Viitorul este al mașinilor electrice. Hans Borchsenius este inginer, consultant special în sisteme energetice adaptate clădirilor. S-a specializat de-a lungul anilor în protecția mediului și energie verde. Lucrează de aproape cinci decenii la Norsk Energi, organizație independentă de consultanță în energie, unde ocupă și poziția de redactor-șef al revistei cu același nume. Recent, a primit premiul EMIL pe anul 2023, pentru dedicația cu care a editat revista care împlinește 100 de ani. Premiul este și un omagiu adus expertului, în anul pensionării sale.
PRESShub: În România, tot mai mulți oameni își doresc panouri fotovoltaice pentru a scădea costurile curentului electric, mai ales după criza energetică. Ce credeți că este mai eficient: soluțiile individuale sau terenurile cu hectare de panouri fotovoltaice?
Hans Borchsenius: Cred că panourile montate pe clădiri, publice sau private, reprezintă o soluție bună. Sunt însă mai sceptic în privința câmpurilor de panouri, fiindcă necesită terenuri mari, ceea ce poate veni în conflict cu zonele forestiere sau cu culturile agricole. Sigur, în zonele deșertice n-ar mai apărea această problemă. (…)
Am văzut că mașinile electrice sunt foarte populare în Oslo. Este scumpă o astfel de mașină în raport cu veniturile norvegienilor? Nu sunt ieftine, dar nici mașinile pe benzină sau motorină nu sunt ieftine. Dar problema nu se pune doar în privința prețului. Mașina electrică este convenabilă pentru că este silențioasă, electricitatea este mai ieftină decât motorina. Mai sunt și alte avantaje: la noi mașinile electrice au parcare gratuită, pe autostradă există bandă specială pentru transport public și mașini electrice. Tehnic vorbind, în clima noastră rece, mașinile pe motorină sau benzină pornesc greu, în timp ce mașinile electrice se mișcă mai ușor, plus că pot rula pe benzile speciale. Cred că viitorul este al mașinilor electrice.
Articolul complet îl puteți citi pe PRESShub.