În fiecare an, la data de 11 februarie este marcată Ziua Europeană a Numărului Unic de Urgență 112, număr comun celor 27 de state membre ale Uniunii Europene, utilizat pentru a solicita intervențiile agențiilor specializate (Ambulanță, Pompieri, Poliție, Jandarmerie și salvatori montani). În România, Sistemul național unic pentru apeluri de urgență (SNUAU) a fost înființat în urmă cu 17 ani și este administrat de Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS). Îmbunătățirea calității serviciilor oferite cetățenilor și agențiilor de intervenție reprezintă pentru STS o prioritate permanentă.
În anul 2020, mai mult de jumătate dintre apelurile înregistrate la Centrul unic pentru apeluri de urgență Vrancea nu au fost urgențe. Este vorba despre 95.929 de apeluri, reprezentând un procent de 55,04%, dintre acestea peste 400 fiind efectuate de o singură persoană care a sunat la 112 în mod abuziv. Numărul total al apelurilor în anul 2020 în județul Vrancea a fost de 174.298, iar dintre acestea 95.929 de apeluri (55,04%) au fost non-urgențe în care cetățenii au solicitat informații sau au semnalat situații care nu sunt de competența Serviciului 112 și pentru care nu era necesară intervenția agențiilor specializate de intervenție (Ambulanță, Poliție, Pompieri, SMURD, Jandarmerie, Salvamont). În 47.891 de cazuri apelanții nu au comunicat cu operatorii, iar 11.848 de cazuri au fost apeluri inițiate din greșeală (pocket dialing).
Referitor la cel mai mare număr de apeluri non-urgente efectuate de aceeași persoană, un cetățean din județul Vrancea a apelat Serviciul de urgență în mod abuziv de 418 ori, în anul 2020, de cele mai multe ori fără a le comunica operatorilor 112 nicio informație sau adresându-le cuvinte jignitoare. De asemenea, din cele 47.891 de apeluri urgente înregistrate anul trecut în acest județ, au fost transferate către agențiile specializate de intervenție, după cum urmează:
Agenție specializată de intervenție | Procent apeluri transferate |
Ambulanță | 46,08% |
Poliție | 27,21% |
ISU-SMURD | 20,29% |
La nivel național, numărul unic de urgență 112 este apelat, de la an la an, tot mai responsabil, în cele mai multe județe ale țării, peste jumătate dintre apeluri fiind urgențe reale pentru care era necesară intervenția agențiilor specializate. În anul 2020 s-a înregistrat cel mai ridicat procent de apeluri urgente de la implementarea numărului unic 112 în România, în 2004.
Anul | Numărul total al apelurilor | Apeluri urgente | Apeluri non-urgente |
2020 | 10.234.595 | 56,71% | 43,29% |
2019 | 11.301.881 | 51,91% | 48,08% |
2018 | 12.735.836 | 45,14% | 54,86% |
2017 | 13.711.362 | 44,83% | 55,17% |
2016 | 14.600.440 | 41,43% | 58,57% |
Apelurile recepționate în cele 12 luni ale anului trecut, la nivel național, au fost transferate către agențiile de intervenție, după cum urmează:
Agenție specializată de intervenție | Procent apeluri transferate |
Ambulanță | 53% |
Poliție | 22,99% |
ISU-SMURD | 19,32% |
Jandarmerie | 4,1% |
alte agenții | 0,59% |
În 2020, operatorii STS 112 au primit cele mai multe apeluri în jurul orelor 24:00, iar cele mai puține în jurul orelor 03:00. În data de 02 noiembrie 2020, aceștia au preluat cel mai mare număr de apeluri – 33.843, peste 63,71% dintre acestea reprezentând urgențe (21.561 de apeluri). Din datele statistice ale anului 2020, în perioada februarie-decembrie 2020, la Serviciul de urgență 112 s-au primit 458.370 apeluri pe problematica noului coronavirus. (Biroul de Presă al STS)