Shopping online:
– Afacerile legitime acceptă în general plățile electronice cu cardul și nu solicită transferuri de bani. Neacceptarea plății cu cardul este suspectă.
– Verificați dacă aveți de-a face cu un operator economic de încredere, confirmând datele de înregistrare ale companiei și verificând feedback-ul și reclamațiile primite online.
– Introduceți contul bancar sau datele cardului pentru efectuarea plății doar pe o pagină web securizată. O pagină web securizată va avea https:// la începutul denumirii afișate în bara de adrese și o imagine cu un lacăt închis în browser.
– Nu trimiteți niciodată contul bancar sau datele cardului prin e-mail, SMS sau mesagerie instant.
– Nu dezvăluiți informații personale unui comerciant online.
Protejarea informațiilor:
– Puteți verifica dacă o afacere este legitimă online sau telefonic.
– Asigurați-vă că website-ul este sigur. Căutați imaginea unui lacăt și https:// în bara de adrese.
– Nu împărtășiți informații care ar putea fi folosite pentru a vi se ghici parolele și fura identitatea. De exemplu, nu folosiți data nașterii ca parolă.
– Asigurați-vă că aveți instalate pe toate dispozitivele personale, inclusiv pe laptop, tabletă și telefon, o soluție împotriva programelor malware și un software antivirus. Asigurați-vă că le mențineți actualizate.
– Nu vă trimiteți niciodată datele bancare sau datele cardului de credit prin e-mail.
Protejarea dispozitivelor
– Setați întotdeauna o parolă, un cod PIN sau un cod de acces pentru a opri alte persoane să vă folosească dispozitivele.
– Asigurați-vă că actualizați aplicațiile și sistemele de operare de îndată ce sunt versiuni noi disponibile. Puteți utiliza funcția de actualizare automată a dispozitivului dvs. în acest scop.
– Asigurați-vă că dispozitivul dvs. nu se conectează automat la noi rețele wifi fără permisiunea expresă a dumneavoastră.
– Evitați să introduceți orice informații confidențiale sau sensibile, cum ar fi nume de utilizator, parole, datele cardului, în timp ce sunteți conectat la rețele necunoscute sau rețele wifi publice.
– Instalați aplicații doar de la furnizori de încredere.
– Pentru parole, utilizați o combinație de majuscule, minuscule, numere și simboluri. Parolele lungi sunt puternice, gândiți-vă mai degrabă la fraze decât la parole. Nu folosiți aceleași parole pentru conturi diferite.
Scam și phishing:
– Nu deschideți ferestre pop-up suspecte sau faceți clic pe linkuri sau atașamente din e-mailuri sau mesaje text de la persoane pe care nu le cunoașteți.
– Nu răspundeți la apeluri telefonice care vă cer să acceseze de la distanță calculatorul dumneavoastră – închideți imediat apelul.
– Fiți precaut la orice solicitare neobișnuită de a plati pentru bunuri sau servicii pe care nu vă amintiți să le fi cumpărat.
– Puteți fi tras la răspundere legal dacă furnizați datele de plată unei surse implicate în activități frauduloase – verificați întotdeauna dacă beneficiarul plății este legitim.
– Nu deschideți e-mailuri de la persoane pe care nu le cunoașteți. Verificați e-mailurile care pretind că provin de la prieteni sau de la membri ai familiei, asigurându-vă că adresa de e-mail este corectă. (Paul Anghel, director general – ANPC)