Liberalizarea pieței de energie electrică – ATENȚIE!
*Înainte de a alege un furnizor de energie electrică*
– Pentru a afla mai multe despre schimbarea furnizorului, consultați informațiile oferite de Autoritatea Națională de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE) la link-ul:
Liberalizarea pieței de energie electrică – recomandări pentru clientul casnic (25.01.2021) (anre.ro)
– Alegeți cea mai bună ofertă. Comparați ofertele diverșilor furnizori în comparatorul de oferte de pe site-ul ANRE:
– Dacă primiți o ofertă de furnizare de energie, verificați să fie de la un furnizor licențiat.
– În comparatorul de tarife, simulați un consum identic cu cel din ultima factură primită de la furnizorul actual. În acest fel, puteți vedea imediat care sunt ofertele mai bune.
– Atunci când comparați două oferte, aveți grijă să nu comparați oferte promoționale, valabile pe durată limitată de timp (de ex. pentru 1-3 luni), deoarece tariful poate crește ulterior.
– Contactați furnizorul ales, solicitați o ofertă și o propunere de contract.
*Verificați contractul*
– Citiți cu atenție clauzele contractuale.
– Verificați dacă în contract sunt specificate clar toate informațiile importante, precum prețul, durata pe care este valabil prețul, durata contractului, penalități de reziliere.
Înainte de semnarea contractului, acordați o atenție deosebită următoarelor aspecte:
• prețul energiei electrice (fix sau variabil) inclus în prețul de furnizare;
• facturarea unei componente fixe stabilite în lei/zi sau lei/lună;
• perioada pentru care urmează a se aplica prețul menționat în ofertă;
• perioada pentru care urmează a se încheia respectivul contract;
• comisioanele de încetare a contractului înainte de ajungerea la termen a acestuia;
• termenele, modalitățile și condițiile privind plata facturilor;
• modalitățile de transmitere a facturii și a documentelor anexate acesteia;
• drepturile și obligațiile părților;
• condițiile privind reînnoirea/ prelungirea/ rezilierea/ denunțarea unilaterală anticipată a contractului de furnizare și garanțiile solicitate, după caz.
– Refuzați contractul dacă observați clauze abuzive. Clauzele abuzive sunt acele clauze care provoacă un dezechilibru semnificativ între drepturile și obligațiile părților, în detrimentul consumatorului.
– De asemenea, fiți atenți în cazul unor posibile practici comerciale incorecte. Mai multe informații găsiți la:
– Studiați cu atenție serviciile suplimentare, cum ar fi portal online și aplicații mobile pentru a gestiona singur consumul și facturile.
– Verificați dacă la cerere se asigură service și în ce condiții.
*Aveți dreptul să vă retrageți din contract*
– Aveți dreptul să vă retrageți din contract în termen de 14 zile de la data încheierii contractului, dacă acesta a fost încheiat în afara spațiilor comerciale ale furnizorului sau prin telefon ori internet.
*Derularea contractului*
– Verificați la prima factură respectarea clauzelor contractuale.
– Nu ignorați notificările transmise de furnizorul de energie privind modificările condițiilor contractuale, în special modificarea tarifelor. Dacă aceste modificări nu respecta condițiile prevăzute în contract (preț fix pe o anumită durată de timp), sesizați ANPC sau ANRE.
*Dacă întâmpinați probleme, vă puteți adresa*:
sau
*Mai multe informații puteți găsi pe site-ul ANRE, la următoarele linkuri* :
https://www.anre.ro/…/faq/energie-electrica1386850595 https://www.anre.ro/ro/energie-electrica/consumatori
(Paul Anghel, director general Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor)