duminică, noiembrie 24, 2024
AcasăSocietateSfaturile Protecției Consumatorilor pentru cumpărături în siguranță de Black Friday

Sfaturile Protecției Consumatorilor pentru cumpărături în siguranță de Black Friday

Cumparaturile din perioada Black Friday pot fi facute in deplina siguranta daca:
• Intocmiti o lista cu produsele pe care doriti sa le cumparati si cu preturile actuale ale acestora. Astfel veti fi informat cu privire la reducerile de preturi;
• Verificati stocul existent;
• Verificati pretul afisat si daca acesta este integral (contine sau nu TVA);
• Verificati daca pretul include si costul de livrare.
• In cazul in care comandati online, verificati, inainte de a trimite comanda, daca pretul fiecarui produs din cosul de cumparaturi este acelasi cu pretul redus indicat atunci cand ati ales produsul.
• Daca aveti nelamuriri, contactati comerciantul prin telefon pentru a cere informatii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vanzare sau a conditiilor de livrare. Modul in care comerciantul raspunde la aceste intrebari va poate oferi indicii asupra seriozitatii vanzatorului.
• Comerciantul este obligat sa informeze corect si complet consumatorii, oferind, printre altele, urmatoarele informatii:
o Datele de identificare (denumirea, adresa postala si electronica, numarul de telefon, numarul de inregistrare in registrul societatilor comerciale si cel de inregistrare fiscala etc);
o Caracteristicile esentiale ale produsului;
o Pretul cu toate taxele incluse;
o Cheltuielile de livrare, daca este cazul;
o Modalitatile de plata si de livrare;
o Perioada de valabilitate a ofertei sau a pretului;
o Durata minima a contractului, in cazul contractelor care prevad furnizarea curenta sau periodica a unui produs;
o Functionalitatea, compatibilitatea si interoperabilitatea bunurilor cu elemente digitale, a continutului digital si a serviciilor digitale;
o Existenta si modul de exercitare a dreptului de denuntare unilaterala a contractului.
Recomand consumatorilor să citească recenziile privind produsele oferite online, care pot da indicii despre calitatea acestora sau despre seriozitatea comerciantului; acesta este obligat să ofere acces consumatorilor la toate recenziile privind produsele şi sa garanteze faptul că recenziile publicate provin de la consumatorii care au utilizat sau au achiziţionat efectiv produsul.
În plus, pentru contractele încheiate pe piețele online (de intermediere vânzari ȋntre comercianţi şi consumatori) consumatorul trebuie să ştie că orice furnizor de piață online (proprietarul website-ului de intermediere) este obligat să furnizeze următoarele informaţii într-o secțiune specifică a interfeței online, care este direct și ușor accesibilă de pe pagina unde sunt prezentate ofertele:
o dacă partea terță care oferă produsele este sau nu un comerciant – persoana juridică şi ȋn cazul ȋn care nu este un comerciant – persoană juridică ci o persoană fizică care vinde, să specifice faptul că drepturile consumatorilor care decurg din legislatia în materie de protecție a consumatorilor nu se aplică contractului încheiat;
o la furnizarea de rezultate ca răspuns la o căutare efectuată online de către un consumator, furnizorul de piață online este obligat sa specifice ȋn mod clar într-o secțiune specifică a interfeței de pe pagina unde sunt prezentate ofertele, existența oricărei publicități plătite sau a oricărei plăți specifice pentru asigurarea unei încadrări pe o poziție mai bună în ierarhie a produselor în cadrul rezultatelor căutării.
Pentru siguranta contului dumneavoastra, când doriţi să achizitionaţi online cu plata prin card bancar, căutați „https” în adresa URL și o pictogramă de lacăt în bara de adrese. Acestea semnalează că site-ul este conceput pentru a fi sigur. In cazul plăţilor făcute cu cardul, nu transmiteţi niciodată codul PIN al cardului din 4 cifre şi parole bancare, dacă primiți orice corespondență care pare a fi de la comerciant, prin care vi se solicită acest lucru.
ANPC – Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor prin intermediul Centrul European al Consumatorilor Romania – ECC Romania a realizat un ghid pentru consumatorii care vor sa achizitioneze produse in perioada marilor reduceri de preturi de Black Friday.
PRETUL
Cum trebuie afisat?
Indiferent ca este vorba de un magazin online sau de unul clasic, pretul trebuie intotdeauna afisat clar, lizibil, in lei si cu toate taxele incluse (TVA si alte taxe suplimentare, daca este cazul). Exista mai multe comparatoare de preturi unde poate fi verificata evolutia in timp a preturilor produselor. Aceasta posibilitate ofera consumatorului mai mult control asupra deciziei sale si face ca magazinele sa evite, in general, afisarea unor reduceri nereale.
Care sunt regulile privind reducerea de pret?
Pretul redus trebuie sa fie inferior pretului de referinta / pretului anterior.
Pretul de referinta / pretul anterior reprezinta cel mai scazut pret practicat in acelasi spatiu de vanzare in perioada ultimelor 30 de zile, inainte de data aplicarii pretului redus.
In cazul produselor susceptibile de a se deteriora sau a se perima rapid, pretul anterior reprezinta cel mai scazut pret practicat de vanzator in aceeasi suprafata de vanzare in perioada ultimelor 10 zile inainte de data aplicarii reducerii de pret.
In cazul produselor prezente la comercializare intr-o perioada mai mica de 30 de zile, pretul anterior reprezinta cel mai scazut preţ practicat de vanzator in aceasta perioada inainte de data aplicarii reducerii de pret. Vanzatorul trebuie sa indice intr-un mod clar, lizibil si usor de identificat perioada in care pretul anterior a fost aplicat.
Orice anunt de reducere de pret exprimata in valoare absoluta sau in procent trebuie efectuat vizibil, lizibil si fara echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice:
• fie prin mentionarea noului pret langa pretul anterior, barat;
• fie prin mentiunile „pret nou”, „pret vechi” langa sumele corespunzatoare;
• fie prin mentionarea procentului de reducere si a pretului nou care apare langa pretul anterior, barat.
CONTRACTUL
Cand se considera contractul incheiat?
Pentru magazinele clasice, contractul este considerat a fi incheiat in momentul in care platiti si primiti bunul. In cazul magazinelor online, contractul este considerat a fi incheiat in momentul confirmarii, pe suport durabil, de catre comerciant, a acceptarii comenzii dvs. (Paul Anghel, director general ANPC)

ARTICOLE SIMILARE

- Advertisment -
- Advertisment -

Cele mai citite

- Advertisment -

Cele mai citite

Abonare Vrancea24.ro OK Mai Tarziu