Sindicatul Național al Auditorilor Publici Externi din România (SNAPER), sindicat afiliat la Federația Națională a Sindicatelor din Administrație (FNSA), parte a CARTEL ALFA, continuă demersul prin care dorește să aducă la cunoștința publicului (cetățenilor, beneficiarii de drept ai rezultatelor activității Curții de Conturi) modul în care conducerea Curții de Conturi a României, prin voința exclusivă a ”Președintelui” Mihai Busuioc, a reușit să provoace haosul și să lipsească de autoritate una dintre cele mai respectabile și de încredere instituții constituționale ale Statului Român, CURTEA DE CONTURI A ROMÂNIEI, prin promovarea în funcții de conducere (numire pe perioadă determinată, fără concurs), a unor persoane fără experiență profesională și care sunt susceptibile a avea grave probleme de integritate.
În cadrul acestui episod vom analiza două personaje interesante atât prin prisma istoricului lor înaintea accederii în cadrul Curții de Conturi, cât și prin prisma afacerilor profitabile derulate de către familiile acestora cu instituțiile publice din raza de competență a Curții de Conturi pe timpul în care aceste personaje au fost numite cu delegație pe funcția de director de Camera de Conturi. Este vorba despre directorii Camerei de Conturi Vrancea și anume domnul SURĂIANU N. NELU NĂSTASE – directorul CC Vrancea și domnul MUȘAT MARIAN – director adjunct CC Vrancea.
Domnul SURĂIANU N. NELU NĂSTASE, despre care presa afirmă că este nepotul domnului Tudorel Toader, fost Ministru al Justiției, are o ascensiune fulminantă în cadrul Camerei de Conturi Vrancea. Astfel, în urma promovării unui concurs cu cântec, în anul 2018 domnul Surăianu Nelu Năstase a fost angajat pe funcția de auditor public extern, în anul 2022 este promovat director adjunct, iar în anul 2024, dând dovadă de excepționale abilități profesionale și manageriale, domnul Surăianu Nelu Năstase a fost promovat cu delegație pe funcția de director al CC Vrancea.
(…) Domnul Mușat Marian a fost, timp de 21 de ani, primar al comunei Valea Salciei, din județul Buzău. Spicuind din cele declarate presei, aflăm că, împlinit fiind de realizările avute ca primar, a acceptat o nouă provocare și anume auditor al Curții de Conturi a României. La acest moment, deși este director adjunct al CC Vrancea, domnul Mușat Marian mai deține, prin interpuși, și 2 firme, dintre care una este pe numele fiului (Mușat George Alexandru) respectiv firma ARCADIA MASTER DESIGN SOLUTIONS SRL, CUI: 40944245 cu sediul în municipiul Râmnicul Sărat, județul Buzău, iar cealaltă este pe numele soției (Mușat Adriana), respectiv firma ARCADIA MASTER DESIGN ARCHITECTURE SRL, CUI: 40270194, cu sediul social în sat Modreni, comuna Valea Sălciei, județ Buzău, adică exact în locul unde figurează domiciliul celor doi patroni. În ceea ce privește firma soției, interesant este faptul că profilul firmei este de arhitectură (conform codului CAEN din acte), iar pregătirea profesională a soției este de asistent medical.
Din interogarea bazei de date SEAP din perioada 2022 – 2024 (accesibilă oricui de altfel, inclusiv organelor abilitate ale statului cum sunt ANI și Ministerul Public), sunt cele aproape 10 milioane lei contracte derulate de firmele familiei Mușat, derulate entități publice, în general Primării din județul Buzău și respectiv din județul Vrancea, unde domnul Mușat este șeful Camerei de Conturi. Evident că, la fel ca în cazul domnului Surăianu – director al CC Vrancea, și domnul Mușat a omis să completeze declarațiile de interese cu toate datele și informațiile existente, intrând sub incidența legii penale, respectiv a infracțiunii de fals.
Printre primările și instituțiile publice vrâncene care au contracte cu firmele familiei directorului adjunct al Camerei de Conturi Vrancea se numără: Odobești, Gugești, Sihlea, Cotești, Milcovul, Vidra, Dumitrești, respectiv Penitenciarul Focșani, DJST Vrancea, Spitalul Județean Focșani.
Și în cazul domnului director adjunct al CC Vrancea, Mușat Marian, se pune întrebarea dacă acesta mai respectă principiile de independență față de entitățile verificate, dacă există un potențial conflict de interese sau se poate vorbi de corupție? Din punctul nostru de vedere, putem vorbi de un conflict de interese, precum și de afectarea independenței. (sursa: SNAPER)
Comunicatul integral publicat de Sindicatul Național al Auditorilor Publici Externi din România poate fi citit AICI.