Protecția mediului înconjurător este un obiectiv prioritar pentru statele Uniunii Europene. Iar scăderea nivelului de poluare în cazul autovehiculelor este o componentă extrem de importantă. La nivelul UE, ținta o reprezintă trecerea la mașinile nepoluante. Este mai greu, însă, în România, unde sunt pe șosele multe autovehicule vechi și poluante. „România este ţara în care 39,1% din maşini au o vârstă mai mare de 17 ani. Este ţara care va fi afectată serios de tot ce înseamnă aceste obiective pe termen mediu şi lung ale Uniunii Europene. Văzând ambiţiile şi ţintele la nivel european, lucrurile sunt şi mai complexe. Noi am vorbit la începutul anului despre o consultare publică referitoare la o taxă de poluare. Această consultare publică devine şi mai urgentă pentru că, dincolo de o eventuală taxă, trebuie să vedem care este impactul acestor obiective la nivel european asupra industriei. Ministerul Mediului trebuie să ofere aceste informaţii şi trebuie să fie cureaua de legătură între celelalte ministere şi Comisia Europeană. Deci noi trebuie să aducem aceste ţinte la nivel naţional, să prezentăm Ministerului Economiei acele obiective care vor afecta producţia de energie, să prezentăm Ministerului Energiei pe energie, economie tot ce înseamnă reducerea ţintelor şi ramurile industriale care vor fi afectate. Trebuie să prezentăm ţintele şi intenţiile Comisiei Ministerului Dezvoltării pe tot ce înseamnă spaţiu locativ. Trebuie să prezentăm Ministerului Transporturilor acele ţinte care vor afecta mobilitatea la nivel naţional şi care vor fi ţinte clare de atins şi pentru România în ceea ce priveşte parcul auto”, a explicat ministrul Mediului, Tanczos Barna, într-o conferinţă de presă.
Un obiectiv prioritar pentru autoritățile de la București îl reprezintă, în acest context, sprijinirea persoanelor vulnerabile pentru ca acestea să îşi poată cumpăra autovehicule nepoluante. „Am vorbit inclusiv cu colegii mei miniştri despre acest parc auto care este alimentat în mod continuu din Europa prin achiziţionarea sau aducerea maşinilor second hand. Aceste ţinte vor bulversa piaţa maşinilor second hand în toată Europa. Efectele sunt greu de previzionat în momentul de faţă. Un lucru este cert: România trebuie să folosească la maxim Fondul social european pentru sprijinirea acelor cetăţeni care sunt vulnerabili. Trebuie să găsim soluţii naţionale prin Fondul pentru mediu pentru a susţine cetăţenii vulnerabili în faţa acestor schimbări. Nu se mai pune neapărat problema taxării. Problema cea mai mare în momentul de faţă este forma de sprijin pe care statul membru România poate să o pună în practică în sprijinul cetăţenilor vulnerabili. Diferenţele de preţ sunt uriaşe între maşinile electrice şi cele clasice. Diferenţele sunt şi mai mari în cazul în care vorbim despre maşina second hand pe care şi-o permite un cetăţean român şi maşina electrică care va fi maşină nouă, singura opţiune din 2035 încolo. Deci nu se mai vorbeşte strict despre intenţia statului membru România sau despre iniţiativele şi viziunile Ministerului Mediu din România, vorbim despre programe ample, un ansamblu de măsuri la nivel european care vor afecta nu doar parcul auto, ci şi toate ramurile industriale”, a precizat Tanczos Barna.