Președintele Klaus Iohannis, premierul Marcel Ciolacu, președintele Senatului, Nicolae Ciucă, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, comisarul european pe Transporturi, Adina Vălean, au participat la ceremonia de inaugurare a podului suspendat peste Dunăre de la Brăila. De asemenea, au fost prezenți politicieni, ambasadorii Japoniei și Italiei în România, antreprenori și alți oficiali. Investiția s-a ridicat, inițial, la circa jumătate de miliard de euro. Ulterior, au mai fost acte adiționale care au crescut valoarea totală a investiției la aproape 700 de milioane de euro. Lucrările au fost executate de Asocierea italo-niponă WeBuild/Astaldi-IHI Infrastructure.
Oficialii prezenți la inaugurare vor circula pe pod înainte de deschiderea traficului. Podul suspendat este proiectat să dureze 120 de ani. Traficul va fi deschis pentru toată lumea la ora 13:00. Potrivit ministrului Transporturilor, se va putea circula non-stop în weekend, dar în zilele lucrătoare podul va fi deschis traficului între orele 6:00 și 20/21. Pe timpul nopţii se vor efectua lucrări de demontare a macaralelor, care nu pot fi făcute sub trafic. ”Circulația rutieră se va desfășura începând cu ora 13:00, cu restricție de viteză de 80 km/h, iar noaptea, în intervalul orar 21.00 – 06.00, de luni până vineri, circulația pe pod va fi suspendată. În weekend-uri și sărbători legale (chiar dacă sunt zile din cursul săptămânii), circulația rutieră va fi deschisă. Aceste prevederi se aplică până la data de 30.11.2023.” a anunțat Poliția Română. În primii 5 ani nu se va plăti taxă de traversare a podului.
Podul de la Brăila este pe locul trei în Europa din punct de vedere al deschiderii centrale (1.120 de metri) și al lungimii după deschiderea principală: Great Belt Bridge, din Danemarca, are 1.624 de metri, iar Höga Kusten Bridge, din Suedia, are 1.210 metri. Cele două turnuri ale Podului ating o înălțime de 192 metri și sunt practic cele mai înalte construcții din România (dincolo de coșuri de fum sau antene).
Contractul de lucrări a fost semnat pe 15 ianuarie 2018, în timp ce lucrările au început în decembrie 2018. Pentru construirea podului suspendat peste Dunăre s-au folosit aproximativ 81.000 de kilometri de fir de oţel, greutatea totală a celor două cabluri principale fiind de 6.700 de tone. Tablierul metalic este format din 86 de segmente cu o greutate totală de 20.800 de tone, iar fiecare are o greutate medie de 250 de tone.
Lungimea podului este de 1.974 metri, din care 1.120 de metri reprezintă deschiderea centrală, la care se adaugă două deschideri laterale de 489 de metri pe malul dinspre Brăila şi 364 de metri pe malul dinspre Tulcea. Lungimea drumului principal Brăila – Jijila este de 19,095 kilometri, iar lungimea drumului de legătură cu DN 22 Smârdan – Măcin este de 4,328 kilometri. Constructorii mai au de lucru la o parte dintre drumurile laterale de legătură.