UNTRR a solicitat asociaţiilor profesionale de transport rutier din statele membre UE care rambursează acciza (Spania, Franţa, Italia, Belgia, Ungaria şi Slovenia), cât şi Comisiei Europene, să precizeze cum este transpusă Directiva 96/2003 în legislaţia naţională specifică, respectiv dacă este considerată ajutor de stat rambursarea accizei deasupra pragului minim comunitar stabilit de art. 7.2 al Directivei 96/2003 (combustibil profesional) sau doar sub acest prag. „Până în prezent, UNTRR a primit răspunsuri de la ASTIC-Spania, FNTR-Franţa şi ANAV-Italia. Cele 3 asociaţii au precizat că în Spania, Franţa şi Italia, schema de rambursare a accizei este implementată de foarte mulţi ani fără a fi considerată ajutor de stat, pentru că se respectă prevederile Directivei 96/2003, iar după rambursarea accizei nu s-a coborât niciodată sub pragul minim comunitar”, se precizează în comunicatul UNTRR.
Reprezentanții uniunii mai spun că, în condiţiile aplicării supraaccizei de 32 de bani/litru la carburanţii auto începând din această toamnă, „transportatorii români sunt dezavantajaţi în competiţia cu ceilalţi transportatori, în special est-europeni, motivat de handicapul creat de supraacciza aplicată”. Prin aplicarea acestei supraaccize, transportatorii români au cel mai ridicat cost faţă de ţările din jur, costul motorinei în România fiind de 0,94 euro/litru fără TVA.Prin urmare, și costurile de operare pe un camion sunt mai mari decât în celelalte state membre UE. ”Un camion consumă minimum 3.000 de litri şi până la 6.000 de litri de motorină lunar, iar o diferenţă de 5 eurocenţi urcă costul de operare al unui transportator român cu minimum 1.800 de euro anual, până la 3.600 de euro. Iar o diferenţă de 10 eurocenţi pe litrul de motorină urcă costul de operare cu 3.600 euro până la 7.200 de euro anual pentru fiecare camion din România, aspect care va reduce drastic competitivitatea firmelor de transport rutier din România în raport cu ţările din jur. Într-un an de zile, fiecare camion care efectuează transport internaţional aduce aproape 35.000 de euro în taxe şi impozite directe şi indirecte, iar autovehiculele care operează la nivel naţional aduc aproape 100.000 lei – acciză, TVA, carburant, achiziţie de piese, întreţinere, taxe salarii”. Prin urmare, „fiecare camion care nu mai alimentează în România aduce pierderi indirecte bugetului de stat de 20 de ori mai mari decât sumele potenţiale de restituit din supraacciză”, au explicat transportatorii români.