– condiții improprii de funcționare, în sălile de spectacole
● utilizarea unor huse de protecție a scaunelor neigienizate sau cu un grad ridicat de uzură,
● folosirea unui mobilier învechit, cu urme de uzură
● existența unui acoperiș deteriorate, ceea ce a determinat un miros puternic de mucegai, aer închis, umiditate ridicată
● existența unor trepte și mâini curente cu margini tăioase
– condiții improprii de funcționare în blocurile alimentare:
● folosirea unor ustensile neprofesionale de bucătărie, care nu permit o igienizare corectă,
● utilizarea unor spații frigorifice cu chederele neigienizate,
● pavimentul blocului alimentar neigienizat
● lipsa monitorizării schimbării uleiului din friteuse, acesta prezentând depuneri grosiere de grăsime
● folosirea unor produse alimentare, fără etichetă sau alte elemente de identificare și caracterizare
● lipsa chiuvetelor la bar
● tavanul din blocul alimentar prezenta urme de infiltrații apă
● scurgerea înfundată, existența unor țevi neigienizate
● holul neigienizat, cu bucăți sparte de faianță.
– neefectuarea operațiunilor de dezinsecție, dezinfecție și deratizare
– comercializarea de produse alimentare cu data durabilităţii minimale depășită
– folosirea unor produse alimentare fără elemente de identificare-caracterizare, precum și a datei durabilităţii minimale (DDM) / datei limită de consum (DLC)
– deficiențe de informare în listele meniu în privința:
● cantităţii nete/volumul net per porţie
● ingredientelor cu potențial alergen
● valorii nutriționale a ingredientelor
● ingredientelor care provin din produse congelate; etc
– utilizarea de dispozitive de măsură neverificate metrologic
– nerespectarea regimului de temperatură la depozitarea produselor
– lipsa afişării preţului de vânzare în mod vizibil/lizibil.(sursa: ANPC)